Adolescenţii îşi doresc acces la învăţământ de calitate

Un articol de: Oana Nistor - 23 Noiembrie 2016

Adolescenţii din România con­sideră prioritară educaţia de ca­litate, incluzivă (76,24%), care va­lo­rizează toţi elevii şi se adap­tea­ză la diversitatea nevoilor educa­ţionale şi la particularităţile de învăţare şi dezvoltare specifice fiecărui elev. Alte priorităţi sunt protecţia împotriva abuzului, a neglijării, a violenţei (61,36%), potrivit datelor unui studiu pre­zentat, recent, în cadrul dezbate­rii pe tema Strategiei pentru Drep­­turile Copilului 2016-2021, realizată de Consiliul Europei, şi a priorităţilor pentru copii, dezba­tere organizată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie (ANPDCA) împreună cu UNICEF, cu prilejul Zilei Internaţionale a Drep­turilor Copilului. Totodată, studiul relevă că tinerii consideră prioritare şi dezvoltarea unor servicii de sănătate de calitate şi prie­tenoase (59,36%), accesul la programe de voluntariat, consiliere în carieră, ucenicie şi ac­tivităţi re­creative (57,62%), dar şi pro­tec­ţia împotriva discrimi­nării (47,21%). „Ei simt nevoia îm­bu­nătăţirii legislaţiei privind drepturile copilului, a diversifi­că­rii intervenţiei în domeniul protecţiei drepturilor lor. În cursul acestui an, Consiliul Europei a lansat şi o Strategie privind Drepturile Co­pilului, pentru perioada 2016- 2021, la care toate statele şi-au adus contribuţia, şi noi o lansăm astăzi (n.r. 18 noiembrie), în nevoia de a repune pe tapet drepturile copilului şi modalităţile în care ele pot şi e necesar să fie protejate”, a declarat Gabriela Coman, preşedintele ANPDCA, cita­tă de Agerpres. Strategia Consi­liului Europei a identificat şapte dome­nii importante ca provocări pentru drepturile copilului, precum sără­cia, inegalitatea şi excluderea, dar şi un sistem juridic adecvat nevoi­lor copiilor, violenţa, migraţia, rasismul şi instigarea la ură.
În ceea ce priveşte accesul la educaţie, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Muni­cipiului Bucureşti (ISMB), Mari­an Banu, a subiniat că sunt dife­renţe mari între condiţiile oferite copiilor din mediul rural şi celor din mediul urban. „Cel puţin re­feritor la drepturi esenţiale, importante, referitor la dreptul la viaţă, educaţie, la asigurarea hra­nei şi a unei vieţi demne, lucru­rile, din punctul meu de vedere, merg într-un sens pozitiv, ritmul însă este discutabil”, a declarat acesta.

Cu ocazia dezbaterii dedicate aniversării Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului, a fost sem­nată şi o scrisoare de parteneriat între UNICEF şi Consiliul Ele­vilor. „Scopul protocolului este de a consulta şi a comunica pe cât po­sibil cu elevii şi a le afla ne­voi­le”, a spus reprezentanta UNICEF în România, Sandie Blanchet. Ea a arătat că opinia copiilor trebuie ascultată şi că îmbunătăţirea sistemelor şi serviciilor este esen­ţială, dar nu şi suficientă.