Autostrăzile vor fi date în concesiune pentru o mai bună administrare
▲ Demersul ar putea fi aplicat în următoarele luni, aceasta fiind una dintre măsurile care ar putea reduce riscul apariţiei unor noi accidente pe autostradă ▲ Deocamdată nu este prinsă în buget şi refacerea sistemului electronic de avertizare în caz de accidente pe autostrăzi, întrucât a fost furat ▲ Autostrada Transilvania ar putea costa dublu sau chiar triplu, ajungând la 7 miliarde de euro, faţă de estimările iniţiale ale guvernului, de 2,3 miliarde de euro ▲
Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat că Executivul a întocmit, la propunerea ministerului său, un memorandum privind concesionarea construcţiilor şi serviciilor de administrare şi întreţinere a autostrăzilor unor companii private specializate. Potrivit ministrului Ludovic Orban, demersul ar putea fi aplicat în următoarele luni, aceasta fiind una dintre măsurile care ar putea reduce riscul apariţiei unor noi accidente pe autostradă. „Am înaintat în guvern şi guvernul a adoptat memorandumul privind concesiunea de autostrăzi pentru că intenţia noastră este să concesionăm serviciul de administrare şi de întreţinere. La ora actuală se realizează caietul de sarcini şi în termen de 3, 4 luni o să dăm anunţul de licitaţie pentru selectarea companiei care va asigura concesiunea“, a declarat ministrul Transporturilor, Ludovic Orban. Privitor la accidentul de pe Autostrada Soarelui, Orban a declarat că lipsa unui sistem electronic de comunicare a datelor din trafic a contribuit la producerea evenimentului. „În buget nu aveam sumele necesare pentru refacerea instalaţiei electronice de transmitere de informaţii şi de afişare către cetăţeni. Acestea au fost furate. Practic nu am găsit nimic în momentul în care m-am deplasat pe autostradă, cu două luni în urmă. Am luat decizia să includem sumele necesare în buget, lucru pe care l-am făcut la rectificarea bugetară de acum o săptămână. La ora actuală pregătim sumele, urmând ca la deschiderea lunară pe luna august să putem demara procedurile pentru a putea reface instalaţia electronică de comunicare“, a declarat Ludovic Orban, prezent luni la Buzău, într-o inspecţie pe mai multe drumuri ale judeţului. Ministrul Orban îi sfătuieşte pe şoferi să fie mai prudenţi: „Fumul se vedea de la 30 km distanţă şi îi sfătuiesc pe şoferi să-şi adapteze viteza de rulare, astfel încât chiar, dacă nu au afişate datele din trafic pe panouri, să evite accidentele“. Cât despre vinovaţii de producerea accidentului de săptămâna trecută, ministrul Transporturilor promite o anchetă minuţioasă, care se va solda cu sancţiuni. Potrivit acestuia, însă, pe viitor trebuie delimitate sarcinile autorităţilor în ceea ce priveşte exploatarea autostrăzii. „Voi avea o întâlnire cu ministrul Internelor şi Administraţiei, ministrul David, pentru a stabili o mai bună colaborare cu poliţia în ceea ce priveşte administrarea autostrăzii. Au fost disfuncţii, nu le-aş spune conflicte sau dispute. Relaţiile se pot îmbunătăţi şi vreau să perfectăm printr-o înţelegere la nivel de miniştri care sunt obligaţiile poliţiei şi obligaţiile admisnistratorului actual, respectiv Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale“, a spus Orban. Autostrada Transilvania ar putea costa dublu Autostrada Transilvania ar putea costa dublu sau chiar triplu! „Cotidianul“ scrie în ediţia de luni că preţul autostrăzii ar putea ajunge la 7 miliarde de euro, faţă de costurile estimate iniţial de guvern, de 2,3 miliarde de euro. Jurnaliştii citează un studiu de fezabilitate realizat recent, care a luat în calcul preţurile unitare pe fiecare tip de lucrare negociate cu compania americană Bechtel. Studiul estimează o creştere a costurilor pentru tronsoanele Cluj-Câmpia Turzii şi Suplacu de Bacău-Borş de până la 57%. Oficialii companiei spun că diferenţele rezultă din cantităţi suplimentare de executat, condiţiile de teren precum şi suma plătită companiei Bechtel pentru organizările de şantier. Autostrada Transilvania va avea o lungime de 415 km; va porni din centrul României, de la nord-vest de Braşov, ajungând la Oradea, la graniţa cu Ungaria. Autostrada cu patru benzi va trece pe lângă Braşov, Făgăraş, Sighişoara, Târgu Mureş, Cluj-Napoca, Zalău şi Oradea.