În ziua următoare praznicului Nașterii Domnului, când Biserica a celebrat Soborul Maicii Domnului, Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, a săvârșit Sfânta Liturghie la Paraclisul Catedralei Mântuirii Neamului, înconjurat de un ales sobor de slujitori. În cuvântul de învățătură, ierarhul a tâlcuit Sfânta Evanghelie citită și le‑a vorbit celor prezenți despre cum trebuie trăit creștinește Crăciunul.
Ultima zi a întrunirii pictorilor bisericeşti
De la începutul acestei săptămâni, Aula Magna „Teoctist Patriarhul“ din Palatul Patriarhiei este gazda conferinţei naţionale dedicate specialiştilor în artă eclesială din ţară. Evenimentul, intitulat „Unitate dogmatică şi specific naţional în pictura bisericească“ şi organizat de Comisia de pictură bisericească a Patriarhiei Române, se încheie astăzi, 7 noiembrie.
Ultima sesiune a Conferinţei naţionale „Unitate dogmatică şi specific naţional în pictura bisericească“, la care participă peste 260 de specialişti în artă eclesială din toate provinciile ţării, este dedicată problemelor de legislaţie. Legislaţia internaţională şi cea naţională privind activitatea în domeniul patrimoniului religios sunt abordate de către inspectorii eparhiali Ligia Ana Solomon şi Diana Iuliana Barbu, iar legislaţia naţională privind securitatea şi sănătatea în muncă, de către diac. Constantin Dochiţa. De asemenea, sesiunea cuprinde şi prelegerea pictorului restaurator Grigore Popescu-Muscel despre analiza tehnologică a operei de artă.
„Această conferinţă este dorită de mulţi ani, dar nu a fost până acum posibilitatea de a aduna cât mai mulţi pictori din toate zonele ţării, în special pe cei care sunt legaţi de promovări şi de executarea unor lucrări, adică peste 260 de pictori dintr-un total de 700. Conferinţa are rolul de a-i conştientiza pe pictori că trebuie să fie într-o continuă pregătire, pentru a nu avea acea trăire leneşă în momentul când execută lucrări. Astfel, pentru ei sunt patru zile de aur în care ascultă cursurile a 14 profesori despre toate domeniile ce privesc activitatea pictorilor şi a restauratorilor, inclusiv pe cele ale teologilor, care arată semnificaţia teologică a icoanei, a picturii murale, aşa cum s-a arătat de către Preafericitul Daniel în cuvântul de deschidere, cuvânt pe care l-am savurat precum savurează plantele roua. De asemenea, participanţii au şansa de a acumula noi cunoştinţe, de a face schimb de experienţă, mai ales că prelegerile sunt însoţite de câte două ore de întrebări şi răspunsuri, tocmai pentru ca ei să dobândească o gândire nouă în pictura bisericească şi să existe într-o unitate deplină cu textul biblic şi cu dorinţa de a fi o mărturisire în credinţă“, a explicat pictorul restaurator Grigore Popescu-Muscel, membru al Comisiei de pictură bisericească.
În primele două zile ale evenimentului au susţinut prelegeri pr. prof. univ. dr. Nicolae Necula, despre programul iconografic al bisericii, pr. prof. univ. dr. Ştefan Buchiu, despre aspectele dogmatice ale iconografiei ortodoxe, pictorul restaurator Dan Mihai Ivanovici, consilier patriarhal în cadrul Sectorului Cultură şi patrimoniu religios, despre noţiunile generale de anatomie artistică în pictura bizantină, pictorul Corneliu Paşcanu a prezentat una dintre paleotehnicile în pictura bisericească, şi anume tehnica frescă, conf. univ. Dumitru Sorica a explicat alte paleotehnici folosite în pictura bisericească, precum mozaicul, vitraliul, al secco şi sgraffito, iar pictorul Sorin George Nicolae a descris tehnica icoanei, o altă paleotehnică în pictura bisericească. Ieri, 6 noiembrie, în cea de-a treia sesiune a conferinţei naţionale, au mai fost susţinute prelegeri de către restauratorul Claudiu Moldoveanu, care a evidenţiat principiile de restaurare-conservare a lăcaşurilor de cult, sculptorul Remus Dragomir, care a arătat rolul simbolisticii sculpturii ornamentale în Biserica Ortodoxă, şi de către pictorii restauratori ing. Alexandru şi Gabriela Ştefăniţă, care au vorbit despre condiţiile de climă particulare ale unor spaţii mici, precum temperatura, umiditatea, vântul, despre modul în care acestea dăunează picturii şi cum pot fi ele remediate.