Comparator de preţuri pentru bunurile de consum
Românii vor putea compara preţurile la alimentele de bază ce se regăsesc pe rafturile magazinelor prin intermediul unei platforme on-line ce va putea fi accesată începând cu luna martie 2015.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Consiliul Concurenţei lansează un proiect-pilot care va oferi consumatorilor posibilitatea să compare preţurile la alimentele de bază ce se regăsesc pe rafturile magazinelor. „Monitorul preţurilor bunurilor de consum este un instrument pentru informarea corectă a consumatorului asupra celor mai mici preţuri la produse alimentare de bază şi a magazinelor de unde acestea pot fi cumpărate“, a anunţat, vineri, Consiliul Concurenţei. Ca urmare a acestei iniţiative, va fi creată o platformă on-line care să afişeze săptămânal preţurile produselor care fac parte din coşul zilnic al populaţiei, iar iniţiatorii consideră că un efect ar putea fi şi scăderea preţurilor ca urmare a creşterii concurenţei între magazine. Un proiect similar a fost realizat de Guvernul Greciei, prin Ministerul Comerţului, şi a avut ca rezultat, după trei luni de la implementare, o scădere a preţurilor cu 7%. În prezent, salariul minim pe economie în ţara noastră este de 900 de lei.
Faza-pilot va fi implementată în perioada 1 martie 2015 - 31 decembrie 2015, cu finanţare de la bugetul de stat, urmând ca după încheierea acestei perioade susţinerea financiară să se realizeze din fonduri europene. Lansarea proiectului are loc în contextul negocierilor de la nivelul Comisiei Europene privind crearea unui instrument similar care să asigure transparenţa pe lanţul comercializării produselor de la producător până la raftul magazinelor, informează reprezentanţii Consiliului Concurenţei, citaţi de Agerpres. În coşul zilnic al românilor cu venituri medii se regăsesc produsele din carne, ouă, produsele lactate, legumele, fructele sau produsele de panificaţie. Patronatul Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase (ROMPAN) a efectuat un studiu la nivelul municipiului Bucureşti, în perioada mai-august 2014, din care a reieşit faptul că, în ceea ce priveşte achiziţia de produse de panificaţie, 15% dintre cei chestionaţi au declarat că se uită la preţ, în timp ce peste 24% dintre bucureşteni sunt interesaţi să cumpere produse de panificaţie de calitate. „Am făcut un studiu de piaţă, am plătit o firmă specializată, să vedem ce doreşte consumatorul să cumpere, ce sortimente, ce ingrediente să aibă produsul, ce prospeţime şi ce culoare. Din acest studiu a reieşit că faţă de anii anteriori, în Bucureşti, a crescut ponderea celor care solicită calitate la cumpărare şi nu se uită la preţ. Dacă în anii trecuţi 23% se uitau după preţ şi numai 18% se uitau după calitate, acum procentele s-au inversat: 24% se uită după calitate şi 15-16% se uită după preţ“, a declarat, vineri, domnul Aurel Popescu, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase (ROMPAN). Potrivit sursei citate, consumul mediu de pâine al unui român se ridică la 78 kg/an, peste media europeană, dar în scădere faţă de nivelul din 1989 (136 kg/an). (Oana Nistor)