Actualitate: Concluziile anchetei cu privire la accidentul de la Smolensk
Refuzul echipajului de a se îndrepta spre un aerodrom de rezervă, în ciuda informaţiilor repetate despre condiţiile meteo nefavorabile aterizării pe aerodromul Smolensk, coborârea în condiţii de proastă vizibilitate, până la o înălţime mai mică decât cea permisă şi presiunile asupra echipajului au constituit principalele cauze ale accidentului aviatic în care şi-a pierdut viaţa preşedintele polonez Lech Kacynski. "Aceste cauze au condus la ciocnirea avionului Tu-154 de obstacol şi de pământ, la distrugerea aparatului şi au provocat moartea echipajului şi a pasagerilor", a precizat, ieri, într-o conferinţă de presă, şefa Comitetului interstatal pentru aviaţie de la Moscova (MAK), Tatiana Anodina, cu prilejul prezentării raportului final al investigaţiei accidentului. Raportul mai arată că prezenţa în cabina echipajului a unor persoane - Comandantul Forţelor Armate Aeriene ale Poloniei, generalul Andrzej Blasik şi directorul de protocol din Ministerul polonez al Afacerilor Externe, Mariusz Kazan - "şi aşteptata reacţie negativă a pasagerului principal" au produs presiuni asupra membrilor echipajului şi au determinat continuarea aterizării în condiţii periculoase, de risc neîndreptăţit, a spus Anodina. Aeronava preşedintelui polonez Lech Kaczynski - Tu-154 - s-a prăbuşit la 10 aprilie, lângă Smolensk, în timpul manevrei de aterizare, în condiţii de vizibilitate redusă din cauza ceţii dense. Toţi cei 96 de ocupanţi ai aeronavei - 88 de înalţi oficiali plus 8 membri ai echipajului - şi-au pierdut viaţa. Delegaţia oficială poloneză urma să participe la o ceremonie comemorativă la Katyn, unde, în 1940, la ordinul lui Stalin, au fost executaţi mii de militari polonezi.