Catedrala dedicată memoriei eroilor români, la ceas de prăznuire
La praznicul Înălțării Domnului, Catedrala Mântuirii Neamului, edificiu bisericesc emblematic zidit pentru pomenirea tuturor celor care au înfăptuit idealul de unitate națională, își serbează hramul principal. La 13 ani de la începutul lucrărilor, șantierul celui mai mare lăcaș de cult ortodox din țară înregistrează progrese semnificative atât la interior, unde se aplică veșmântul pictural în tehnica mozaic, cât și la exterior, unde se lucrează la finisaje și la construcțiile care mărginesc spațiul liturgic din partea vestică.
Catedrala Mântuirii Neamului a fost, încă din faza de proiect, dedicată memoriei eroilor neamului, fiind, după cuvintele Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, „o manifestare de recunoștință sau de mulțumire adusă lui Dumnezeu pentru izbăvirea neamului românesc de asuprire și înstrăinare”. Din acest motiv, hramul principal al mărețului lăcaș de cult este praznicul Înălțării Domnului, când în Biserica Ortodoxă Română se face pomenirea tuturor eroilor neamului. Pentru a marca acest aspect, la târnosirea Altarului catedralei în anul centenar al Marii Uniri, în piciorul Sfintei Mese au fost așezate numele tuturor eroilor cunoscuți care și-au jertfit viața în Războiul de Independență (1877), în Războaiele Balcanice (1913), în Primul Război Mondial (1916-1919), în Al Doilea Război Mondial (1940-1945), precum și numele făuritorilor Marii Uniri.
La ceas de praznic, în al 13-lea an de la demararea lucrărilor de edificare, pe șantierul Catedralei Naționale echipe de muncitori mențin un ritm sporit, progresele înregistrate fiind vizibile de la o lună la alta. „În prezent, având în vedere condițiile meteo favorabile, la exterior s-au început lucrările pe toate fronturile de lucru. La cupoletele pentru accesul principal din partea de vest se desfășoară lucrări de armare și betonare, în perioada imediat următoare continuând a se contracta şi șarpantele metalice ale acestora, precum și ale porticurilor din această zonă. În ceea ce privește exteriorul catedralei, se aplică tencuieli pe fațada de nord între cotele 0,00 m și +45,00 m, în zona absidei și a scărilor adiacente. De asemenea, sunt executate lucrări de placare cu piatră a stâlpilor pridvorului din partea estică aferent absidei Sfântului Altar. În zilele următoare vor fi începute și lucrările la șarpanta de deasupra acestui pridvor. La interior se execută lucrări de finisare a spațiilor tehnice prin aplicarea de șape pentru pardoseli, tencuieli și vopsiri ale pereților, continuând și lucrările de montare a instalațiilor electrice, sanitare, de ventilație”, ne-a transmis inginerul Petru Chiuță, consilier patriarhal la Sectorul monumente și construcții bisericești al Administrației Patriarhale.
Lucrări de pictare în turla Pantocrator
Pe șantierul de mozaic al Catedralei Naționale a început procesul de montare a scenei „Liturghia îngerească”, ce nu în mod întâmplător își găsește locul în acest spațiu, fiind situată în zona cea mai înaltă din zidirea bisericească, în vecinătatea descendentă a icoanei Hristos Pantocrator. Aceasta este situată pe bolta turlei mari, sub registrele iconografice ale sfinților proroci și ale sfinților apostoli, care au fost deja finalizate. Prin această localizare, icoana sugerează în mod simbolic și o ilustrare a îndemnului Psalmistului: „Toată suflarea să laude pe Domnul”. În temporizarea lucrărilor, pentru montarea acestei icoane a fost rezervată luna iunie, fiind o scenă amplă, a cărei întindere ajunge la aproximativ 470 mp, cu 53 m lungime și 8,8 m înălțime.
Activitatea din atelier
În atelierul de mozaic, specialiștii se concentrează asupra scenelor care vor acoperi zona de la baza turlei mari, în timpane, după cum urmează: Pogorârea Duhului Sfânt (est), Botezul Domnului (sud), Schimbarea la Față (vest) și Înălțarea Domnului (nord). De asemenea, în alăturarea acestor scene se vor afla și icoanele sfinților evangheliști pe pandantivii mari și icoane înfățișând serafimii pe pandantivii mici.
În atelierul de pictură a fost finalizată scena Înălțării Domnului, al cărei proiect a fost aprobat de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Reprezentarea acestei icoane, care va fi situată la baza turlei mari, are o redare autentică ce îmbină elemente de inspirație românească, athonită și răsăriteană, evidențiind prin aceasta o cuprindere a întregului spațiu bizantin care s-a conturat în operele bisericești ale ultimelor veacuri.
Catedrala Națională, prin estetica arhitectonică și simbolismul teologic, stă mărturie a grijii Bisericii pentru toți fiii ei, fiind un spațiu al comuniunii cu Dumnezeu și un loc de aducere aminte și de pomenire, peste veacuri, a tuturor „fericiților întru adormire eroi, ostași și luptători români care s-au jertfit pentru apărarea patriei și a credinței strămoșești, pentru întregirea neamului, pentru libertatea și demnitatea poporului român”.