Atenție sporită pentru copiii migranților
Şcolile vor transmite serviciului public de asistenţă socială listele nominale cu toţi copiii care au cel puţin un părinte plecat la muncă în străinătate, potrivit unei hotărâri adoptate de Guvern. Ulterior, serviciul public de asistenţă socială va desemna o persoană care să îngrijească copilul afectat de fenomenul migraţiei.
Aproximativ 83 de mii de copii aveau la sfârşitul anului trecut cel puţin un părinte plecat la muncă în străinătate, potrivit datelor oficiale ale autorităţilor. Numărul acesta este însă în realitate mult mai mare, susţin organizaţiile neguvernamentale, mai ales că unii părinţi nu anunţă instituţiile statului atunci când pleacă din ţară şi îşi lasă copiii în grija rudelor. Astfel, prin hotărârea aprobată de Guvern miercuri, 19 august, autorităţile doresc, printre altele, „sprijinirea şi eficientizarea procesului de identificare a tuturor copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, precum şi a celor care au revenit în ţară după o experienţă de migraţie de cel puţin 12 luni“.
În opinia autorităţilor, şcolile pot oferi date cât mai complete din acest punct de vedere. Listele transmise vor cuprinde datele personale şi adresele de domiciliu ale copiilor şi ale familiilor acestora. „Serviciul public de asistenţă socială va solicita în ultimul trimestru al fiecărui an unităţilor şcolare aflate pe raza lor administrativ-teritorială informaţii cu privire la copiii cu un singur părinte plecat în străinătate, cu ambii părinţi plecaţi în străinătate, cu părintele unic susţinător plecat în străinătate sau cei reveniţi în ţară după o experienţă de migraţie de cel puţin 12 luni”, se precizează în actul normativ.
Ulterior, în baza informaţiilor primite, angajaţii serviciului de asistenţă socială au obligaţia să se deplaseze la domiciliul copilului pentru a verifica dacă părintele plecat în străinătate a notificat, conform legii, plecarea sa. De asemenea, va fi desemnată o persoană care să îngrijească copilul afectat de fenomenul migraţiei. Legea stipulează că, pentru a fi eligibilă, o persoană trebuie „să fie majoră, să facă parte din familia extinsă şi să îndeplinească toate condiţiile materiale şi morale necesare creşterii şi îngrijirii unui copil”. În plus, precizează Guvernul, persoana care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului are obligaţia de a furniza datele de contact ale părinţilor plecaţi în străinătate şi de a face dovada menţinerii legăturilor cu aceştia. După desemnarea unei astfel de persoane care să îngrijească copilul, serviciul public de asistenţă socială va monitoriza, prin vizite repetate la domiciliu, dacă copilul este bine crescut şi va acorda, acolo unde este necesar, consiliere.
În cazurile când există suspiciuni de afectare a stării emoţionale a copilului, reprezentantul serviciului public de asistenţă socială va solicita sprijinul unui psiholog sau al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului.
De asemenea, prin noile modificări legislative se are în vedere şi identificarea copiilor care se află în situații de risc de separare de familie.
Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului a fost modificată şi completată în anul 2013, fiind introdusă o secţiune destinată protecţiei copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate. Una dintre prevederile incluse vizează obligaţia părintelui care exercită singur autoritatea părintească sau la care locuieşte copilul să notifice serviciile publice de asistenţă socială cu minimum 40 de zile înainte de a părăsi ţara.