Botezul, darul sfinţirii vieţii omului

Un articol de: Ioan Bușagă - 05 Ianuarie 2014
Ieri, 5 ianuarie, a fost Ajunul Botezului Domnului. Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a participat la Sfânta Liturghie săvârşită în Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminătorul“ din Reşedinţa patriarhală, iar la finalul sfintei slujbe a reliefat semnificaţiile duhovniceşti ale Evangheliei Duminicii dinaintea Botezului Domnului.
 
Evanghelia duminicii dinaintea Botezului Domnului arată pregătirea pe care Sfântul Ioan Botezătorul o face pentru mărturisirea lui Iisus din Nazaret ca Mesia şi Fiu al lui Dumnezeu, dar şi importanţa pocăinţei pentru Botez şi pentru viaţa creştină. Sfântul Proroc Ioan, a arătat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, a pregătit prin botezul pocăinţei mulţimile de oameni adunate la râul Iordan înspre conştientizarea nevoii de iertare a păcatelor şi izbăvirea de acestea. „Botezul lui Ioan este premergător Botezului creştin. Sfântul Vasile cel Mare spune că botezul lui Ioan era doar începutul Botezului creştin, iar Botezul creştin era desăvârşirea botezului lui Ioan. Nu este sigur că botezul lui Ioan oferea iertarea păcatelor, deşi se spune că era botezul pocăinţei spre sau întru iertarea păcatelor. Dar este clar şi sigur că acesta era un botez al pregătirii pentru Botezul creştin. Vedem în mod minunat că acest botez al pocăinţei este dorit de Hristos Domnul nu pentru că El ar fi avut păcate, ci pentru că urma să ia asupra Sa păcatele lumii; de aceea, Sfântul Ioan Îi spune: «Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii». Este vorba de o împlinire a botezului pocăinţei ca pregătire pentru un alt botez, şi anume, Botezul cu Duhul Sfânt. Botezul pocăinţei aduce iertarea păcatelor, dar Botezul în Duhul Sfânt aduce şi iertarea păcatelor şi înfierea după har şi începutul învierii sufletului din moartea păcatelor“, a subliniat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. 
 
În continuare, Întâistătătorul Bisericii noastre a mai explicat că imediat după ce Domnul Hristos a primit botezul pocăinţei s-a pus temelia Botezului creştin, şi anume prin arătarea sau închinarea Preasfintei Treimi. Prin acest botez se reface relaţia de comuniune de iubire cu Dumnezeu, iar oamenii primesc darul înfierii după har şi al învierii din moartea păcatului. „Este de mare folos să înţelegem deosebirea dintre botezul lui Ioan şi botezul adus de Iisus Hristos, care este inaugurat în însuşi Botezul Său în Iordan după ce a împlinit sau a primit botezul pocăinţei. Evanghelia ne îndeamnă ca atunci când ne pregătim pentru întâlnirea cu Dumnezeu, şi mai ales pentru Botez, este nevoie de multă rugăciune şi de post. Faptul că în ajunul Botezului Domnului se posteşte post aspru ne aminteşte de faptul că în Biserica primelor veacuri, când creştinii erau adulţi şi se pregăteau pentru Sfântul Botez sau Sfânta Luminare, ei şi întreaga familie posteau. Ajunul Botezului Domnului este o pregătire pentru Botez şi noi ajunăm pentru a ne aduce aminte de botezul nostru prin care am primit iertarea păcatelor, darul înfierii şi darul învierii duhovniceşti. Pregătirea pentru sfinţire necesită pocăinţă, post, rugăciune, ca să înţelegem şi mai bine valoarea deosebită a darului Botezului, a sfinţirii vieţii omului“, a spus Preafericirea Sa.
 
La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat că Evanghelia rostită ieri îndeamnă atât familia ce se pregăteşte pentru botezul copilului, cât şi naşii să postească şi să se roage pentru ca în smerenie pruncul să primească darul sfânt al Botezului.