ANPC: Practici incorecte la unele service-uri auto
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a demarat o serie de controale la service-urile auto din întreaga ţară, în urma sutelor de reclamaţii privind practici comerciale incorecte şi facturi „umflate“, a declarat directorul general al Autorităţii, Paul Anghel. Potrivit acestuia, există service-uri auto, atât în Bucureşti, cât şi în judeţele Ilfov, Brăila, Alba, Timiş, Neamţ, Sibiu, Tulcea, Cluj, Caraş-Severin, în care pe factură au fost regăsite costuri care nu puteau fi justificate.
„Am demarat controale la service-urile din întreaga ţară, inclusiv în Bucureşti, la aproximativ 250 de unităţi, în urma sutelor de reclamaţii primite (…) în cursul anilor 2019 şi 2020. Analizând conduita unor astfel de unităţi, am ajuns la concluzia că practicile acestora sunt total incorecte în relaţia cu consumatorii. (…) Vom prelungi aceste controale atât cât va fi necesar“, a precizat Anghel, citat de Agerpres.
El susţine că service-urile viciază acordul consumatorului, expunându-i acestuia două argumente aflate în totală contradicţie cu orice mecanism legal de stabilire a preţului unor servicii, respectiv „Nu te interesează preţul deoarece plăteşte asiguratorul” şi „Ne ocupăm noi de tot, tu doar trebuie să semnezi aceste hârtii“. „Facturile «umflate» inclusiv cu ore de manoperă cu 500% mai mari decât preţurile practicate în mod normal afectează consumatorul din două perspective: una ar fi aceea a creşterii costurilor de asigurare în anul următor, în condiţiile creşterii poliţei de asigurare ca urmare a unor cheltuieli ocazionate de un eveniment asigurat, iar pe de altă parte, există situaţii în care, din cauza diferenţelor uriaşe de costuri, inclusiv cu preţurile anumitor piese auto, până la valori de neacceptat pentru asigurator, consumatorul va fi incapabil să intervină în conflictul creat de o creştere nejustificată a unor costuri între service-ul auto şi compania de asigurări“, avertizează directorul general al ANPC.
Pentru consumatori, sfaturile cele mai importante sunt să se informeze în prealabil asupra tarifelor înainte de a lăsa autoturismul şi să solicite un deviz estimativ al intervenţiei. Service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA într-o manieră vizibilă şi lizibilă în zona de recepţie şi să precizeze modul de calcul utilizat, respectiv ora fizică sau baremurile de timp/ora tehnologică pentru reparaţii furnizate de producător.
De asemenea, service-ul este obligat să furnizeze o factură detaliată, în dublu exemplar, care să conţină denumirea societăţii şi adresa; numele clientului; data şi locul efectuării reparaţiei; modul de calcul al manoperei; piesele de schimb utilizate (cantitate/preţ); alte materiale, consumabile utilizate (cantitate/preţ); numărul de înmatriculare al autoturismului. „Dacă factura vi se pare excesivă ca valoare, solicitaţi o verificare, cu catalogul de operaţii tehnologice“, explică Paul Anghel.
(Cristina Zamfirescu)