Duminica dinaintea Nașterii Domnului (a Sfinților Părinți după trup ai Domnului) Matei 1, 1-25 Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. Avraam a născut pe Isaac; Isaac a născut pe
Sărbătoarea Floriilor este o anticipare a Sfintelor Paşti
Biserica Ortodoxă a sărbătorit duminică, 12 aprilie 2020, în Duminica a 6-a din Postul Mare, Intrarea Domnului în Ierusalim sau Floriile. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit cu acest prilej un cuvânt de învăţătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reşedinţei Patriarhale, în care a subliniat faptul că sărbătoarea Intrării Domnului în Ierusalim este una a bucuriei şi a luminii, fiind totodată o pregustare sau o anticipare a Sfintelor Paşti. „În rezumat, putem spune că buchetul virtuţilor din Post reprezintă lumini ale biruinţei duhovniceşti”, a spus Preafericirea Sa.
Întâistătătorul Bisericii noastre a precizat că sărbătoarea Intrării Domnului în Ierusalim sau Floriile ne cheamă să-I aducem Domnului Iisus Hristos florile credinţei, florile nevoinţelor din timpul postului, lumina rugăciunii, lumina slujbelor pe care le-am ascultat în această perioadă, precum şi lumina faptelor bune de milostenie. „Anul acesta, sărbătoarea Floriilor este prăznuită într-o atmosferă sumbră din cauza actualei pandemii. O mulţime de oameni suferă de teamă: teama de îmbolnăvire, teama de moarte, teama de schimbare a societăţii. Este o incertitudine privind viitorul imediat şi de aceea noi, în această zi, avem o tristeţe în plus şi pentru faptul că slujitorii Bisericii nu pot să slujească în biserici având prezenţi în mod fizic şi credincioşii. Credincioşii urmăresc prin radio, televiziune sau internet slujbele din biserică, iar aceasta este totuşi o mângâiere, o consolare. Însă noi, în acest context dificil, trebuie să cultivăm speranţa, să ne rugăm Mântuitorului Iisus Hristos, Cel ce l-a înviat pe Lazăr şi l-a ridicat din stricăciune şi a schimbat lacrimile Martei şi ale Mariei în bucurie, să ne ajute şi pe noi să ne ridicăm din teama prea mare de boală şi să ne întărim în credinţă şi în fapte bune, în milostenie, în ajutorarea celor aflaţi în nevoi. Să nu ne gândim atât de mult la noi înşine, ci mai mult la nevoile altora mai slabi, mai săraci şi mai neajutoraţi decât noi. Prin aceasta noi simţim cum în sufletul nostru intră binecuvântarea Mântuitorului Iisus Hristos”, a îndemnat Părintele Patriarh Daniel.
Casele noastre au devenit paraclise şi capele familiale
Preafericirea Sa a spus că în această perioadă grea casele creştinilor au devenit paraclise sau capele familiale. „Să-L rugăm pe Domnul Iisus Hristos, Care a intrat în Ierusalim, să intre şi în sufletele noastre şi în casele noastre, care au devenit în aceste zile paraclise şi capele familiale, ţinând legătura prin rugăciune cu biserica din parohie. Prin aceasta arătăm şi noi că biruinţa lui Hristos asupra morţii şi asupra suferinţei este biruinţa iubirii Sale jertfelnice. El a plâns când a văzut mormântul lui Lazăr. Cel mai scurt verset din Noul Testament: «Şi a lăcrimat Iisus», îl avem în Evanghelia după Ioan, capitolul 11, versetul 35. «Şi a lăcrimat Iisus», adică El arăta compasiune. Şi astăzi Iisus plânge când o mulţime de oameni suferă, când o mulţime de oameni au decedat, dar aşa cum a transformat lacrimile surorilor Marta şi Maria în bucurie, aşa ne va ajuta şi pe noi să ajungem la sărbătoarea Sfintelor Paşti şi să biruim această mare încercare a pandemiei actuale”, a reliefat Patriarhul României.
Biruinţa lui Iisus asupra morţii
De asemenea, Preafericirea Sa a arătat care sunt înţelesurile duhovniceşti ale sărbătorii Intrării Domnului în Ierusalim. „În primul rând, sărbătoarea Floriilor reprezintă biruinţa lui Iisus asupra morţii prietenului Său, Lazăr din Betania, şi prefigurează sau prevesteşte învierea de obşte a tuturor oamenilor la sfârşitul veacurilor. În al doilea rând, această sărbătoare reprezintă prevestirea biruinţei lui Iisus asupra propriei Sale morţi prin Învierea Sa cea de a treia zi. În al treilea rând, această sărbătoare este o prefigurare a Intrării Domnului Iisus Hristos în Ierusalimul Ceresc după Învierea şi Înălţarea Sa la ceruri. În al patrulea rând, sărbătoarea Floriilor ne arată că noi purtăm ramuri de finic sau salcie şi flori în mâini întru amintirea Intrării în Ierusalim a Domnului Iisus Hristos, dar şi pentru a arăta că-I aducem Lui, ca odinioară pruncii din Ierusalim, florile dreptei credinţe şi florile virtuţilor duhovniceşti pe care le-am dobândit în Postul Sfintelor Paşti, prin rugăciune şi prin post, prin pocăinţă şi fapte bune”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Referindu-se la pasajul evanghelic citit în cadrul Sfintei Liturghii (Ioan 12, 1-18), Patriarhul României a spus că mirul de nard curat, cu care Maria, sora lui Lazăr, a uns picioarele Mântuitorului, avea un sens profetic. „Dialogul privind mirul de mare preţ ne arată că Mântuitorul Iisus Hristos îi dă un alt sens mirului, pe lângă cel al preţuirii sau al mulţumirii pe care-l exprimă Maria, şi anume unul profetic. Vorbind despre mirul cu care ea a uns picioarele Lui se referă aşadar la viitoarea Lui moarte şi îngropare. Acest mir de mare preţ a devenit în Biserică Sfântul şi Marele Mir, care se pregăteşte din când în când, la perioade de 10 sau 15 ani într-o Biserică Ortodoxă Autocefală, de către patriarh împreună cu toţi membrii Sfântului Sinod. Mirul de mare preţ este din punct de vedere duhovnicesc mai ales simbolul sufletului omului dreptcredincios”, a explicat Preafericirea Sa.
La final, Părintele Patriarh Daniel le-a urat tuturor celor care poartă nume de flori mulţi ani binecuvântaţi, sănătate, mântuire, pace şi bucurie.