Ceferiştii trebuie să accepte concedieri dacă vor salarii mai mari
▲ Premierul Călin Popescu-Tăriceanu i-a anunţat pe liderii de sindicat din domeniul feroviar că singura soluţie pentru asigurarea creşterilor salariale solicitate ar fi recurgerea la disponibilizări ▲ Premierul a spus că CNCFR merge în pierderi foarte mari şi că nu se poate face o majorare a salariilor în aceste condiţii ▲ Ceferiştii au intrat în grevă luni dimineaţă, lucru care a afectat peste 20 de mii de români ▲
Conflictul declanşat de angajaţii Companiei Naţionale de Căi Ferate Române nu poate fi rezolvat fără sacrificii, a anunţat primul ministru al României, Călin Popescu-Tăriceanu. Acesta a spus că nu se poate vorbi de majorări salariale pentru angajaţii din acest sector, atâta timp cât compania înregistrează pierderi şi funcţionează „din greu“, pe bază de subvenţii. Singura soluţie pentru a acoperi solicitările făcute de angajaţii companiei ar fi doar dacă vor fi restructurări de personal. El a arătat că nu desconsideră dorinţa reprezentanţilor sindicatelor de a asigura condiţii mai bune de salarizare, dar că o majorare salarială peste „limitele sănătoase“ va determina o creştere a inflaţiei. „Acesta este suportul raţional prezentat în discuţia cu sindicatele“, a spus Tăriceanu. Liderii sindicatelor feroviare s-au întâlnit, marţi după-amiază, la sediul Ministerului Transporturilor, cu reprezentanţii societăţilor din domeniu, pentru o nouă rundă de negocieri privind majorările salariale prevăzute de viitorul Contract Colectiv de Muncă. Delegaţia sindicatelor urmează să aibă o întâlnire şi cu ministrul Transporturilor, Ludovic Orban. Sindicatele sunt nemulţumite de nivelul creşterilor salariale Cu o zi în urmă, federaţiile au notificat administraţiile societăţilor feroviare, referitor la conflictul de interese, acesta fiind primul pas pentru declanşarea unor acţiuni legale de protest. Sindicatele din domeniu sunt nemulţumite de oferta de majorare salarială de patru la sută din 1 aprilie şi alte patru procente de la 1 octombrie, raportat la salariul din decembrie anul trecut. Ei susţin că, anterior, administraţiile fuseseră de acord cu o creştere la 500 de lei de la 1 ianuarie şi 570 de lei de la 1 mai, însă această ofertă nu a mai fost respectatată după ce, miercuri, Guvernul a adoptat Memorandumul privind dimensionarea cheltuielilor salariale pentru operatorii economici monitorizaţi, limitate la o medie de 8% faţă de anul 2007. Ca urmare, mai multe trenuri au fost oprite, în 1 februarie, de la ora 7:00, în gări, iar casele de bilete au fost închise, acţiunea de protest fiind generată de nemulţumiri salariale. După aproximativ trei ore, circulaţia trenurilor a fost reluată. Liderii federaţiilor sindicale feroviare au declarat că acţiunea de vineri dimineaţă a fost una voluntară. 300 de trenuri au rămas în depouri din cauza grevei ceferiştilor Aproape 300 de trenuri, din care 194 de călători şi 96 de marfă, precum şi aproximativ 20.000 de călători au fost afectaţi de acţiunea angajaţilor feroviari. După reluarea traficului feroviar, ministrul Ludovic Orban declara că oprirea circulaţiei trenurilor nu a fost o mişcare spontană de protest, pentru că a debutat simultan în toată ţara şi a fost reluată tot simultan, la aceeaşi oră, adăugând că această formă de protest este ilegală. Revendicările privind majorarea salariilor sunt susţinute de Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial, Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România, Federaţia Naţională Drum de Fier, Federaţia Sindicatelor Ramurii Vagoane, Federaţia Naţională Sindicală Elcatel, Federaţia Automatizări Feroviare şi Federaţia Transportatorilor Feroviari.