Adopţia minorilor de către persoanele juridice
Din luna aprilie 2012, asociaţiile de caritate şi persoanele juridice care doresc să înfieze copii din România pot începe procesul de adopţie mult mai repede.
Vă prezentăm în continuare Ordinul nr. 552/2012, privind aprobarea modelului-cadru al atestatului de persoană juridică sau organizaţii neguvernamentale care vor să adopte copii, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare, instrumente şi documente utilizate în procedura adopţiei.
Organismele private române care solicită autorizarea în vederea desfăşurării de servicii şi activităţi în domeniul adopţiei interne trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie persoane juridice române, fără scop lucrativ, constituite în condiţiile legii;
b) să aibă înscris în statut desfăşurarea de activităţi în domeniul adopţiei şi în domeniul protecţiei drepturilor copilului;
c) să dispună de resursele materiale necesare pentru desfăşurarea activităţilor a căror autorizare o solicită sau să demonstreze capacitatea de a atrage resursele necesare;
d) să aibă relaţii contractuale pe perioada pentru care se solicită autorizaţia cu cel puţin trei specialişti, absolvenţi ai învăţământului universitar cu diplomă de licenţă - unul în specializarea asistenţă socială, unul în specializarea psihologie şi unul în drept sau ştiinţe juridice;
e) persoanele din conducerea organismului privat, precum şi cele prevăzute la lit. d) să nu fi fost condamnate definitiv pentru o infracţiune săvârşită cu intenţie şi pentru care nu a intervenit reabilitarea;
f) să aibă proceduri/metodologii de lucru adecvate şi conforme cu principiile şi prevederile legale în materia adopţiei, precum şi proceduri de evaluare periodică a satisfacţiei beneficiarilor;
g) să aibă prevăzută în regulamentele proprii obligativitatea păstrării confidenţialităţii de către persoanele angajate şi colaboratori a datelor şi informaţiilor la care au acces referitoare la copiii adoptaţi, adoptatori şi părinţii fireşti;
h) să asigure măsurile necesare în vederea protecţiei datelor şi informaţiilor prevăzute la lit. g).
Procedurile de autorizare
Cererea pentru obţinerea autorizaţiei trebuie însoţită de următoarele documente:
a) actul constitutiv şi statutul, în copie legalizată sau certificată;
b) încheierea judecătorească prin care s-a admis cererea de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau, după caz, în Registrul federaţiilor a organismului privat;
c) regulamentul intern al organismului privat solicitant;
d) lista personalului care va realiza activităţile în domeniul adopţiei, însoţită de CV-urile acestora, diplomele de studii şi contractele în baza cărora îşi vor desfăşura activitatea; diplomele de studii şi contractele se depun în copie legalizată sau certificată;
e) documentele prevăzute de lege pentru exercitarea profesiei, în cazul persoanelor prevăzute la art. 5 lit. d);
f) angajamentul personalului din conducerea organismului privat, al persoanelor angajate, precum şi al colaboratorilor, care au acces la date şi informaţii referitoare la copiii adoptaţi, adoptatori, părinţii fireşti şi rudele biologice ale adoptatului, cu privire la păstrarea confidenţialităţii acestor date;
g) document de prezentare a organismului privat care să cuprindă şi descrierea activităţilor planificate şi a metodologiilor/ procedurilor de lucru utilizate;
h) certificatele de cazier judiciar ale persoanelor din conducerea organismului privat, precum şi ale persoanelor prevăzute la art. 5 lit. d);
i) declaraţia reprezentantului legal al organismului privat prin care se obligă să prezinte Oficiului raportul anual de activitate în vederea reînnoirii autorizaţiei, precum şi rapoarte periodice, la cererea acestuia;
j) angajamentul reprezentantului legal de a informa Oficiul cu privire la schimbările în urma cărora condiţiile de autorizare nu mai sunt îndeplinite, în maximum 15 zile de la data la care a luat cunoştinţă de producerea acestora.
Oficiul va soluţiona cererea de eliberare a autorizaţiei în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii. Corneliu Ciocan