Astăzi intră în vigoare taxa de poluare auto
▲ Noua variantă a taxei de poluare auto prevede scăderea nivelului taxei în funcţie de vechimea autoturismului şi gradul de poluare ▲ Sumele rezultate ca diferenţă între taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule şi taxa de poluare pentru autovehicule pot fi recuperate în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii de restituire ▲
Românii vor plăti taxa de poluare percepută la înmatricularea autovehiculelor după ultima formulă propusă de Guvern în data de 21 aprilie. Potrivit proiectului aprobat de Executiv, taxa de poluare este calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini, pe baza emisiilor de noxe. Astfel, taxa va creşte pentru maşinile noi vândute în România şi se va reduce pentru cele mai vechi, însă va rămâne la valori importante pentru cele cu motoare mari, cu grad mare de poluare. Executivul a hotărât totodată să acorde şi reduceri de unu până la trei la sută din valoarea taxei. Principiul este simplu, în opinia autorităţilor. Cu cât maşina are mai mulţi kilometri la bord, cu cât este mai veche, are mai puţine dotări, iar aspectul interior sau exterior este mai prost, cu atât reducerea va fi mai mare. Ca să beneficieze de aceste reduceri, proprietarii maşinilor vor trebui să facă evaluări tehnice la RAR, care nu sunt deloc ieftine. Noua taxă este în funcţie de gradul de poluare Noua variantă a taxei de poluare auto prevede scăderea nivelului taxei în funcţie de vechimea autoturismului şi gradul de poluare. Pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculează pe baza unei formule care ţine cont de emisiile de dioxid de carbon (CO2) şi taxa specifică exprimată în euro/1 gram CO2, de norma de poluare, de taxa specifică exprimată în euro/1 centimetri cubi (cmc). Formula de calcul include şi o cotă de reducere a taxei. De exemplu, pentru un autoturism Logan nou, cu motor de 1.400 cmc, cu norma de poluare Euro 4, taxa va creşte de la 160 de euro la 196 de euro; pentru un autoturism Ford Focus Euro 3, cu o vechime de 4-5 ani, cu motor de 1.600 cmc, taxa scade de la 1.140 de euro la 208 euro; pentru un autoturism Wolkswagen Golf Euro 2, cu motor de 1.900 cmc şi o vechime de 8-10 ani, taxa va scădea de la 3.806 euro, la 1.492 de euro; pentru un autoturism Mercedes cu Euro 1, cu motor de 3.000 cmc şi o vechime de 15 ani, taxa va scădea de la 7.727 de euro la 3.360 de euro, iar pentru un Jeep non-euro cu o capacitate de 2.500 cmc şi o vechime mai mare de 15 ani, taxa scade de la 7.155 de euro la 3.750 de euro. Taxa rezultată ca diferenţă între suma achitată de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008 şi cea valabilă după luna iulie 2008 se va restitui pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a ordonanţei de urgenţă. Veniturile din această taxă vor fi virate Fondului pentru Mediu şi va fi gestionată de Administraţia Fondului pentru Mediu, în vederea finanţării programelor şi proiectelor pentru protecţia mediului. Diferenţa se restituie Sumele rezultate ca diferenţă între taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule şi taxa de poluare pentru autovehicule pot fi recuperate în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii de restituire, însoţită de actele doveditoare, prevăd normele metodologice de aplicare a OUG nr. 50/2008, aprobate marţi de Executiv. Potrivit şefului Direcţiei Taxe Vamale şi Accize din Ministerul Economiei şi Finanţelor, Mihai Hură, cu cât un autoturism are mai mulţi kilometri rulaţi şi dotări mai puţine, cu atât va fi mai mică valoarea taxei de poluare auto pe care va trebui să o plătească proprietarul. PE îi îndeamnă pe români să continue lupta contra taxei Eurodeputatul britanic Michael Cashman (PSE), membru al Comisiei de petiţii a Parlamentului European (PETI), i-a felicitat, joi, la Bucureşti, pe reprezentanţii Automobil Clubului Român (ACR) pentru că au reuşit să oblige Guvernul României să modifice legislaţia referitoare la taxa auto pentru maşinile second-hand şi i-a îndemnat să continue lupta până când vor obţine ceea ce doresc. Parlamentarul european a afirmat că membrii Comisiei de petiţii vor analiza elementele de noutate pe care le aduce Ordonanţa de Urgenţă 50/2008 emisă de Executivul de la Bucureşti şi măsura în care prevederile ei respectă sau nu legislaţia europeană. Aflată la Bucureşti, delegaţia Comisiei PETI s-a întâlnit cu reprezentanţi ai ACR, precum şi cu mai mulţi petiţionari care nu sunt de acord cu OUG 50/2008, apreciind că ea nu reprezintă un act reparatoriu, aşa cum pretinde Guvernul României. Petiţionarii au susţinut că noul act normativ încearcă de fapt să repare neajunsurile create de Guvernul României prin instituirea taxei auto obligatorii pentru achiziţionarea maşinilor la mâna a doua, că nu stabileşte un termen limită până la care cetăţenii care au apucat să plătească această taxă îşi vor primi banii înapoi şi stipulează că vor beneficia de restituirea banilor doar persoanele care nu au datorii la stat.