A început pregătirea Sfântului și Marelui Mir
La Mănăstirea „Duminica Sfinților Români” din Capitală a avut loc luni, 22 aprilie, sfințirea spațiului destinat pregătirii Sfântului și Marelui Mir, denumit „Mirostirion”, a materiilor prime și a vaselor folosite la prepararea acestuia. Rânduiala specială a fost săvârșită de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în prezența comisiei desemnate pentru prepararea și pregătirea Sfântului și Marelui Mir. La eveniment a fost prezent și Înaltpreasfinţitul Părinte Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului.
Înainte de sfințirea spațiului destinat pregătirii și preparării Sfântului și Marelui Mir a fost oficiată slujba Aghesmei mici de Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, și de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi.
După slujba Aghesmei mici, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a sfințit spațiul destinat pregătirii Sfântului și Marelui Mir, denumit „Mirostirion”, materiile prime și vasele folosite la acest proces de preparare.
În cuvântul rostit cu acest prilej, Patriarhul României a subliniat necesitatea construirii spațiului dedicat preparării Sfântului și Marelui Mir. „Cu ajutorul lui Dumnezeu am sfințit acest spațiu nou, pe care l-am numit «Mirostirion», şi înseamnă locul unde se pregătește Marele Mir, care devine Sfântul și Marele Mir după sfințire în Catedrala Patriarhală. Acesta este un spațiu nou deoarece vechiul spațiu era prea mic și, în același timp, era în pridvorul unui paraclis la Mănăstirea Antim, paraclisul Pompilian, care acum se află în restaurare. Noua locație pentru pregătirea Marelui Mir este la Mănăstirea «Duminica Sfinților Români», ctitorie a vrednicului de pomenire Patriarh Teoctist. La această mănăstire și la Atelierele Patriarhiei Române, unde se pregătesc obiectele de cult pe care noi le folosim în biserici, am găsit acest spațiu potrivit care a fost amenajat cu multă osteneală și cu multă bunăvoință. A fost placată pardoseala cu marmură românească de Rușchița. S-a ostenit în mod deosebit părintele arhimandrit Dionisie Constantin, care împreună cu ostenitori pricepuți au pregătit toate aceste spații, dar și obiectele necesare. Cazanul, folosit și în 2010, este din inox, are o capacitate de 1.000 de litri, dar am cumpărat încă trei cazane mai mici din inox, de 250 de litri, pentru pregătirea decoctului de plante și vin, care apoi va fi turnat în cazanul mare și se vor adăuga 400 de litri de ulei de măsline din Italia. Toate ingredientele au fost pregătite mai ales prin grija părintelui arhimandrit Onufrie Cotos, care a procurat din Grecia ceea ce nu s-a găsit la noi. Aici este organizată și o magazie unde sunt plante speciale care se folosesc pentru prepararea Marelui Mir, dar și esențe de uleiuri diferite utilizate pentru aceeași lucrare de pregătire a Marelui Mir”, a arătat Preafericirea Sa.
A 22-a sfințire a Marelui Mir în Biserica Ortodoxă Română
De asemenea, Patriarhul României a explicat că Mirul pregătit timp de 3 zile va fi sfințit în Sfânta și Marea Joi, la Liturghie, la Catedrala Patriarhală din București: „Așa cum prevede rânduiala, în zilele de luni, marți și miercuri se pregătește și se fierbe Marele Mir, iar în Joia Mare, în timpul Sfintei Liturghii, atunci când facem pomenirea instituirii Sfintei Euharistii la Cina cea de Taină va fi sfințit Marele Mir și devine Sfântul și Marele Mir prin rugăciunea tuturor membrilor Sfântului Sinod prezenți în București la Catedrala Patriarhală istorică. Reamintim faptul că ultima dată Marele Mir a fost sfințit în anul 2010. Această tradiție a noastră este una veche. Încă înainte de obținerea Autocefaliei în 1885 a fost sfințit Marele Mir și în Țara Românească și Moldova de către patriarhii de Constantinopol sau de Ierusalim care au poposit adesea după ajutoare în Țările Române. Însă, având în vedere toate aceste sfințiri ale Marelui Mir, mai ales după obținerea Autocefaliei Bisericii noastre, considerăm că sfințirea Marelui Mir anul acesta este a 22-a în ordinea cronologică și reprezintă un prilej de bucurie și de mare solemnitate. Îi avem prezenţi aici pe Înaltpreasfințitul Mitropolit Laurențiu al Ardealului, care a participat și la pregătirea Marelui Mir din anul 2010 și care este și profesor de liturgică, pe Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, secretarul Sfântului Sinod, și pe Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul din partea Arhiepiscopiei Bucureștilor. Este o conlucrare între Arhiepiscopie și Patriarhie. Vă dorim tuturor celor care vă osteniți în aceste zile cu pregătirea Marelui Mir sănătate, bucurie și ajutor de la Dumnezeu și binecuvântarea Preasfintei Treimi. Acum s-a cântat troparul Rusaliilor pentru că prin lucrarea Duhului Sfânt se realizează pregătirea și sfințirea Marelui Mir. În această perioadă toți clericii prezenți vor purta veșminte preoțești și se vor citi încontinuu texte din Evanghelie și din Psaltire, ceea ce înseamnă că pregătirea aceasta este o pregătire sfințitoare prin rugăciune continuă, prin texte din Sfânta Scriptură ca să ne păstrăm tradiția de sfințenie și de lucrare sfântă”, a explicat Preafericirea Sa.
Întâistătătorul Bisericii noastre a vorbit și despre rolul Sfântului Mir în cultul ortodox. „Sfântul și Marele Mir are o lucrare precisă, sfințitoare. Cu el se sfințește Sfânta Masă din Sfântul Altar, care simbolizează mormântul Domnului, se sfințesc antimisele, acea icoană pe pânză care simbolizează punerea în mormânt, și mai recent se adaugă și icoana Cinei celei de Taină, tocmai pentru că se sfințește Marele Mir în Sfânta și Marea Joi, ziua instituirii Sfintei Euharistii. De asemenea, Sfântul și Marele Mir este folosit pentru mirungerea celor nou botezați, a copiilor și a adulților îndată după Botez, pentru că Botezul este participarea la moartea și Învierea lui Hristos. Reamintim faptul că Marele Mir se pregătește în săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului și se sfințește în Sfânta și Marea Joi pentru că și Marele Mir și Sfânta Euharistie se referă ambele la taina morții și a Învierii Mântuitorului Iisus Hristos. Când Maria a uns picioarele Domnului, Mântuitorul a interpretat acest gest zicând: «A păstrat acest mir pentru îngroparea Mea», pentru că, așa cum era tradiția iudaică, se folosea mirul pentru ungerea celor care trebuia să fie înmormântați. La Ierusalim, la Sfântul Mormânt se păstrează Piatra Ungerii, pe care Mântuitorul Iisus Hristos a fost așezat ca să fie uns cu aloe și smirnă înainte de a fi pus în mormânt. Deci Sfântul și Marele Mir se referă la îngroparea Mântuitorului, iar Sfânta Euharistie la moartea Sa jertfelnică pe Cruce care a fost anunțată cu anticipație în timpul instituirii Paștilor Noi, ale Noului Legământ, și anume Sfânta și Dumnezeiasca Euharistie. Este o mare taină aceasta a sfințirii Marelui Mir pentru că în ea sunt exprimate credința noastră în Hristos și legătura noastră cu Hristos, Care este numit Mirul cel Sfânt, Hristos. Hristos în limba greacă înseamnă «Unsul lui Dumnezeu»” a precizat Preafericirea Sa.
După sfințirea Mirostirionului și a materiilor prime, persoanele desemnate au pregătit amestecul de plante, au măcinat tămâia și smirna la o anumită granulație și au pregătit ingredientele în ordinea folosirii lor.