Bucuria întâmpinării Împlinitorului Legii

Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 03 Feb 2016

Biserica Ortodoxă a prăznuit ieri, 2 februarie, Întâmpinarea Domnului, adică aducerea Pruncului Iisus la Templul din Ierusalim, la 40 de zile de la Naşterea Sa. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminătorul” al Reşedinţei Patriarhale, în care a subliniat faptul că, din punct de vedere creştin, Întâmpinarea Domnului nu se rezumă doar la împlinirea unei făgăduinţe pentru cei din Vechiul Testament, ci ea se referă şi la noi, cei care trăim în Legea Nouă a harului lui Hristos.

Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că noi, creştinii, suntem mai privilegiaţi decât Dreptul Simeon şi binecuvântaţi de Dumnezeu prin faptul că Îl putem primi în fiecare clipă în sufletul nostru pe Hristos, prin lucrarea Duhului Sfânt. „Cea dintâi întâlnire sau întâmpinare a lui Hristos este botezul nostru în numele Preasfintei Treimi. Această întâmpinare de la Botez este temelia tuturor întâmpinărilor Mântuitorului Iisus Hristos. Dar, în mod deosebit, unde Îl întâmpinăm noi pe Hristos şi unde ne întâmpină Hristos pe noi? În biserică! În templul creştin! Aici, în biserică, este locul întâlnirii noastre cu Dumnezeu, locul cel mai intim, cel mai sfânt şi cel mai propriu pentru ca Domnul să ne întâmpine pe noi şi noi să‑L întâmpinăm pe Domnul. Această întâmpinare se vede atunci când, intrând în biserică, ne facem semnul Sfintei Cruci, sărutăm icoana Mântuitorului şi apoi icoana Maicii Domnului cu Pruncul Iisus pe braţele ei”, a explicat Părintele Patriarh Daniel.

Preafericirea Sa a mai precizat că un alt mod de a‑L întâmpina pe Hristos este atunci când ascultăm Evanghelia Sa cu smerenie. „Când se citeşte Apostolul, creştinii ortodocşi au posibilitatea să se aşeze pe scaun, însă când se citeşte Evanghelia, toată lumea trebuie să o asculte stând în picioare, stând drepţi: «Înţelepciune! Drepţi! Să ascultăm Sfânta Evanghelie!». De ce? Pentru că în Sfânta Evanghelie este prezent Hristos Însuşi. Dumnezeu Cuvântul este prezent în cuvintele Sfintei Evanghelii. De aceea, după citirea Sfintei Evanghelii noi spunem «Slavă Ţie Doamne, slavă Ţie!», ceea ce înseamnă că trăim în prezenţa lui Hristos, Care prin cuvintele Evangheliei Sale se adresează nouă, ne cheamă spre El şi noi răspundem venind spre El. Această întâmpinare reciprocă este o mare bucurie şi binecuvântare”, a spus Patriarhul României. Preafericirea Sa a subliniat că mai intim şi mai intens Îl întâmpinăm pe Domnul şi El ne întâmpină pe noi atunci când ne împărtăşim cu Trupul şi cu Sângele Său. „Când ne împărtăşim cu Hristos, El rămâne în noi şi noi în El, adică primim binecuvântarea cea mai mare a vieţii, ca pregătire pentru prânzul din Împărăţia cea veşnică a Prea­sfintei Treimi. Iată cum noi, prin rugăciune, prin ascultarea cuvântului lui Dumnezeu şi prin împărtăşirea cu Sfintele Taine, ne aflăm într‑o unire permanentă cu Hristos şi simţim bucuria Dreptului Simeon şi a prorociţei Ana, şi putem spune la fiecare sfârşit al zilei, precum şi la sfârşitul vieţii creştine: Acum slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace; că au văzut ochii mei mântuirea Ta”, a spus Întâistătătorul Bisericii noastre.

Patriarhul României a mai explicat că Pruncul Iisus împlineşte Legea pe care a dat‑o tainic prin Moise pe Muntele Sinai. „Cărţile noastre de slujbă spun că Cel care a dat Legea prin Moise în Muntele Sinai vine acum la Templu ca să împlinească Legea, fiind Făcătorul Legii, dar în acelaşi timp şi Dătătorul Legii celei Noi”, a spus Preafericirea Sa.