Cărţile, sursă de cultură pe timp de criză

Data: 13 Noiembrie 2009

Un Barometru realizat de Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii (CSCDC) arată că în anul 2009 consumul cultural a scăzut faţă de anii precedenţi. Numărul celor care merg la teatre, la cinema, la muzee şi la expoziţii a scăzut în 2009, în schimb a crescut numărul celor care au achiziţionat telefoane mobile, telefoane 3G (16%) şi MP3 playere. O scădere mai puţin dramatică s-a înregistrat doar în cazul achiziţionării de cărţi.

Consumul de teatru a scăzut cu 15% în 2009 faţă de anul 2008, ca şi în cazul vizitelor la muzee, înregistrându-se cea mai mică frecvenţă de participare din ultimii cinci ani, potrivit Barometrului de Consum Cultural 2009, cercetare realizată de Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii (CSCDC), lansată la sediul Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional (MCCPN). Potrivit studiului, frecventarea spectacolelor de cinema a scăzut în medie cu 17%. În 2009, media consumului cultural a înregistrat cele mai scăzute valori din ultimii cinci ani, pentru toate tipurile de activităţi. Cel mai puternic au scăzut, în 2009, petrecerea timpului liber în călătorii, activităţile de îngrijire corporală şi vizitarea muzeelor. Astfel, faţă de 2008, vizitarea muzeelor/expoziţiilor a scăzut cu 20%, înregistrând cea mai mică valoare din ultimii cinci ani. Totodată, potrivit Barometrului, în 2009 se remarcă o scădere a cumpărării de muzică şi, într-o măsură mai mică, de cărţi. O explicaţie pentru această scădere ar putea consta în reducerea reţelelor de distribuţie de astfel de bunuri culturale. Potrivit lui Liviu Chelcea, directorul CSCDC, în 2009 se poate vorbi de existenţa unei tendinţe de economisire şi de reducere a timpului destinat activităţilor culturale şi de timp liber. „Noi estimăm că, anul acesta, consumul cultural va fi mai scăzut decât în ceilalţi ani, sunt lucruri care ţin de criză, dar sunt şi lucruri conjuncturale. Consumul cultural poate fi trecut şi el la capitolul domeniilor afectate de criza economică“, a spus Liviu Chelcea, conform Agerpres. În perioada analizată în cadrul Barometrului, s-a constatat faptul că în prima jumătate a anului 2008, comparativ cu prima jumătate a anului 2009, procentul din veniturile familiei cheltuit pe activităţi culturale a scăzut, astfel, 44% dintre respondenţi nu au cheltuit bani din veniturile familiale pentru activităţi culturale. În acelaşi timp, anul în curs a înregistrat o creştere a consumului de telefoane mobile, telefoane 3G (16%) şi MP3 Playere, faţă de anul trecut. Cercetarea realizată de CSCDC are scopul de a evidenţia cât şi cum a fost consumat produsul cultural în 2009, modul în care criza economică a afectat cererea de cultură, precum şi care au fost cele mai căutate produse culturale. Barometrul de Consum Cultural 2009 a constat într-un sondaj reprezentativ la nivel naţional, aplicat pe un eşantion de 1.100 de respondenţi, cu vârsta de peste 15 ani.