An bun de producție pentru vinul românesc
România este una dintre puţinele ţări care au produs, în acest an, mai mult vin decât anul trecut. Țara noastră a înregistrat a patra cea mai mare creştere a volumului, după SUA, Portugalia și Germania, și și-a consolidat poziţia de al şaselea producător de vin din Europa (după Franța, Italia, Spania, Germania și Portugalia), potrivit unei platforme de promovare a vinului românesc.
Conform estimărilor Organizaţiei Internaţionale a Viei şi Vinului (OIV), România a produs, în 2023, 4,4 milioane de hectolitri de vin, cu 15% mai mult decât în 2022 şi cu 4% mai mult decât media ultimilor 5 ani, arată analiza platformei Wines of Romania, citată de Agerpres. Creşteri de volume au mai înregistrat, pe plan global, Statele Unite (25,5 milioane hl, cu 12% mai mult decât în 2022), Portugalia (7,4 milioane hl, +8%) şi Germania (9 milioane hl, +1%), în timp ce mari țări producătoare de vin din emisfera sudică și din Europa, ca urmare a condiţiilor climatice nefavorabile, a secetei şi bolilor viței-de-vie, au înregistrat scăderi abrupte ale volumelor. Cel mai mult au fost afectate Grecia (-50%), Croaţia (-46%), Georgia (-28%), Spania (-19%), Italia (-13%) şi Moldova (-10%). În emisfera sudică, cu excepția Noii Zeelande (+14%), s-au înregistrat pierderi în toate ţările producătoare: Uruguay şi Argentina (-29%), Australia (-22%), Chile (-18%), Africa de Sud (-10%).
O asemenea scădere a producţiei globale poate reprezenta o ocazie pentru România de a-şi redobândi statutul internaţional de mare producătoare și de a reveni pe piețele externe, în condițiile în care doar în jur de 5% din producție merge la export.
„Pentru România, ar putea reprezenta o oportunitate importantă, însă nu avem încă maturitatea, relaţiile din piaţă şi nivelul de organizare necesare pentru a profita de acest moment. Creşterea producţiei este, totuşi, o veste bună. Avem încă suprafeţe mari care abia intră pe rod sau care se apropie de maturitate, apar mereu noi producători, producătorii existenţi îşi diversifică şi îşi rafinează oferta - într-un cuvânt, apar semnele de maturizare ale pieţei de vin din România, cel puţin din punctul de vedere al producţiei”, a explicat, potrivit Agerpres, Marinela Ardelean, co-organizator al festivalului de vin RO-WINE şi fondator al platformei WinesOfRomania.com.
Potrivit acesteia, în ceea ce priveşte consumul de vin, nu se poate vorbi de o maturizare. Deşi pe piaţa internă, în ultimii 10-20 de ani, s-a dezvoltat o comunitate solidă de cunoscători şi consumatori avizaţi, industria mai are încă nevoie de dezvoltare.
„Vorbim despre readucerea vinului în rândul alimentelor şi despre o educare a consumatorului către moderaţie şi satisfacţie, despre paharul de vin de la masă, şi nu orice vin, ci unul de calitate, verificat şi conform, nu de vinul bunicului de la ţară”, a completat expertul. (C. Z.)
Pagină realizată de Cristina Zamfirescu