Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Documentul final al Sinaxei panortodoxe

Documentul final al Sinaxei panortodoxe

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Data: 14 Martie 2014

La Constantinopol (Istanbul), s-a desfăşurat în perioada 6-9 martie 2014 Sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale. În cadrul lucrărilor s-au discutat diferite aspecte privind organizarea şi desfăşurarea Sinodului Panortodox, precum şi teme de actualitate privind relaţiile dintre Bisericile Ortodoxe locale. Concluziile întrunirii au fost formulate într-un document final. Îl redăm în continuare, în traducerea Sectorului Relaţii bisericeşti, interreligioase şi comunităţi bisericeşti externe al Patriarhiei Române.

În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.

1. Întâlnindu-ne prin harul milostivului nostru Dumnezeu, la invitaţia Arhiepiscopului Bar­to­lomeu al Constantinopolului şi Patriarh Ecumenic, la Fanar, în zilele de 6-9 martie 2014, după ce a deliberat în dragoste fră­ţeas­că asupra problemelor care pri­vesc astăzi Sfânta noastră Bi­serică şi concelebrând în Bi­se­rica patriarhală Sfântul Gheor­ghe, cu ocazia glorioasă a Du­mi­ni­cii Ortodoxiei, ne adresăm vo­uă cu aceste cuvinte de iubire, pa­ce şi alinare.

Întrucât Biserica noastră Or­to­doxă cea Una, Sfântă, So­bor­ni­cească şi Apostolică sălăş­lu­ieş­te în lume, ea experiază şi pro­vocările fiecărei epoci. Credincioasă Sfintei Tradiţii, Bi­serica lui Hristos este în dialog constant cu fiecare perioadă de timp, suferind cu oamenii şi participând la suferinţele lor. Pentru că „Iisus Hristos este Acelaşi ieri, azi şi în veci“ (Evrei 13, 8).

2. Reflectând asupra sufe­rin­ţei oamenilor din întreaga lume, ne exprimăm comuniunea noas­tră pentru martirajul şi admi­ra­ţia noastră pentru mărturia creş­tinilor din Orientul Mijlociu, Africa şi din alte părţi ale lumii. Ne amintim dublul lor martiraj: pentru credinţa lor, precum şi pentru menţinerea legăturii lor istorice cu oameni de alte con­vin­geri religioase. Denunţăm lip­sa de pace şi stabilitate, care îi determină pe creştini să abandoneze ţara în care S-a născut Domnul nostru Iisus Hristos şi de unde Vestea cea Bună s-a răspândit în întreaga lume.

Ne exprimăm compasiunea cu toate victimele tragediei din Siria. Condamnăm orice formă de terorism şi de defăimare a religiei. Răpirea Mitropoliţilor Paul şi Youhanna, a altor clerici, precum şi a călugăriţelor de la Mănăstirea Sfânta Tecla din Maaloula rămâne o rană deschi­să şi cerem eliberarea lor imediată.

Facem apel la toţi cei impli­caţi pentru încetarea imediată a acţiunilor militare, eliberarea prizonierilor şi stabilirea păcii în regiune prin dialog. Creştinii din Orientul Mijlociu sunt un ferment al păcii. Pace pentru toţi oa­menii înseamnă, de asemenea, pace pentru creştini. Spri­ji­nim Patriarhia Antiohiei în lu­cra­rea sa spirituală şi umanitară, precum şi eforturile sale pentru reconstrucţie şi relocarea tuturor refugiaţilor.

3. Ne rugăm cu ardoare pentru negociere paşnică şi reconci­li­ere spirituală în criza prezentă din Ucraina. Denunţăm ame­nin­ţările cu ocuparea prin vio­len­ţă a unor sfinte mănăstiri şi biserici şi ne rugăm pentru re­ve­ni­rea în Sfânta Biserică a fra­ţi­lor noştri aflaţi în prezent în afa­ra comuniunii bisericeşti.

4. O ameninţare fundamentală pentru dreptate şi pace - atât la nivel local, cât şi la nivel mondial - este criza economică globală. Ramificaţiile acesteia sunt evidente în toate straturile societăţii, în care valori ca integritatea personală, solidarita­tea fraternă şi dreptatea sunt de multe ori absente. Originile aces­tei crize nu sunt doar financiare. Ele sunt morale şi spiritu­a­le în caracter. În loc să ne conformăm idolilor lumeşti de pute­re, lăcomie şi hedonism, afir­măm vocaţia noastră de a transfor­ma lumea prin accep­ta­rea principiilor de dreptate, pace şi iubire.

Ca urmare a egocentrismului şi abuzului de putere, mulţi oameni desconsideră caracterul sacru al persoanei umane, fiind nepăsători în a vedea faţa lui Dumnezeu în surorile şi fraţii prea mici ai noştri (cf. Matei 25, 40 şi 45). Mulţi rămân indi­fe­renţi faţă de sărăcia, suferinţa şi violenţa care chinuie omenirea.

5. Biserica este chemată să-şi articuleze cuvântul său profetic. Ne exprimăm îngrijorarea reală cu privire la tendinţele locale şi globale care subminează şi e­ro­dea­ză principiile credinţei, dem­ni­tatea persoanei umane, insti­tuţia căsătoriei şi darul creaţiei.

Afirmăm caracterul sacru de necontestat al vieţii umane de la concepere până la moartea na­tu­rală. Recunoaştem căsătoria ca fiind uniunea dintre bărbat şi femeie, care reflectă unirea dintre Hristos şi Biserica Sa. Vo­ca­ţia noastră este de a conserva me­diul înconjurător ca administratori şi nu ca proprietari ai creaţiei. În această perioadă a Postului Mare, îndemnăm clerul şi credincioşii noştri să cultive duhul pocăinţei, să experimen­teze curăţia inimii, a smereniei şi a iertării, dând mărturie în so­cietate despre învăţăturile veş­nice ale Domnului nostru Iisus Hristos.

6. Această Sinaxă a Întâi­stă­tă­torilor este un prilej binecu­vân­tat pentru noi de a consolida unitatea noastră prin comuniune şi cooperare. Afirmăm angajamentul nostru faţă de importanţa supremă a sinodalităţii pentru unitatea Bisericii. Ade­ve­rim cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Con­stantinopolului, că „numele Bisericii înseamnă unitate şi armonie, nu dezbinare“. Inima noastră este îndreptată spre mult-aşteptatul Sfânt şi Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe, pentru a arăta unitatea ei, precum şi responsabilitatea şi grija ei pentru lumea contemporană.

Sinaxa a fost de acord că lu­cră­rile de pregătire a Sinodului trebuie să fie intensificate. Un Comitet Interortodox special va lucra din luna septembrie 2014 până la Sfintele Paşti din anul 2015, urmat de o Conferinţă Panortodoxă Presinodală care va fi convocată în prima jum­ă­ta­te a anului 2015. Toate deciziile de la Sinod şi în etapele pre­gă­ti­toa­re sunt luate prin consens. Sfântul şi Marele Sinod al Bise­ri­cii Ortodoxe va fi convocat de către Patriarhul Ecumenic la Con­stantinopol în anul 2016, afară de cazul în care nu se în­tâm­plă ceva neprevăzut. Sino­dul va fi prezidat de Patriarhul Ecumenic. Fraţii săi, Întâistă­tă­torii celorlalte Biserici Ortodoxe Autocefale, vor şedea la dreapta şi la stânga sa.

7. Inseparabil legată de unitate este misiunea. Biserica nu trăieşte pentru sine, ci trebuie să dea mărturie şi să îm­păr­tă­şeas­că darurile lui Dumnezeu cu cei de aproape şi de departe. Par­ticipând la Dumnezeiasca Euharistie şi rugându-ne pentru oikoumene (lume), suntem che­maţi să continuăm această li­tur­ghie după liturghie, împăr­tă­şind darurile adevărului şi iubi­rii întregii omeniri, potrivit cu ul­tima poruncă şi încredinţare a Domnului: „Mergând, învăţaţi toa­te neamurile... şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului“  (Matei 28, 19-20).

8. Trăim într-o lume în care multiculturalismul şi pluralismul sunt realităţi inevitabile, aflându-se în continuă schimbare. Suntem conştienţi de faptul că nici o problemă în vremea noastră nu poate fi considerată sau rezolvată fără referinţă la ni­vel global, că orice fel de polarizare între local şi universal duce doar la o denaturare a mo­du­lui ortodox de gândire.

Prin urmare, chiar şi în faţa unor voci ale neînţelegerii, des­păr­ţirii şi dezbinării, suntem ho­tă­râţi să proclamăm mesajul Ortodoxiei. Recunoaştem că dialogul este întotdeauna mai bun decât conflictul. Reţinerea şi izolarea nu sunt niciodată opţiuni. Ne reafirmăm obligaţia noastră, în orice moment, de a fi deschişi în contactul cu „celălalt“: cu alte persoane şi alte culturi, precum şi cu alţi creştini şi persoane de alte credinţe.

9. Mai presus şi dincolo de toate provocările, proclamăm vestea cea bună a lui Dum­nezeu, Cel ce „atât de mult a iubit lumea“, încât „a sălăşluit prin­tre noi“. De aceea, noi, orto­docşii, rămânem plini de spe­ran­ţă. În pofida tuturor tensiunilor, totuşi îndrăznim să sperăm în „Dumnezeu, Cel ce este, Cel ce era şi Cel ce vine, Atotţiitorul“  (Apocalipsa 1, 8). Deoarece ne amintim că ultimul cuvânt - cuvânt de bucurie, iubire şi viaţă - Îi aparţine Lui, Celui ce I se cuvine toată slava, cinstea şi în­chi­nă­ciunea în vecii vecilor. Amin.

La Fanar, 9 martie 2014

† Bartolomeu al ‑Constantinopolului

† Teodor al Alexandriei

† Teofil al Ierusalimului

† Kiril al Moscovei

† Irineu al Serbiei

† Daniel al României

† Neofit al Bulgariei

† Ilie al Georgiei

† Hrisostom al Ciprului

† Ieronim al Atenei

† Sava al Varşoviei

† Anastasie al Tiranei

 

Citeşte mai multe despre:   Patriarhul Neofit al Bulgariei  -   Patriarhul Daniel  -   sinaxa