Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „Viaţa din morminte“, mărturii despre sfinţenie

„Viaţa din morminte“, mărturii despre sfinţenie

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Emanuel Pavel Tăvală - 09 Iulie 2011

Sub egida Editurii Agnos şi a Editurii Andreiana a Arhiepiscopiei Sibiului a apărut cartea IPS Dimitrie, Mitropolit de Gumenissa, Axiupolis şi Polikastru (Grecia), în traducerea părintelui diac. dr. Ştefan Toma. Lucrarea este la a doua ediţie în limba română, prima epuizându-se în timp relativ scurt de la apariţie, ceea ce arată, după cum mărturiseşte şi traducătorul, că "în ciuda crizelor care pot marca o societate, echilibrul axiologic al asumării realităţilor spirituale nu ne-a părăsit încă".

Cartea este "o invitaţie la mântuire", vorbind despre trei sfinţi care au trăit în insula grecească Lesvos şi care au fost martirizaţi, la 10 ani după ocuparea Constantinopolului, de către turci. Este vorba de Sfântul Rafail, Sfântul Diacon Nicolae şi Sfânta Fecioară Martiră Irina, dimpreună cu alţi vieţuitori ai comunităţii în care trăiau pe atunci. Au trecut aproape 500 de ani de la martiriul lor, sfinţii arătându-se de-a lungul timpului la diverse persoane, indicând locul unde se aflau. Mărturiile despre existenţa şi sfinţenia lor au început să apară relativ curând după martiriu, prin arătări sau vise avute de diverşi locuitori din Thermi sau de trecători care se aflau pe colina de la Karies, locul unde moaştele le-au fost descoperite. Arătările lor s-au îndesit, începând cu anul 1959, pentru ca, trei ani mai târziu, locul martiriului lor să fie cu atenţie cercetat, moaştele fiindu-le găsite şi acolo ridicându-se un ansamblu eclezial în cinstea sfinţilor.

Sfinţii s-au descoperit mai multor persoane

Printr-un şir de descoperiri de multe feluri şi în multe chipuri s-a făcut cunoscută o istorie sfântă în aproape toate detaliile ei, adăugându-se unui şir întreg de minuni asemănătoare, pe care le mărturiseşte aghiografia ortodoxă, cartea de faţă reprezentând "cel mai minunat sinaxar despre trei sfinţi ai Ortodoxiei greceşti şi, în acelaşi timp, universale". Prin mărturiile din decursul timpului, istoria colinei Karies începea să se concentreze în jurul persoanei unui cuvios necunoscut, care se arăta persoanelor din comunitate şi nu numai. Istoria colinei Karies s-a descoperit în trei ani cuprinşi între 1959 şi 1962, iar descoperirile care au dus la cunoaşterea istoriei sfinte de aici s-au făcut către multe persoane din diferite locuri şi în timpuri diferite, fiecare mărturie şi descoperire constituind o explicare suplimentară sau o completare a celor anterioare. Pronia lui Dumnezeu a antrenat, pentru toate aceste descoperiri, foarte multe persoane, clerici şi laici, iar potrivit îndemnurilor Maicii Domnului şi ale sfinţilor, toate câte s-au petrecut la Karies au fost incluse imediat şi asumate de Biserica locală, sub binecuvântarea mitropolitului locului şi responsabilitatea preoţilor. Din istoria Bisericii se cunoaşte faptul că în vremuri de restrişte apar în vieţile oamenilor fapte minunate sau personalităţi sfinte, providenţiale, care vin să răspundă provocării păcatului şi suferinţelor lumeşti. Prin arătarea lor, Sfinţii Rafail, Nicolae şi Irina vin şi ne mărturisesc că viaţa continuă dincolo de moarte, viaţa prezentă fiind de fapt examenul pentru veşnicia cea nesfârşită a Împărăţiei lui Dumnezeu.