A intrat în vigoare Legea privind publicitatea înşelătoare
Firmele care vor face reclamă mincinoasă la produse sau cele care vor face publicitate agresivă vor fi sancţionate, deoarece începând de astăzi intră în vigoare Legea privind combaterea practicilor comerciale incoerente, a declarat preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Dan Vlaicu. Actul normativ conferă ANPC competenţa de a sancţiona publicitatea înşelătoare, publicitatea agresivă, falsele oferte „gratuite“, inducerea în eroare a consumatorilor prin omisiune sau prin reclamele-capcană. Sancţiunile pe care ANPC le poate aplica sunt cuprinse între 3.000 la 30.000 de lei. Neîncetarea practicii incorecte atrage după sine sancţiuni de la 6.000 la 60.000 de lei, iar ca măsură complementară se poate dispune suspendarea activităţii până la intrarea în legalitate. Depunerea unei contestaţii în instanţă de către operatorul economic nu duce la suspendarea măsurii decise de către ANPC. Toate aceste modalităţi despre care se consideră că păcălesc consumatorul sunt incluse într-o listă neagră detaliată a practicilor comerciale considerate incorecte în orice situaţie, care vor fi sancţionate de ANPC începând cu 31 ianuarie 2008.
În această perioadă operatorii economici au obligaţia de a cunoaşte prevederile acestei legi. „Chiar în următoarele zile ne vom întâlni cu reprezentanţii lanţurilor de hipermarketuri, pe care îi vom informa despre noile prevederi legale şi asupra sancţiunilor pe care le riscă în cazul nerespectării legii“, a spus Vlaicu, în cadrul unei conferinţe de presă de la jumătatea lunii ianuarie. „Practicile comerciale incorecte pot fi sesizate ANPC de orice persoană sau organizaţie care, potrivit legii, are un interes legitim, chiar şi de către operatorii economici concurenţi. Aceştia au, de asemenea, posibilitatea de a-i acţiona în justiţie pe comercianţii care încalcă Legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte“, a arătat, recent, preşedintele ANPC. Adoptarea acestei legi reprezintă interzicerea metodelor abuzive prin care comercianţii încalcă drepturile consumatorilor. Printre cele mai grave se regăseşte publicitatea-capcană, practica de a convinge consumatorul să cumpere de la o anumită societate făcând publicitate unui produs la un preţ foarte scăzut, pentru care nu există un stoc corespunzător.