Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Fecioara Maria şi taina Naşterii Domnului

Fecioara Maria şi taina Naşterii Domnului

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Data: 20 Decembrie 2013

Naşterea Domnului Hristos din Preacurata Fecioară Maria este cel mai important eveniment care s-a petrecut în istoria neamului omenesc după crearea lumii şi căderea oamenilor în păcat.

Venirea în lume a Prun­­cului Mesia, Dum­nezeu desă­vâr­­şit care se face om desăvârşit, este consemna­tă de Sfântul Ioan Damaschin ca „cea mai mare noutate din toa­­te noutăţile, singurul lucru nou sub soare, prin care se ara­tă puterea infinită a lui Dum­nezeu, căci ce poate fi mai mare ca Dumnezeu să se facă om?“ (Sfân­tul Ioan Damaschin, Dog­ma­tica, traducere de pr. D. Fe­cio­ru, Editura Scripta, Bu­cu­reşti, 1993, ediţia a III-a, p. 96). De aceea, Naşterea Domnului a de­venit evenimentul care a îm­păr­ţit timpurile şi a centrat is­to­­ria omenirii, iar Sfinţii Pă­rinţi au numit-o maica tuturor săr­bătorilor. Crăciunul îm­pli­neş­te şi desăvârşeşte Buna­ves­ti­re şi este prilej pentru celelal­te praznice împărăteşti. Fără Naş­terea din Maica Fecioară nu ar fi existat nici Boboteaza, nici Patimile, nici Răstignirea, dar nici Învierea şi Înălţarea lui Hristos la cer, cu alte cuvin­te nu ar fi existat mântuire. Toa­te praznicele stau într-o le­gă­tură tainică, pe care o trăim şi noi în mod permanent prin Sfânta Liturghie.

Dreptmăritori creştini şi creştine,

Mari şi minunate sunt în­tâm­­plările ce au însoţit Naş­te­rea Domnului şi toate o au în cen­tru pe Maica Domnului nostru Iisus Hristos. A doua zi de Cră­ciun preacinstim Soborul Prea­sfintei Stăpânei noastre, de Dumnezeu Născătoarea şi pu­rurea Fecioara Maria, cea ca­re a prilejuit praznicul de fa­ţă prin evlavia şi ascultarea ei.

Importanţa Maicii Dom­nu­lui pentru mântuirea noastră es­te profeţită neamurilor încă din primele cărţi ale Vechiului Tes­tament. În Cartea Facerii Dum­nezeu ne revelează mân­tu­i­rea prin femeie şi fă­gă­du­in­ţa izbânzii asupra diavolului is­pi­titor, metamorfozat în şarpe: „Duş­mănie voi pune între tine şi între femeie, între sămânţa ta şi sămânţa ei; aceasta îţi va zdrobi capul, iar tu îi vei înţepa căl­câiul“ (Facere 3, 15). În vizi­u­­nea patriarhului Iacob, Maica Dom­nului se aseamănă cu o sca­ră rezemată de marginea ce­rului, prin care cerul se co­boa­ră pe pământ şi pământenii se urcă la ceruri: „Şi a visat (Ia­cov) că era o scară, sprijinită pe pă­mânt, iar cu vârful atingea ce­rul; iar îngerii lui Dumnezeu se suiau şi se pogorau pe ea. A­poi S-a arătat Domnul în capul scării… şi, spăimântându-se Ia­cov, a zis: «Cât de înfricoşător es­te locul acesta! Aceasta nu e al­ta fără numai casa lui Dum­nezeu, aceasta e poarta cerului!»“ (Facere 28, 12-13 şi 17). Deci, Fecioara Maria, Maica Dom­nului, avea să unească ce­rul cu pământul, fiindcă Fiul lui Dumnezeu a luat trup omenesc din ea, coborându-se la noi. Profetul Isaia, evanghelistul Vechiului Testament, a pre­zis că o Fecioară îl va naşte pe Mân­tuitorul Hristos în chip mi­nu­nat, acesta fiind semnul de iz­băvire a lumii: „Pentru a­ceas­ta Domnul meu vă va da un semn: Iată, Fecioara va lua în pân­tece şi va naşte fiu şi vor che­ma numele lui Emanuel“ (Isa­ia 7, 14). Un alt mare pro­roc, Iezechiel, a vestit despre Mai­ca Domnului şi despre naş­te­rea ei minunată, spunând: „Şi mi-a zis Domnul: Poarta a­ceas­ta va fi închisă, nu se va des­chide şi nici un om nu va intra pe ea, căci Domnul Dum­nezeul lui Israel a intrat pe ea. De aceea va fi închisă“ (Ie­ze­chiel 44, 2). Prorocul Ieremia şi-a închipuit tot Israelul ca pe o fecioară care se întoarce la Dom­nul şi Stăpânul ei pentru as­cultare, ca să devină „Locaş al dreptăţii şi munte sfânt“, bi­ne­cuvântat de Dumnezeu (Ie­re­mia 31, 21-23); iar psalmistul Da­vid o descrie pe Sfânta Mai­că Fecioară ca pe o Îm­pă­ră­tea­să ce stă de-a dreapta lui Dum­nezeu: „Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta, îmbrăcată în hai­nă aurită şi prea înfrumu­se­ţată“ (Psalm 44, 11).

Prin naşterea lui Hristos, Fe­cioara Maria a fost înălţată nu numai pe culmea u­ma­ni­tă­ţii, ci şi a cetelor îngereşti, a­di­că a întregii creaţii. Sfântul Te­­o­fan al Niceei afirmă şi el în a­­cest sens: „Cum nu s-ar numi mai presus de toţi îngerii cea lă­­udată de noi ca podoaba în­ge­ri­lor..., cea care a adus zidi­rii în­tregi nu doar cuvinte şi vreun sfat dumnezeiesc, cum au adus în­gerii şi prorocii, ci pe Însuşi Cu­vântul ipostatic Cel unic şi U­nul-Născut al lui Dum­nezeu, Ca­re rămâne în veci...“ (Du­mi­tru Stăniloae, Chi­pul nemuritor al lui Dum­nezeu, în „Du­mi­tru Stăniloae - Opere comple­te“, Editura Ba­silica, Bu­cureşti 2013, p. 592), iar Sfântul Gri­go­rie Pa­la­­ma crede că: „Toată Scrip­tu­ra cea insuflată de Dum­nezeu a fost scrisă pentru Fe­­cioara, care L-a adus pe lu­me pe Dum­nezeu cel întrupat“ (Via­ţa Preasfintei Născătoare de Dum­nezeu şi pururea Fe­cioa­rei Maria, Ediţie îngrijită de arhim. Constantin Chirilă, E­ditura Doxologia, Iaşi, 2013, p. 142).

Iubiţi închinători ai Pruncului Mesia,

Icoana Naşterii Domnului este un alt reper pe care trebuie să-l avem atunci când vorbim despre Maica Vieţii. În toa­te variantele iconografice, sce­na Naşterii Domnului o are în cen­tru pe Fecioara Maică, ală­turi de Iisus înfăşat, celelalte per­sonaje fiind reprezentate dis­cret. Îngerii, Dreptul Iosif, păs­torii şi magii sunt şi ei pre­zenţi la locul Naşterii doar ca ves­titori, martori sau închi­nă­tori ai Pruncului divin şi ai Maicii Sale.

Prin evenimentul întrupă­rii şi Naşterii Domnului, Fe­cioa­ra Ma­ria devine Maica lui Dum­­nezeu şi element indis­pen­­sabil al mântuirii noastre. Naş­terea fe­ciorelnică devine o tai­nă a ce­ru­lui şi a pământului, depăşind con­diţia umană un­de fecioria ex­clude naş­te­rea. Maica Dom­nului e şi fe­cioa­­­ră şi mamă în mod desă­vâr­şit. Această situ­a­ţie exce­p­ţio­nală între femei e da­torată Prun­cului nou-născut, ca­re e Fiul lui Dumnezeu. (I. G. Co­man, „Şi Cuvântul Trup s-a fă­­cut“. Hristologie şi mariologie pa­tristică, Editura Mitro­po­liei Ba­­natului, Timişoara, 1993, p. 368). Maica Domnului se defi­neş­te prin Hristos-Dum­nezeu, pe care L-a născut cu trup omenesc şi, de aceea, pu­ţine sunt icoa­­nele care o în­făţişează pe Mai­ca Sfântă fă­ră Pruncul dum­­nezeiesc purtat în braţe.

Iubiţi credincioşi şi credincioase,

Modelul pe care îl oferă lumii Maica lui Dumnezeu este mo­delul rugăciunii, al ascultă­rii şi al jertfelniciei. Cu aceste ca­lităţi, Fecioara Maria s-a în­vred­nicit a fi „chivot al lui Dum­nezeu“ şi „locaşul sfânt al Dom­nului“, aşa cum este numită adesea în textele bise­ri­ceşti. Ea a devenit şi model de vie­ţuire pentru toate mamele creş­tine, dovedind că naşterea de prunci este binecuvântată de Dumnezeu.

Sfânta Elena, mama Împă­ra­tului Constantin cel Mare şi Sfânt, prin viaţa şi petrecerea ei, a urmat Maicii Domnului. Prin rugăciune, a fost luminată de Dumnezeu şi a crescut un fiu care a schimbat cursul lumii, arătând omenirii rostul şi im­portanţa mântuirii în Hris­tos. Sfântul Împărat Con­stan­tin, influenţat de educaţia pe ca­re i-a oferit-o mama sa, a de­ve­­nit eliberatorul creştinismului şi primul său legiuitor civil. Sfân­ta Elena a dublat faptele fi­u­lui său prin organizarea ope­re­lor de binefacere şi prin ridi­ca­­rea şi împodobirea de biserici creş­tine (Eusebiu de Cezareea, Scri­eri. Viaţa lui Constantin cel Mare - Studiu introductiv de prof. dr. Emilian Popescu, tra­du­cere şi note de Radu Alexan­dres­cu, în P.S.B., vol. 14, Edi­tu­ra Institutului Biblic şi de Mi­siune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1991, p. 142-143). Una din bise­ri­cile ctitorite de aceşti sfinţi îm­păraţi, numiţi, pentru fapte­le lor, „cei întocmai cu aposto­lii“, a fost şi Biserica Naşterii din Betleem, biserică ce prea­mă­reşte Naş­te­rea Domnului din Fecioara Maria.

Urmând Maicii Preacurate, Sfin­ţii Împăraţi Constantin şi E­le­na, pe care i-am prăznuit a­nul acesta pe întreg cuprinsul Pa­triarhiei Române, au fost iz­voa­re de roade duhov­ni­ceşti, spre lauda lui Dum­nezeu. Pen­tru noi, creştinii, Sfin­ţii Îm­pă­raţi sunt desco­pe­ritorii Naşterii Dom­nului şi a întregii sale acti­vi­tăţi mântui­toare, dar şi e­xem­­ple de vie­ţuire după mode­lul Maicii Domnului.

La acest mare praznic al creş­tinătăţii, să-L rugăm pe Dum­nezeul nostru Cel întrupat ca pentru rugăciunile Mai­cii Sale să ne învrednicească pe toţi de o viaţă aleasă şi sfântă. Bu­curaţi-vă de aceste sărbători ale Naşterii lui Hristos şi îm­pre­ună să o preacinstim pe Năs­cătoarea de Dumnezeu şi Mai­ca Luminii. AMIN!

Al vostru al tuturor, de tot binele doritor,

† Lucian,
Episcopul Caransebeşului