150 de milioane de europeni îşi fac cumpărăturile online
▲ Un nou raport privind „Obstacolele în calea comerţului electronic“, prezentat de Meglena Kuneva, comisarul UE pentru Protecţia consumatorilor, demonstrează popularitatea din ce în ce mai mare de care se bucură cumpărăturile online în UE, însă avertizează că obstacolele în calea comerţului transfrontalier frânează dezvoltarea acestora ▲ Între 2006 şi 2008, procentul de consumatori din UE care au cumpărat cel puţin un articol pe internet a crescut de la 27% la 33% ▲
Raportul publicat de Comisia Europeană prezintă o analiză detaliată a tendinţelor actuale în materie de comerţ electronic în UE, inclusiv în funcţie de ţară, produsele cumpărate cel mai frecvent şi tipul de obstacole cu care se confruntă consumatorii şi întreprinderile online. Între 2006 şi 2008, procentul de consumatori din UE care au cumpărat cel puţin un articol pe internet a crescut de la 27% la 33%. Aceste valori medii nu ilustrează imensa popularitate de care se bucură cumpărăturile online în ţări cum ar fi Regatul Unit, Franţa şi Germania, în care peste 50% dintre utilizatorii de internet au efectuat cumpărături online anul trecut. În ţările nordice (Danemarca, Suedia, Norvegia, Finlanda şi Islanda), procentul de utilizatori de internet care au cumpărat produse şi servicii online a fost de 91% în 2008. Italia şi Spania reprezintă, de asemenea, pieţe cu o creştere rapidă. În pofida acestei tendinţe privind pieţele naţionale cu o creştere rapidă, procentul reprezentat de cumpărăturile transfrontaliere online rămâne scăzut, şi anume doar 7% în 2008 (în comparaţie cu 6% în 2006). Raportul avertizează că numeroase obstacole - lingvistice, practice şi de reglementare, precum şi probleme importante privind lipsa de încredere - încetinesc dezvoltarea cumpărăturilor online în UE. „Consumatorii au foarte multe de câştigat de pe urma internetului. El extinde dimensiunea pieţei în cadrul căreia aceştia îşi efectuează tranzacţiile şi permite accesul consumatorilor la un număr mai mare de furnizori şi la mai multe posibilităţi de alegere. Internetul face posibilă comparaţia între produse, furnizori şi preţuri la un nivel fără precedent. Se prefigurează o generalizare a utilizării internetului pentru cumpărăturile cu amănuntul. 150 de milioane de consumatori efectuează deja cumpărături online, deşi doar 30 de milioane efectuează cumpărături într-o altă ţară. Trebuie să ne asigurăm că adoptarea platformei internet nu va fi încetinită în mod inutil din cauza incapacităţii de a elimina obstacolele importante în materie de reglementare sau de a aborda probleme importante referitoare la încrederea consumatorilor“, a declarat comisarul Kuneva. Avantajele comerţului online Potrivit raportului, în general, consumatorii sunt satisfăcuţi de cumpărăturile online, declarându-se satisfăcuţi în special cu privire la posibilitatea de a compara preţurile şi cu privire la gama mai largă de oferte, accesibilitatea produselor şi alegerea furnizorilor. Consumatorii sunt mai puţin entuziaşti în legătură cu aspecte cum ar fi disponibilitatea unor informaţii clare cu privire la produse, publicitatea, protecţia vieţii private, probleme legate de încredere şi posibilitatea returnării produselor. O treime dintre cetăţenii UE ar lua în considerare cumpărarea unui produs sau a unui serviciu dintr-un alt stat membru pe internet dacă produsul respectiv ar fi mai ieftin sau de o calitate mai bună, acelaşi procent declarându-se dispus să cumpere bunuri şi servicii într-o altă limbă. Doar 7% dintre consumatori efectuează în prezent cumpărături transfrontaliere online, iar acest decalaj continuă să crească, în loc să se diminueze. Consumatorii, reticenţi la problemele privind livrarea produselor Obstacolele practice şi cele în materie de reglementare include obstacolele lingvistice, care rămân o problemă pentru majoritatea comercianţilor şi consumatorilor, deşi nu trebuie supraestimată importanţa lor. De exemplu, 60% dintre comercianţii cu amănuntul sunt deja pregătiţi să efectueze tranzacţii în mai multe limbi. Există obstacole în materie de reglementare pe care consumatorii şi întreprinderile le consideră din ce în ce mai nejustificate. Acestea includ, de exemplu, legislaţia privind protecţia consumatorilor, normele în materie de TVA, legislaţia privind distribuţia selectivă, protecţia proprietăţii intelectuale, transpunerea la nivel naţional a legislaţiei comunitare privind eliminarea deşeurilor. De asemenea, consumatorii sunt reticenţi în ceea ce priveşte problemele legate de plată, livrare, reclamaţii, aplicarea garanţiilor, cereri de rambursare (servicii postvânzare), precum şi probleme privind confidenţialitatea, iar acestea s-ar putea accentua în cazul tranzacţiilor transfrontaliere.