Chemarea neamurilor la mântuire
În Duminica dinaintea Naşterii Domnului, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a predicat în Paraclisul "Sfântul Grigorie Luminătorul" din Reşedinţa patriarhală. Preafericirea Sa a arătat semnificaţiile duhovniceşti ale pericopei evanghelice.
Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a arătat că Evanghelia Duminicii dinaintea Naşterii Domnului ne prezintă trei adevăruri. "În primul rând, lumea aştepta pe Mântuitorul cu multă speranţă, mai ales poporul ales. În al doilea rând, Naşterea Mântuitorului nu s-a făcut la întâmplare, ci potrivit unui plan al lui Dumnezeu, astfel încât naşterea a fost precedată de o lungă perioadă de pregătire de-a lungul generaţiilor în poporul ales şi, într-un sens mai retrâns, printr-o pregătire a unor popoare păgâne sau a unor persoane din popoarele păgâne. Iar în al treilea rând, Evanghelia ne arată că naşterea Mântuitorului Iisus Hristos din Fecioara Maria, deşi pare o naştere obişnuită, are şi ceva cu totul neobişnuit, ea nu este o naştere din iniţiativă bărbătească, ci este o naştere de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria, o zămislire şi o naştere a lui Iisus, Fiul lui Dumnezeu cel veşnic ca Om de la Duhul Sfânt şi de la Fecioara Maria", a arătat Preafericirea Sa. Pregătirea pentru venirea lui Mesia s-a făcut la toate popoarele, nu numai pentru poporul ales, de aceea, genealogia cuprinde şi nume de neam străin. De asemenea, genealogia ne arată planul lui Dumnezeu pentru mântuirea întregii lumi şi faptul că fiecare fiinţă umană are o valoare indefinită în faţa lui Dumnezeu. Legătura dintre Naşterea şi Botezul Domnului În continuare, PF Părinte Patriarh Daniel a subliniat că Dumnezeu a voit să ne arate că în însăşi naşterea după trup a Mântuitorului Iisus Hristos începe naşterea după Duh a oamenilor, naştere care este dată prin botez. "Această lucrare sfântă a naşterii după trup a Mântuitorului Iisus Hristos de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria ne arată că există o legătură între Naşterea Domnului şi Botezul Domnului, între Naşterea Domnului şi botezul creştin. Până în secolul al IV-lea, aceste două sărbători se serbau la aceeaşi dată, la 6 ianuarie, la Epifania sau Arătarea Domnului, tocmai pentru a se arăta că naşterea Mântuitorului Iisus Hristos după trup are în ea deja ascunsă Taina Botezului ca naştere din Duhul Sfânt şi din apă pentru că naşterea după trup în lumea aceasta duce la moarte biologică", a spus Preafericirea Sa. Scopul naşterii după trup a Mântuitorului Iisus Hristos este ca noi să ne naştem din Duhul Sfânt şi din apă pentru a dobândi Împărăţia cerurilor. La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat că pentru a simţi bucuria sărbătorii Naşterii Domnului trebuie să ne pregătim duhovniceşte cu mai multă rugăciune, mai mult post şi mai multe fapte bune.