Concursul „Cultură și civilizație în România”

Data: 26 Martie 2016

La Colegiul Național „Matei Basarab” din Capitală s-a desfășurat ieri concursul interdisciplinar „Cultură și civilizație în România”, faza pe municipiu, dedicat elevilor liceeni. Din partea liceului gazdă a participat o echipă de elevi care a câștigat premiul al doilea cu proiectul „Mahalaua Lucaci - tradiții, continuitate și interferențe culturale”.

Tinerii au fost susți­nuți în realizarea pro­iectului de parohiile „Sfântul Stelian”-Lucaci și Zlătari, ambele din Capitală. „A fost o acțiune comună a celor două parohii în colaborare cu instituția de învă­țământ. Acest concurs este foarte important pentru conștientiza­rea de către generația în formare, la nivelul vârstei de liceu, a valorilor de istorie, de cultură, a tradițiilor, a elementelor de istorie locală legate de zona în care se află școala respectivă. În cadrul proiectului s-a pus accent și pe conviețuirea populației de etnii/naționalități diferite”, ne-a spus pr. consilier patriarhal ­Florin Șerbănescu, parohul Bisericii „Sfântul Stelian”-Lucaci. „Concursul a fost unul complex, însă îi ajută foarte mult pe elevi pentru că ei trebuie să conștien­tizeze tradițiile, civilizația locului, monografia locală și interculturală, toate aspectele legate de inte­racțiunea etnică, lingvistică. Este foarte interesant pentru că le dezvoltă perspectiva aceasta multiplă. El este privit și dintr-o perspectivă sociologică, istorică, geografică”, a declarat Nicolae Diță, director adjunct la Colegiul „Matei Basarab”.

La faza națională s-au calificat, pe lângă echipa Colegiului „Matei Basarab”, și echipa Colegiului Economic „Virgil Mădgearu”, care a ocupat locul întâi, și echipa Colegiului Tehnic de Aeronautică „Henri Coandă”, care s-a clasat pe locul al treilea.

Concursul „Cultură şi civilizaţie în România” este o competiţie cu caracter interdisciplinar care se adresează elevilor din ciclul liceal. Cele trei secţiuni ale concursului sunt: studiu privind particularităţi etnografice/etnologice şi lingvistice locale; studiu privind mentalităţi culturale şi cercetare sociologică; monografii istorice locale. La prima probă a concursului, cea teoretică, fiecare echipaj a pregătit un portofoliu care a cuprins prezentarea scrisă din perspectiva teoretică a temei alese: analiza istorică, lingvistică, etnografică, sociologică, religioasă, cu evidenţierea aspectelor de interculturalitate. Iar la a doua probă, cea practică, tema a fost ilustrată prin utilizarea diferitelor mijloace grafice, audio-vizuale și obiecte reprezentative. (G.A.)