De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Documentul final al Sinaxei panortodoxe
La Constantinopol (Istanbul), s-a desfăşurat în perioada 6-9 martie 2014 Sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale. În cadrul lucrărilor s-au discutat diferite aspecte privind organizarea şi desfăşurarea Sinodului Panortodox, precum şi teme de actualitate privind relaţiile dintre Bisericile Ortodoxe locale. Concluziile întrunirii au fost formulate într-un document final. Îl redăm în continuare, în traducerea Sectorului Relaţii bisericeşti, interreligioase şi comunităţi bisericeşti externe al Patriarhiei Române.
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
1. Întâlnindu-ne prin harul milostivului nostru Dumnezeu, la invitaţia Arhiepiscopului Bartolomeu al Constantinopolului şi Patriarh Ecumenic, la Fanar, în zilele de 6-9 martie 2014, după ce a deliberat în dragoste frăţească asupra problemelor care privesc astăzi Sfânta noastră Biserică şi concelebrând în Biserica patriarhală Sfântul Gheorghe, cu ocazia glorioasă a Duminicii Ortodoxiei, ne adresăm vouă cu aceste cuvinte de iubire, pace şi alinare.
Întrucât Biserica noastră Ortodoxă cea Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolică sălăşluieşte în lume, ea experiază şi provocările fiecărei epoci. Credincioasă Sfintei Tradiţii, Biserica lui Hristos este în dialog constant cu fiecare perioadă de timp, suferind cu oamenii şi participând la suferinţele lor. Pentru că „Iisus Hristos este Acelaşi ieri, azi şi în veci“ (Evrei 13, 8).
2. Reflectând asupra suferinţei oamenilor din întreaga lume, ne exprimăm comuniunea noastră pentru martirajul şi admiraţia noastră pentru mărturia creştinilor din Orientul Mijlociu, Africa şi din alte părţi ale lumii. Ne amintim dublul lor martiraj: pentru credinţa lor, precum şi pentru menţinerea legăturii lor istorice cu oameni de alte convingeri religioase. Denunţăm lipsa de pace şi stabilitate, care îi determină pe creştini să abandoneze ţara în care S-a născut Domnul nostru Iisus Hristos şi de unde Vestea cea Bună s-a răspândit în întreaga lume.
Ne exprimăm compasiunea cu toate victimele tragediei din Siria. Condamnăm orice formă de terorism şi de defăimare a religiei. Răpirea Mitropoliţilor Paul şi Youhanna, a altor clerici, precum şi a călugăriţelor de la Mănăstirea Sfânta Tecla din Maaloula rămâne o rană deschisă şi cerem eliberarea lor imediată.
Facem apel la toţi cei implicaţi pentru încetarea imediată a acţiunilor militare, eliberarea prizonierilor şi stabilirea păcii în regiune prin dialog. Creştinii din Orientul Mijlociu sunt un ferment al păcii. Pace pentru toţi oamenii înseamnă, de asemenea, pace pentru creştini. Sprijinim Patriarhia Antiohiei în lucrarea sa spirituală şi umanitară, precum şi eforturile sale pentru reconstrucţie şi relocarea tuturor refugiaţilor.
3. Ne rugăm cu ardoare pentru negociere paşnică şi reconciliere spirituală în criza prezentă din Ucraina. Denunţăm ameninţările cu ocuparea prin violenţă a unor sfinte mănăstiri şi biserici şi ne rugăm pentru revenirea în Sfânta Biserică a fraţilor noştri aflaţi în prezent în afara comuniunii bisericeşti.
4. O ameninţare fundamentală pentru dreptate şi pace - atât la nivel local, cât şi la nivel mondial - este criza economică globală. Ramificaţiile acesteia sunt evidente în toate straturile societăţii, în care valori ca integritatea personală, solidaritatea fraternă şi dreptatea sunt de multe ori absente. Originile acestei crize nu sunt doar financiare. Ele sunt morale şi spirituale în caracter. În loc să ne conformăm idolilor lumeşti de putere, lăcomie şi hedonism, afirmăm vocaţia noastră de a transforma lumea prin acceptarea principiilor de dreptate, pace şi iubire.
Ca urmare a egocentrismului şi abuzului de putere, mulţi oameni desconsideră caracterul sacru al persoanei umane, fiind nepăsători în a vedea faţa lui Dumnezeu în surorile şi fraţii prea mici ai noştri (cf. Matei 25, 40 şi 45). Mulţi rămân indiferenţi faţă de sărăcia, suferinţa şi violenţa care chinuie omenirea.
5. Biserica este chemată să-şi articuleze cuvântul său profetic. Ne exprimăm îngrijorarea reală cu privire la tendinţele locale şi globale care subminează şi erodează principiile credinţei, demnitatea persoanei umane, instituţia căsătoriei şi darul creaţiei.
Afirmăm caracterul sacru de necontestat al vieţii umane de la concepere până la moartea naturală. Recunoaştem căsătoria ca fiind uniunea dintre bărbat şi femeie, care reflectă unirea dintre Hristos şi Biserica Sa. Vocaţia noastră este de a conserva mediul înconjurător ca administratori şi nu ca proprietari ai creaţiei. În această perioadă a Postului Mare, îndemnăm clerul şi credincioşii noştri să cultive duhul pocăinţei, să experimenteze curăţia inimii, a smereniei şi a iertării, dând mărturie în societate despre învăţăturile veşnice ale Domnului nostru Iisus Hristos.
6. Această Sinaxă a Întâistătătorilor este un prilej binecuvântat pentru noi de a consolida unitatea noastră prin comuniune şi cooperare. Afirmăm angajamentul nostru faţă de importanţa supremă a sinodalităţii pentru unitatea Bisericii. Adeverim cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, că „numele Bisericii înseamnă unitate şi armonie, nu dezbinare“. Inima noastră este îndreptată spre mult-aşteptatul Sfânt şi Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe, pentru a arăta unitatea ei, precum şi responsabilitatea şi grija ei pentru lumea contemporană.
Sinaxa a fost de acord că lucrările de pregătire a Sinodului trebuie să fie intensificate. Un Comitet Interortodox special va lucra din luna septembrie 2014 până la Sfintele Paşti din anul 2015, urmat de o Conferinţă Panortodoxă Presinodală care va fi convocată în prima jumătate a anului 2015. Toate deciziile de la Sinod şi în etapele pregătitoare sunt luate prin consens. Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe va fi convocat de către Patriarhul Ecumenic la Constantinopol în anul 2016, afară de cazul în care nu se întâmplă ceva neprevăzut. Sinodul va fi prezidat de Patriarhul Ecumenic. Fraţii săi, Întâistătătorii celorlalte Biserici Ortodoxe Autocefale, vor şedea la dreapta şi la stânga sa.
7. Inseparabil legată de unitate este misiunea. Biserica nu trăieşte pentru sine, ci trebuie să dea mărturie şi să împărtăşească darurile lui Dumnezeu cu cei de aproape şi de departe. Participând la Dumnezeiasca Euharistie şi rugându-ne pentru oikoumene (lume), suntem chemaţi să continuăm această liturghie după liturghie, împărtăşind darurile adevărului şi iubirii întregii omeniri, potrivit cu ultima poruncă şi încredinţare a Domnului: „Mergând, învăţaţi toate neamurile... şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului“ (Matei 28, 19-20).
8. Trăim într-o lume în care multiculturalismul şi pluralismul sunt realităţi inevitabile, aflându-se în continuă schimbare. Suntem conştienţi de faptul că nici o problemă în vremea noastră nu poate fi considerată sau rezolvată fără referinţă la nivel global, că orice fel de polarizare între local şi universal duce doar la o denaturare a modului ortodox de gândire.
Prin urmare, chiar şi în faţa unor voci ale neînţelegerii, despărţirii şi dezbinării, suntem hotărâţi să proclamăm mesajul Ortodoxiei. Recunoaştem că dialogul este întotdeauna mai bun decât conflictul. Reţinerea şi izolarea nu sunt niciodată opţiuni. Ne reafirmăm obligaţia noastră, în orice moment, de a fi deschişi în contactul cu „celălalt“: cu alte persoane şi alte culturi, precum şi cu alţi creştini şi persoane de alte credinţe.
9. Mai presus şi dincolo de toate provocările, proclamăm vestea cea bună a lui Dumnezeu, Cel ce „atât de mult a iubit lumea“, încât „a sălăşluit printre noi“. De aceea, noi, ortodocşii, rămânem plini de speranţă. În pofida tuturor tensiunilor, totuşi îndrăznim să sperăm în „Dumnezeu, Cel ce este, Cel ce era şi Cel ce vine, Atotţiitorul“ (Apocalipsa 1, 8). Deoarece ne amintim că ultimul cuvânt - cuvânt de bucurie, iubire şi viaţă - Îi aparţine Lui, Celui ce I se cuvine toată slava, cinstea şi închinăciunea în vecii vecilor. Amin.
La Fanar, 9 martie 2014
† Bartolomeu al ‑Constantinopolului
† Teodor al Alexandriei
† Teofil al Ierusalimului
† Kiril al Moscovei
† Irineu al Serbiei
† Daniel al României
† Neofit al Bulgariei
† Ilie al Georgiei
† Hrisostom al Ciprului
† Ieronim al Atenei
† Sava al Varşoviei
† Anastasie al Tiranei