6,5 milioane de români se informează zilnic de pe internet
Internetul a devenit un mediu accesibil unei categorii de populaţie din ce în ce mai largi, spre deosebire de anii trecuţi, când era cu predilecţie accesat de tinerii educaţi din mediul urban, după cum reiese dintr-un studiu al Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT), potrivit căruia 70% din populaţia urbană şi 44% din cea a satelor utilizează zilnic internetul.
În ultimii ani, numărul utilizatorilor de internet a cunoscut o creştere importantă atât în ceea ce priveşte mediul de utilizare, cât şi categoriile de vârstă care accesează acest serviciu. Cifrele culese de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) subliniază că internetul a devenit un mediu accesibil unei categorii de populaţie din ce în ce mai largi, spre deosebire de anii trecuţi, când era cu predilecţie accesat de tinerii educaţi din mediul urban. Astfel, 56% dintre persoanele care locuiesc în gospodării din mediul rural au acces la internet. „Din acest punct de vedere, internetul reprezintă a doua utilitate, după electricitate, la care locuitorii din rural au acces şi pe care şi-o permit”, potrivit BRAT, citat de Agerpres. În prezent, la nivel naţional sunt 8,8 milioane de utilizatori, dintre care 6,5 milioane în fiecare zi. 70% din populaţia oraşelor şi 44% din cea a satelor din România utilizează internetul, în mediul urban, consumul zilnic de internet pentru segmentul de vârstă 14-64 de ani crescând de peste şapte ori din 2002 până în prezent, de la 8% la 56%.
Aşa cum era de aşteptat, adolescenţii şi tinerii sunt cei mai prezenţi în spaţiul virtual, în mediul urban, peste 95% din tinerii cu vârste între 14 şi 24 de ani utilizează internetul, depăşind 98% în Bucureşti şi oraşele mari. Pentru aceeaşi categorie de populaţie, în mediul rural, proporţia este de 82%, dar având în vedere rata de creştere accentuată, cel mai probabil, procentele se vor egaliza în câţiva ani, apreciază BRAT.
Folosirea internetului vizează multe scopuri: 75% dintre utilizatori folosesc internetul pentru e-mail, 63% pentru accesarea unor site-uri de servicii, iar 84% pentru căutare de informaţii. De asemenea, internetul este folosit şi pentru cumpărături (30% din populaţia din mediul urban), 26% dintre persoanele din grupa de vârstă 25-34 de ani realizează operaţiuni bancare online lunar, iar 58% dintre persoanele sub 45 de ani caută să se informeze mai întâi pe internet înainte să ia decizia de achiziţie pentru un produs.
În ceea ce priveşte preferinţele oamenilor pentru diversele teme generale de interes ale vieţii, acestea nu s-au schimbat semnificativ în ultimii 10 ani, însă acum aceştia au la îndemână o manieră mult mai facilă de a accesa conţinutul care îi interesează.
Astfel, tot mai mulţi români accesează pe internet tipul de conţinut media pe care îl găseau în canalele tradiţionale în urmă cu 10 ani: 15% dintre utilizatori accesau pe internet site-urile unor ziare/reviste în 2005, în prezent, proporţia acestora este de 50%. Mai mult, arată BRAT, oamenii rămân fideli brandurilor de conţinut. Din primele 15 site-uri din România, sub aspectul numărului de vizitatori, 10 aparţin unor produse media lansate şi consacrate în media „tradiţională”.
Din perspectiva consumului de conţinut media, internetul pare a fi câştigătorul în raport cu multe criterii: accesibilitate, rapiditate, interactivitate, diversitate, conţinut generat de useri. Singurul indicator care a scăzut în ultimii 10 ani în ceea ce priveşte internetul este nivelul de încredere a populaţiei în informaţiile găsite pe internet.