Băncile caută soluţii de menţinere a profiturilor
Instituţiile bancare declară că perioada următoare va fi una dificilă în contextul în care creditele bugetarilor, care nu vor mai putea să şi le plătească, reprezintă aproximativ 30% din portofoliul băncilor. În actuala situaţie economică, finanţiştii, reuniţi la o conferinţă privind sistemul bancar românesc, susţin că gradul de îndatorare va creşte, creditarea va stagna, iar veniturile vor fi micşorate. Reprezentanţii BNR arată soluţia pentru creşterea gradului de bancarizare: "Băncile să iasă cu produsele pe stradă", întrucât clienţii aleg rar să meargă în sucursale, pentru a cere informaţii despre noile servicii şi produse.
Restructurarea creditelor bugetarilor, ce reprezintă 25-30% din portofoliul băncilor, presupune costuri ridicate pentru bănci, în timp ce veniturile acestora vor rămâne la acelaşi nivel, a declarat directorul general adjunct al BRD Groupe Société Générale, Petre Bunescu, la o conferinţă privind sistemul bancar românesc. "Odată cu scăderea salariilor clienţilor din sectorul bugetar aceştia nu vor mai putea să îşi plătească creditele, care vor fi restructurate. Aceste credite reprezintă 25-30% din portofoliul total al creditelor acordate de bănci. Acest lucru presupune o creştere a costurilor, în timp ce veniturile vor rămâne la acelaşi nivel", a afirmat Petre Bunescu. De asemenea, acesta a menţionat că, în contextul actual, creditarea va stagna, gradul de îndatorare va creşte, iar veniturile vor fi micşorate. "Creditarea va stagna, ar putea fi o posibilă o creştere foarte mică sau o scădere. Gradul de îndatorare va fi mai mare, veniturile vor fi micşorate. În ceea ce priveşte creditele ipotecare, vor rămâne întrebarile legate de evoluţia preţurilor", a adăugat reprezentantul BRD. Potrivit preşedintelui executiv al Alpha Bank România, Sergiu Oprescu, perioada următoare va fi marcată de o simplificare a produselor bancare şi nu de o sofisticare a lor. "Tendinţa este de a merge spre o simplificare a produselor bancare şi nu spre o sofisticare a lor. Va avea lor o întoarcere la produsele tradiţionale. Strategia băncilor va fi mutată înspre client. Totodată, va exista o eficientizare a reţelelor de sucursale", a afirmat acesta. PFA-urile, sub lupa Biroului de Credite Directorul general al Biroului de Credit, Şerban Epure, a spus că extinderea bazei de date prin includerea persoanelor fizice autorizate a fost finalizată şi că, peste o lună-două, timp în care vor avea loc testarea şi contractarea, aşadar din toamnă, sistemul va fi la dispoziţia instituţiilor financiar-bancare. De asemenea, Biroul de Credit analizează posibilitatea încheierii de acorduri pentru schimb transfrontalier de date cu instituţii similare din Europa, potrivit unor directive comunitare. Şerban Epure a apreciat că, poate, niciodată nu a fost mai mare nevoie de serviciile Biroului de Credit ca acum, pe timp de criză. "Este un moment bun pentru creşterea numărului de clienţi bancari" Gradul de bancarizare va creşte semnificativ dacă băncile vor "ieşi cu produsele pe stradă", întrucât clienţii aleg rar să meargă în sucursale pentru a cere informaţii despre noile servicii şi produse, a declarat Ruxandra Avram, şef Serviciu Direcţia de Stabilitate Financiară BNR. "Apropo de bancarizare, să creştem numărul de persoane care sunt clienţi bancari, eu zic că este momentul cel mai bun. Trebuie ieşit în faţă cu produsul şi acesta trebuie să apară undeva pe stradă, în piaţă, pentru că nu vine clientul la ghişeu să întrebe "Ce produse mai aveţi?". Trebuie să le vadă foarte clar undeva şi atunci bancarizarea va creşte în proporţii mult mai mari", a spus Avram, în cadrul unui eveniment organizat de Finmedia. Ea a adăugat că băncile trebuie să lanseze produse în linie cu aşteptările noilor generaţii, exemplificând că tinerii îşi doresc carduri, inclusiv pentru a merge în cluburi fără a mai avea grija banilor în numerar, sau pentru accesa o serie de pagini de web. Oficialul BNR a arătat că instituţiile de plată, precum societăţile de transfer de bani, sunt genul de companii financiare care practică o apropiere mai mare faţă de clienţi, venind în întâmpinarea lor.