Conferință despre simbolistica modernă
Profesorul american Read Schuchardt de la Wheaton College, Illinois, a susținut marți seara, 14 iunie, la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București, conferința „De la icoană la logo: Simbolistica religioasă medievală versus iconografia capitalistă contemporană”.
Profesorul Read Schuchardt este specialist într-un nou domeniu de cercetare numit ecologie media. Această știință își propune să studieze cum media și mijloacele moderne de comunicare afectează percepția și înțelegerea umană. Conferința susținută de Read Schuchardt a adus în discuție media modernă și în special publicitatea corporatistă care afectează viețile a milioane de oameni, simulând o paradigmă culturală și socială falsă și denaturată, care are drept ultim scop profitul material al celor care impun aceste politici asupra publicului.
Folosirea masivă a simbolurilor în industria publicitară arată că cei care fac așa ceva cunosc foarte bine legătura spirituală pe care omul a avut-o dintotdeauna cu simbolul. „Istoricii, în mod normal, se ocupă cu texte, dar din cauza acomodării mutuale între diferite activități dintr-o cultură (spre exemplu, religia și economia), care pare să fie mai degrabă subliminală decât intențională, textele nu sunt cea mai profitabilă sursă. Trebuie să explorăm și simbolurile nonverbale. Știm că aceste simboluri au o putere reală și cei mai mulți dintre noi purtăm pe noi un simbol comercial fără să fim conștienți de acest lucru. Știm că simbolurile religioase pot evolua în timp în simboluri politice, știm că simbolurile religioase pot evolua în simboluri ale industriei de consum și culturii corporatiste. Pot deveni logo-uri pentru companii”, a spus Read Schuchardt. Profesorul american a arătat că pentru creștinismul medieval, lumea avea o semnificație simbolică și alegorică, și omul reușea să își organizeze viața într-un mod folositor și plin de speranță. Lumea era văzută de creștini ca o ierarhie în vârful căreia era Dumnezeu, apoi îngerii și făpturile cerești, apoi omul, urmat de creație (pești, păsări, animale), iar la bază era lumea minerală, pământul, iar dedesubt, iadul cu demonii. Pentru omul medieval, viața părea plină de sens și el știa că era orientat spre plinătatea și sfințenia care vin de la Dumnezeu, și avea de luptat cu ispitele și căderile care îi veneau de la lumea de sub el. „Oamenii medievali investeau lumea seculară cu înțelegeri și semnificații sacre oricând și oricum puteau. Prin contrast, cultura contemporană golește lumea de semnificații sacre oricum și oricând ar putea să facă un profit secular. Media a înlocuit vechea lume, înghițind-o. Un om educat și transformat de media nu poate lua în considerare pe Dumnezeu, pentru că a populat universul său cu propriile ierarhii”, a spus profesorul american. R. Schuchardt a arătat că în noua ierarhie produsă de industria publicitară, primul nivel este ocupat de bani (aur-lumea minerală), care dictează politicile corporatiste. Urmează apoi lumea vegetală sau plantele, ilustrată de grija ecologică a omului pentru un mediu înconjurător curat. În această nouă ierarhie chiar și animalele sunt situate deasupra omului, lucru iarăși ușor de realizat dacă se observă politicile pentru protejarea animalelor. Toate aceste politici publice și private devin factori care modelează conștiința umană, iar profesorul atrăgea atenția că în America oamenii credincioși sunt văzuți ca depășiți, anacronici, care trebuie tolerați. Toate constatările făcute de profesorul american au avut drept scop conștientizarea unei situații reale în care lumea se află și a propus ca, prin analizarea modului în care politicile de publicitate au acaparat simbolurile credinței și le-au denaturat și trivializat, să putem înțelege cum parcurgem un drum invers, să sacralizăm viața noastră și lumea și să vedem simbolurile religioase ca mijloace prin care accesăm o lume a sfințeniei și a sensului veșnic.