Cabinetele de religie în şcoli sunt o excepţie, iar nu o regulă

Data: 19 Martie 2015

Domnul Moise Guran a publicat pe blogul personal biziday.ro în ziua de 18 martie 2015 un articol de opinie care cuprinde un amalgam de dezinformări, atacuri la persoană şi clişee mediatice, fără nici o legătură cu realitatea. Autorul imaginează planuri naţionale de extindere a cabinetelor de religie prin care şcoli fără apă curentă vor primi totuşi bani pentru un laborator de religie.

Pentru corecta informare precizăm că odată cu reintroducerea religiei în sistemul de învăţământ public, în mod similar altor discipline şcolare (limba şi literatura română, istorie, geografie, limbi moderne, informatică, biologie, fizică, chimie etc.), în unele şcoli au fost amenajate cabinete de religie. Cabinetele de religie în unităţile de învăţământ din România sunt excepţii, iar nu o regulă, fiind înfiinţate la iniţiativa şi cu sprijinul financiar al părinţilor, cu acordul inspectoratelor şcolare. Materialele didactice folosite au intrat în inventarul şcolii.

De exemplu, în Bucureşti, la iniţiativa părinţilor au fost înfiinţate două cabinete de religie, unul la Şcoala Gimnazială nr. 32 „Maica Domnului“, amenajat împreună cu cabinete pentru alte discipline şcolare şi o sală de sport modernă, iar al doilea la Liceul Teoretic „Grigore Moisil“ din sectorul 6. La Şcoala Gimnazială nr. 178 din sectorul 1, există o sală multidisciplinară pentru limba română, istorie şi religie.

Pentru orice disciplină şcolară, cabinetul este un centru de resurse cu semnificaţie didactică, cu rol motivaţional pentru elevi. Cabinetul de religie nu afectează procesul didactic sau repartizarea pe săli de studiu, existenţa acestuia fiind apreciată pentru contribuţia la prestigiul unităţii de învăţământ.

În ceea ce priveşte pseudoreferendumul  la care face referire autorul articolului, reamintim că peste 91% dintre părinţi şi-au înscris copiii la ora de religie, rezultatul fiind o chemare a  Familiei, Şcolii şi Bisericii la dialog, coresponsabilitate şi cooperare pentru promovarea unei educaţii integrale, care uneşte formarea spirituală cu informarea ştiinţifică a elevilor. (Biroul de presă al Patriarhiei Române)