Cine mai cumpără covoare persane?
Afectat de sancţiunile americane, de avalanșa de produse ieftine din alte ţări sau de schimbarea gusturilor cumpărătorilor, covorul persan, simbolul Iranului, este tot mai puțin căutat. Criza covoarelor persane țesute manual, cu o tradiţie de 2.500 de ani, a început acum câteva decenii, fiind accentuată în ultimii ani de sancţiunile economice impuse de SUA, scrie EFE.
„Vindem cu 90% mai puţin decât o făceam acum 30 de ani”, a declarat Morteza Mostafa Gholizadeh, proprietarul unei companii înfiinţate acum 160 de ani de străbunicul său. Mostafa spune că, în trecut, germanii şi americanii erau cei mai buni clienţi ai săi, dar sancţiunile i-au redus exporturile la zero. Statele Unite au interzis importurile de covoare iraniene în 2010, o interdicţie pe care au ridicat-o în 2015 și au reintrodus-o în 2018. Pe lângă sancţiuni, Mostafa se plânge și de faptul că europenii se reorientează către covoarele indiene, pakistaneze sau nepaleze, mult mai ieftine.
Industria covoarelor persane a atins apogeul în 1994, când exporturile au ajuns la 2 miliarde de dolari, însă în 2022 vânzările în străinătate nu au depăşit 50 de milioane de dolari. Mai mult, dacă în 2000, exporturile de covoare din Iran reprezentau 32% din piața mondială, procentul s-a diminuat până la aproape 8% în 2019, mai ales din cauza creșterii ofertei din China şi India, a explicat preşedintele unei uniuni a producătorilor şi exportatorilor din domeniu, Ahmad Karimi. Iar aceasta este o adevărată lovitură pentru o industrie care oferă locuri de muncă pentru două milioane de iranieni.