BM: Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor are nevoie de un departament pentru servicii financiare
▲ Banca Mondială (BM) susţine înfiinţarea acestui departament special, potrivit unui raport prezentat săptămâna aceasta la Bucureşti ▲ „Neavând nici măcar un singur expert financiar, ANPC nu poate asigura o protecţie financiară eficientă“, se arată în documentul BM ▲ Clienţii trebuie să fie informaţi asupra riscurilor speciale şi trebuie notificaţi în ceea ce priveşte comisioanele aplicabile şi modul de calcul al dobânzilor, susţine BM ▲ ANPC a anunţat că a primit 5.000 de sesizări despre servicii financiare în primele trei luni ale lui 2008 ▲
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor are un personal de 700 de salariaţi, cu ajutorul cărora trebuie să înfiinţeze un departament special pentru servicii financiare, se arată în „România - raport de evaluare al protecţiei consumatorilor de servicii financiare“, prezentat la Bucureşti de Arntraud Hartmann, director de ţară în exerciţiu al Biroului pentru România al BM. Capacitatea instituţională a ANPC trebuie să fie consolidată şi să ajungă să asigure o protecţie eficientă a consumatorilor în sectorul financiar. „Neavând nici măcar un singur expert financiar, ANPC nu poate asigura o protecţie financiară eficientă“, consideră BM. Un birou special pentru protecţia consumatorilor în domeniul financiar există în Canada, unde în 2001 a luat naştere Financial Consumer Agency. „În România, consideră BM, un astfel de departament ar putea lua naştere din parteneriatul dintre ANPC şi Institutul Bancar Român“, o altă modalitate putând fi posibilă prin acţiuni de înfrăţire cu agenţii de protecţie a consumatorilor de servicii financiare cu o experienţă prestigioasă. BM a recomandat, în acest sens, Swedish Consumer Agency. Consumatorii ar trebui informaţi cu privire la modul de calcul al dobânzilor De asemenea, BM propune ca ANPC să realizeze un program naţional de comunicare pentru consumatori şi de conştientizare a problemelor financiare. BM sugerează o colaborare a ANPC cu Asociaţia Română a Băncilor şi Asociaţia Instituţiilor de Leasing şi Nebancare. Informaţiile privind protecţia consumatorilor de servicii bancare trebuie să fie afişate la sediile autorităţilor locale şi centrale. „De asemenea, un element important în programul de conştientizare este colaborarea cu radioul şi televiziunile, precum şi elaborarea şi difuzarea de coduri de protecţie a consumatorilor“, spune BM. Experţii BM mai evidenţiază necesitatea de acces la informaţii financiare. „Înainte de a semna un contract pentru un serviciu financiar, consumatorii trebuie să aibă dreptul de a fi notificaţi asupra taxelor şi comisioanelor aplicabile, ca şi asupra formulei de calcul a oricărei dobânzi“. Deşi legislaţia românească a preluat Directivele Europene, mai există reglementări privind serviciile financiare cu valori între 200-75.000 de euro, inclusiv creditele prin SMS, respectiv creditele comercializate prin mesaje SMS. De asemenea, clienţii trebuie să fie informaţi asupra riscurilor speciale. De exemplu, la creditele garantate prin ipoteci imobiliare, creditorul trebuie să specifice că poate prelua proprietatea în caz de neplată a ratelor. În cazul creditelor în valută, clientul trebuie să fie informat asupra riscurilor rezultate din fluctuaţiile cursului de schimb. ANPC a anunţat că a primit 5.000 de sesizări despre servicii financiare în primele trei luni ale lui 2008, iar CSSPP a primit cam 1.000 de plângeri în numai câteva luni de la lansarea sistemului de pensii private.