AEI: Prețul carburanților va trece în curând de 10 lei/litru
Statul român este principalul beneficiar al scumpirii carburanţilor, iar cea mai bună măsură pentru scăderea preţurilor ar fi reducerea accizei şi a TVA, în timp ce plafonarea este o măsură populistă care poate duce la penurie, arată o analiză a Asociaţiei Energia Inteligentă (AEI). Dacă statul ar fi luat măsuri încă de la începutul anului 2022 și și-ar fi limitat câștigurile suplimentare, preţul la pompă ar fi fost acum de 7,3-7,4 lei/l.
O estimare a costurilor pentru produsele petroliere arată că, faţă de vara anului trecut, preţul la pompă este mai mare cu 63%, iar această creştere are la bază următorii factori: cotaţiile ţiţeiului au urcat cu 64% în ultimele 12 luni, cursul valutar leu/dolar - cu 14%, costurile de transport în Marea Neagră - cu peste 500%, costurile cu asigurările navelor - cu peste 600%.
În acelaşi timp, costurile de rafinare s-au majorat cu 30%, cele de furnizare cu 100%, acciza a crescut cu 3%, iar cota TVA percepută de stat ca urmare a creşterii bazei de aplicare, cu 63%.
Una dintre măsurile care ar face mult mai rău decât bine este plafonarea preţului la pompă, deoarece ar determina companiile din România să-și reducă eforturile uriaşe pe care le fac în prezent pentru a aduce ţiţei din alte părţi ale lumii decât din Rusia, arată studiul realizat de Asociaţia Energia Inteligentă.
„Statul în cazul combustibililor, la fel ca şi al gazelor şi energiei electrice, este cel mai mare câştigător ca urmare a scumpirilor. Concret, statul a câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut (primele şase luni din anul 2022) 600 milioane de euro din scumpirea benzinei şi a motorinei la pompă. Firmele care vând combustibil probabil au câştigat suplimentar, estimativ, a zecea parte din cât a câştigat suplimentar statul”, susţin autorii analizei, citați de Agerpres.
În aceste condiţii, ei consideră că era normal să se iniţieze măsuri încă de la începutul anului 2022, astfel încât aceste câştiguri suplimentare ale statului să fie împărţite consumatorului. În această situație, preţul la pompă ar fi fost, la ora actuală, la un nivel de 7,3-7,4 lei/l.
„Măsurile care se impun sunt: diminuarea TVA şi acciza la combustibili, de a limita marjele comerciale la furnizori, de a întreprinde o puternică campanie de diplomaţie energetică pentru accesarea noilor surse şi rute de transport ţiţei, de a dezvolta un plan pentru situaţii de urgenţă pentru consumatorii protejaţi. Alternativa populistă de plafonare a preţului echivalează cu instalarea în câteva luni a penuriei combustibililor în România”, mai arată analiza.
Din păcate, scumpirile nu se vor opri. Previziunile AEI arată că în viitorul apropiat preţul benzinei şi al motorinei va creşte cel puţin până la nivelul cotaţiilor pentru aceste produse, respectiv peste 11 lei/l la motorină şi peste 10 lei/l la benzină. (C. Z.)