Angajatorii nu sunt mulţumiţi de calificarea absolvenţilor

Data: 09 Mai 2008

Examenele de certificare profesională şi dobândirea competenţelor certificate sunt lipsite de credibilitate în faţa angajatorilor, după cum a declarat reprezentantul Centrului Naţional pentru Dezvoltarea Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT), Mihaela Ştefănescu, într-o conferinţă organizată la Sinaia.

„Se observă lipsa de credibilitate a rezultatelor examenelor de certificare profesională şi, implicit, insuficienta încredere a angajatorilor în dobândirea competenţelor certificate. Lipseşte dezvoltarea parteneriatelor dintre şcolile din învăţământul profesional şi tehnic cu angajatorii, în vederea îmbunătăţirii rezultatelor învăţării“, a spus Mihaela Ştefănescu. În opinia sa, materia care se predă trebuie să ia în considerare nevoile individului şi ale întreprinderilor şi trebuie făcută o corelare între pregătirea de tip academic şi cea profesională, iar sistemul de încadrare a profesorului trebuie flexibilizat. O altă necesitate care a reieşit din conferinţa „Învăţământul profesional şi tehnic şi învăţământul superior în România - provocări şi oportunităţi din perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii“ este implementarea strategiei descentralizării învăţământului profesional şi tehnic şi o mai eficientă diseminare, la nivel local, a bunelor practici prin cooptarea în monitorizarea externă a directorilor şi responsabililor comisiilor de evaluare şi asigurarea calităţii din şcolile cu o practică bună. Potrivit reprezentantului CNDIPT, îmbunătăţirea calităţii procesului de evaluare a competenţelor se poate realiza prin formarea cadrelor didactice ca evaluatori de competenţe şi prin participarea activă a angajatorilor la examenele de certificare. „Este necesară dezvoltarea relaţiilor de colaborare cu angajatorii în elaborarea curriculumului şi în asigurarea calităţii învăţării la locul de muncă, întărirea cooperării pe tema asigurării calităţii între unităţile din învăţământul profesional şi tehnic în cadrul reţelelor de interasistenţă, între instituţiile care oferă calificări în acelaşi domeniu, în primul rând la nivelul învăţământului preuniversitar, dar şi cu instituţiile de învăţământ superior“, a conchis Mihaela Ştefănescu.