Arta restaurării unei icoane
Studenţii şi profesorii de la specializarea Artă sacră-restaurare a Facultăţii de Teologie Ortodoxă "Justinian Patriarhul" din Bucureşti au organizat o expoziţie cu icoane vechi care au fost restaurate. Expoziţia a fost vernisată vineri în Sala Byzantium din sediul facultăţii.
Expoziţia este unică prin faptul că prezintă diferite icoane vechi care au fost restaurate. Etapele restaurării au fost ilustrate în colaje fotografice, iar studenţii au prezentat şi o proiecţie cu imagini din timpul lucrărilor din laborator sau din biserici. Marin Coteţiu, cadru didactic la specializarea Artă sacră, ne-a spus că s-a dorit prezentarea acestor etape ale restaurării pentru a arăta, pentru cei interesaţi, că întreg procesul de restaurare al unei icoane este foarte migălos şi necesită o durată mare de timp pentru a fi finalizat. "Ideea expoziţiei este de a arăta etapele intermediare de restaurare, care pot fi vizualizate la unele icoane expuse. Studenţii au lucrat pe mai multe icoane de la Biserica "Sfânta Treime" din satul Mândra, judeţul Braşov", ne-a spus Marin Coteţiu. Studenţii de la specializarea Artă sacră lucrează după metodele de restaurare care se aplică la orice operă de artă atinsă de patina timpului. "Icoana, pe lângă valoare de obiect de cult, mai are şi o valoare estetică şi istorică, astfel că este în acelaşi timp şi operă de artă, şi obiect de patrimoniu. Când restaurăm icoana, trebuie să respectăm aceleaşi principii ca şi în cazul restaurării unei opere de artă, tocmai pentru a-i păstra valoarea estetică", ne-a spus Marin Coteţiu. La vernisarea expoziţiei a participat părintele Vasile Răducă, profesor de teologie morală, şi părintele Gheorghe Holbea, profesor de teologie dogmatică, mai multe cadre didactice de la specializarea Artă sacră şi studenţi de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti. "O expoziţie de restaurare ne aduce aminte de o datorie pe care o avem de a restaura memoria. Această artă a restaurării trebuie să fie împlinită de cei care au harul lui Dumnezeu. Se ştie că iconarul este numit şi aghiograf. Restauratorul este un aghiograf care restaurează chipurile sfinte şi considerăm că este o artă chiar mai preţioasă decât arta iconarului în sine. Restaurarea este o artă de a reda chipul cultului divin, este o artă care necesită multă răbdare, stăruinţă, dar şi harul lui Dumnezeu, talentul pe care fiecare aghiograf îl primeşte. Restaurarea icoanei este restaurarea unei memorii care luminează identitatea fiecăruia dintre noi, pentru că omul, dacă are memorie, înseamnă că are identitate, are genealogie, şi atunci are continuitate", a spus părintele Gheorghe Holbea.