Conştiinţa misionară şi responsabilitatea eclesială a Centrului de Presă BASILICA

Un articol de: Pr. George Aniculoaie - 09 Iunie 2009

Centrul de Presă BASILICA al Patriarhiei Române şi-a serbat ieri, 8 iunie, de Sfânta Treime, hramul. Cu această ocazie, la Capela „Sfânta Treime“ de la Domeniile Ştirbey, din localitatea Buftea, judeţul Ilfov, un sobor de preoţi, angajaţi ai Centrului de Presă al Patriarhiei Române, condus de părintele consilier Nicolae Dascălu, a oficiat Sfânta Liturghie. A urmat un moment festiv în cadrul căruia Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de binecuvântare, în care a subliniat importanţa lucrării misionare pe care o desfăşoară Centrul de Presă BASILICA. În continuare, Preafericirea Sa a oferit Diploma de onoare „BASILICA“ domnului Ion Moraru, acţionar în cadrul Bucharest Arena (Domeniul Stirbey). Aceeaşi diplomă a fost oferită mai multor angajaţi ai celor cinci componente ale Centrului de Presă BASILICA.

Centrul de Presă BASILICA a fost inaugurat în anul 2007, la mai puţin de o lună de la întronizarea celui de-al şaselea patriarh al Bisericii noastre, Preafericitul Părinte Daniel. Din Centrul de Presă al Patriarhiei Române fac parte: Radio TRINITAS, Televiziunea TRINITAS, „Ziarul Lumina“, „Lumina de Duminică“, „Vestitorul Ortodoxiei“, Agenţia de Ştiri şi Biroul de Presă. Acestea au scopul de a intensifica, într-o lume marcată de secularizare, misiunea spirituală a Bisericii, de a propovădui Evanghelia lui Hristos printr-un mesaj actual, accesibil publicului larg. Conţinutul publicistic al acestor canale media nu este exclusiv religios, însă maniera în care sunt abordate toate aspectele lumii contemporane este una creştină. Rolul Centrului de Presă BASILICA este de departe unul misionar, şi nu unul comercial. I-am abordat în scurte interviuri pe consilierii patriarhali: pr. Nicolae Dascălu, directorul Radio TRINITAS şi coordonatorul Centrului de Presă BASILICA, arhid. Nicolae Dima, directorul TRINITAS TV, Cosmin Olinici, consilier patriarhal pentru publicaţiile „Lumina“, şi pr. Constantin Stoica, coordonatorul Biroului de Presă. Cum puneţi în evidenţă rolul misionar al canalului de mass-media pe care îl coordonaţi? Preot Nicolae Dascălu, Radio TRINITAS: Fără să se substituie mijloacelor tradiţionale de comunicare a credinţei şi vieţii duhovniceşti, postul de radio TRINITAS contribuie la intensificarea lucrării pastorale, catehetice şi filantropice a Bisericii, prin posibilităţile tehnice de depăşire a distanţelor şi de transmitere simultană a mesajului către un mare număr de auditori. Cuvântul lui Dumnezeu din Sfânta Scriptură, cântările duhovniceşti de la sfintele slujbe, cuvintele de zidire sufletească ale Sfinţilor Părinţi, cuvintele de învăţătură ale ierarhilor, preoţilor şi profesorilor de Teologie, participarea la marile evenimente din viaţa Bisericii, modelele de vieţuire şi făptuire creştină sunt împărtăşite pe cale radiofonică unui număr mult mai mare de oameni decât ar putea să încapă în orice biserică din lume. Biserica vine astfel mai aproape de oameni, să le aducă lumină din lumina Învierii, să-i mângâie şi să-i întărească în credinţă, speranţă şi iubire. Slujirea filantropică prin radio se împlineşte atât prin modelele cultivate („Mergi şi fă şi tu asemenea“), cât şi prin cuvântul de rugăciune şi binecuvântare ce ajunge şi la cei care nu pot ajunge ei înşişi la biserică. Arhid. Nicolae Dima, TRINITAS TV: Televiziunea TRINITAS TV a Patriarhiei Române este un mediu de comunicare care face foarte uşor legătura între evenimentele bisericeşti sau viaţa Bisericii în general, şi credincioşii Bisericii de oriunde s-ar afla ei. În misiunea Bisericii, Televiziunea TRINITAS TV are rolul de a oferi informaţii credibile şi obiective, în acelaşi timp de a împărtăşi telespectatorilor bogăţia imensă vizuală şi spirituală a Ortodoxiei. Prin intermediul imaginii, comunicarea este mult mai credibilă, este mult mai facilă, mult mai uşoară şi mult mai uşor de receptat, aşa încât Bisericii Ortodoxe Române îi era necesar să folosească la maximum acest mijloc de comunicare. Cosmin Olinici, publicaţiile „Lumina“: În cuvântul de deschidere a simpozionului „Biserica în mass-media şi mass-media în Biserică“, desfăşurat în anul 2003 la Centrul Cultural Pastoral „Sfântul Daniil Sihastrul“ din Durău, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel formula sintetic, în şapte puncte, calităţile jurnalistului creştin: 1. credinţa matură; 2. cultura solidă; 3. comunicabilitatea dinamică; 4. conştiinţa misionară şi responsabilitatea eclesială; 5. starea spirituală de pace şi bucurie pentru slujirea sa; 6. discernământ multiplu pentru a deosebi între comuniune şi comercializare; 7. respect şi răbdare pentru alţii, pentru pluralismul de idei, de persoane şi de popoare. Aceste puncte au devenit, încă din 7 februarie 2005, data primei apariţii a cotidianului „Ziarul Lumina“, misiunea noastră. „Responsabilitatea eclesială“ a publicaţiilor „Lumina“ decurge din actualul „Statut pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române“, unde, în art. 198 alin 1, cotidianul „Ziarul Lumina“ este numit „periodic central bisericesc“. „Conştiinţa misionară“ se vede în cele 16 pagini zilnice ale celor peste 1.500 de ediţii pe care le-am oferit până acum cititorilor. Se adresează mai ales sufletului În ce raporturi se află Centrul BASILICA cu mass-media de astăzi? Pr. Nicolae Dascălu, Radio TRINITAS: În peisajul mediatic românesc de astăzi, ce devine tot mai specializat, în care radioul public îşi dispută audienţa cu radiourile comerciale, unele generaliste, altele „de nişă“, Radio TRINITAS îşi defineşte propria identitate prin vocaţia sa de instituţie misionară a Patriarhiei Române. Aşadar, un radio religios, cu o identitate bine definită de promotor al frumuseţilor Ortodoxiei şi al actualităţii bisericeşti, un constant mesager al valorilor culturale româneşti în dialog cu valorile culturii universale şi o punte de legătură între românii din ţară şi cei aflaţi departe de patria-mamă, dar care prin limbă, credinţă şi cultură sunt mereu împreună. Arhid. Nicolae Dima, TRINITAS TV: Emisiunile postului nostru de televiziune se detaşează în mod net de orice alt post de televiziune din România. Am căutat această diferenţiere încă de la început, şi o căutăm în permanenţă, pentru că metodele noastre de comunicare cu publicul, deşi sunt identice cu metodele celorlalte televiziuni, nu promovează acelaşi tip de conţinut. Conţinutul nostru şi metoda de abordare a acestui conţinut este complet diferită de a celorlalte televiziuni. Deşi nu vreau în mod necesar să critic pe cineva, este evident că la televiziunile obişnuite se pune foarte mult accent pe spectaculos, pe negativ, pe informaţiile care stârnesc curiozitatea în mod principal şi se adresează mai ales instinctelor umane. Televiziunea TRINITAS TV se adresează mai ales sufletului, şi ne pare bine că este aşa, nici n-ar putea de fapt să fie altfel. Încercăm să promovăm un anumit standard de calitate, încercăm să promovăm ideea că publicul de televiziune din România doreşte să consume şi altceva decât scandal, decât comercial, decât conţinut subuman. Cosmin Olinici, publicaţiile „Lumina“: „Ziarul Lumina“, fiind primul cotidian creştin din România şi singurul cotidian creştin-ortodox din lume, rolul lui este decisiv pentru cunoaşterea completă şi înţelegerea corectă a lucrării Bisericii. Deşi faţă de alte cotidiene avem avantajul unor subiecte unice, totuşi nu ne propunem să reinventăm roata. Evenimentul religios este prezentat cu mijloacele specifice jurnalismului (ştire, relatare, interviu, reportaj, documentar, investigaţie etc.), evitând faptul divers, cronica neagră, polemicile sterile, senzaţionalul, chestiunile de subsol, sub/non-evenimentele. Publicaţiile „Lumina“ prezintă o presă de „good-news“, fiind un centru de influenţă pozitivă. Nu este uitată, desigur, informaţia utilitară, iar ştirea politică este tratată ca ştire socială, tonul fiind unul calm, adesea în contrast cu ţipetele alarmiste din majoritatea cotidienelor. Sunt numeroase diferenţe de subiect şi abordare pe care le propunem presei zilelor noastre, deosebiri ce subliniază absoluta necesitate a unui cotidian creştin. Noi punţi de solidaritate şi familiaritate între oameni Cărui public vă adresaţi? Cum încercaţi să îl atrageţi şi să îl menţineţi? Arhid. Nicolae Dima, TRINITAS TV: Mizăm pe existenţa unui public potenţial, mereu acelaşi, constant; este publicul matur, de la 35 de ani în sus. Şi, din contactul pe care îl avem cu telespectatorii noştri din ţară, ne dăm seama că facem bine acestui tip de public. Este exact publicul de televiziune care la un moment dat, chiar dacă este tentat să urmărească şi alte televiziuni comerciale pentru destindere, divertisment, emisiuni sportive sau de informare, are nevoie şi de un conţinut mult mai serios, care se adresează spiritului, sufletului. Şi atunci sunt convins că există un public absolut constant pentru televiziunea noastră. Pr. Nicolae Dascălu, Radio TRINITAS: Publicul-ţintă al postului de radio TRINITAS este reprezentat de întreaga comunitate a Bisericii Ortodoxe Române, indiferent de vârstă, stare socială sau bisericească, pregătire intelectuală sau statură spirituală. Ceea ce au în comun este dreapta credinţă ortodoxă şi comuniunea la care îi cheamă Biserica. „Pescuirea minunată“ este, şi pentru noi, model de atragere a audienţei, fiindcă noi nu oferim ceva din lumea aceasta, ci deschidem larg porţile către iubirea Preasfintei Treimi care se dăruieşte din belşug în Biserică. Totodată, suntem atenţi şi la aşteptările ascultătorilor noştri, pentru că cei mai mulţi dintre ei trăiesc în lume, cu bucuriile şi necazurile lor, cu întrebările şi certitudinile lor. De aceea, încercăm să construim pe calea undelor noi punţi de solidaritate şi familiaritate între oameni. Pentru că, aşa cum spune Preafericitul Părinte Patriarh Daniel: „Radio TRINITAS este deodată un post de radio al Bisericii şi al tuturor ascultătorilor“. Cosmin Olinici, publicaţiile „Lumina“: Să nu uităm că „Ziarul Lumina“ este o iniţiativă a laicatului ortodox sub binecuvântarea Bisericii. „Oficiosul“ propriu-zis al Patriarhiei Române este revista lunară „Vestitorul Ortodoxiei“, care face parte, redacţional, din publicaţiile „Lumina“. Alături de acestea, ediţia de weekend a „Ziarului Lumina“ este săptămânalul „Lumina de Duminică“, de spiritualitate şi atitudine creştină. Prin aceste trei publicaţii ne adresăm unui public foarte larg, cu preocupări diverse legate de spiritualitate, în general. Atragerea şi menţinerea lui depinde de ceea ce comunicăm: nu pe noi înşine, ci pe Hristos şi Evanghelia Sa. Audienţa este în creştere Care sunt realizările mai importante ale ultimului an? Vă rog să detaliaţi. Pr. Nicolae Dascălu, Radio TRINITAS: Pentru o instituţie media conectată 24 de ore din 24 la viaţa Bisericii, cea mai mare bucurie este să mediatizăm împlinirile din activitatea Patriarhiei, eparhiilor, parohiilor, mănăstirilor, şcolilor de teologie şi, în general, faptele ziditoare din societate. De aceea, aş enumera aici ca realizări din ultima perioadă de timp: extinderea ariei de emisie a postului de radio TRINITAS la Arad şi Timişoara, cooperarea misionară între Patriarhia Română şi Mitropolia Olteniei, stabilită prin preluarea frecvenţelor radio Logos de la Craiova, emisia prin satelit în America de Nord, realizarea noului site www.radiotrinitas.ro, preocuparea permanentă de a reflecta evenimentele şi activităţile din toate eparhiile care contribuie la susţinerea postului de radio al Patriarhiei Române. Pr. Nicolae Dima, TRINITAS TV: În ultimul an am reuşit, cu ajutorul unor parteneri şi al unor binefăcători, să ducem semnalul video al televiziunii noastre în SUA. De asemenea, s-au purtat discuţii intense cu compania UPC România, pentru preluarea Televiziunii TRINITAS TV în pachetul de bază oferit de această companie de tv-cablu din România. În afară de aceasta, calitatea emisiunilor noastre credem că a crescut, avem numeroase personalităţi ale vieţii publice care au venit la televiziunea noastră, ceea ce de bună seamă este un punct în plus pentru credibilitatea televiziunii. În tot acest răstimp am intensificat colaborarea cu celelalte posturi de televiziune din România, nu puţine fiind situaţiile în care televiziunile comerciale preiau semnal video de la transmisiunile noastre directe, ceea ce pe noi ne bucură foarte mult. Cosmin Olinici, publicaţiile „Lumina“: Deşi nu avem interese pur statistice sau comerciale, totuşi suntem în Top 5 ca medie a vânzărilor prin abonamente plătite, acoperind toate judeţele ţării. Pentru noi, 20.000 de abonamente pe lună nu înseamnă doar vânzări, ci şi suflete luminate. În momentul actual, într-un clasament al abonamentelor plătite, cotidianul „Ziarul Lumina“ ocupă locul al patrulea, iar săptămânalul „Lumina de Duminică“ locul al treilea, diferenţele fiind mici, conform cifrelor furnizate de Biroul Român de Auditare a Tirajelor. ▲ www.basilica.ro Ieri s-a împlinit 1 an de la lansarea Agenţiei de Ştiri BASILICA a Patriarhiei Române, unică în mass-media românească. Agenţia de Ştiri BASILICA are rolul de a selecta şi a sistematiza ştirile puse la dispoziţie de către celelalte componente ale Centrului de Presă BASILICA. Prezentarea ştirilor se face prin pagina web www.basilica.ro. Ştirile sunt clasificate pe diverse categorii, vizitatorii putând găsi informaţii despre evenimentele religioase la zi, despre documente, interviuri, comunicate, discursuri ale Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, despre activităţile din eparhii, protoierii, mănăstiri şi parohii. Prin Agenţia de Ştiri se încearcă o legătură mai strânsă între creştinii ortodocşi din ţară şi străinătate. Fluxul de ştiri este actualizat în fiecare zi, adaptându-se permanent, în funcţie de evenimentele care apar. ▲ A crescut colaborarea cu mass-media laică Biroul de Presă al Patriarhiei Române este cea de-a cincea componentă a Centrului de Presă BASILICA. Pr. Constantin Stoica, cel care îl coordonează, ne-a spus că, în ultimul an, „înainte de toate a crescut foarte mult colaborarea dintre cele cinci componente ale centrului, iar în ceea ce priveşte strict activitatea Biroului de Presă al Patriarhiei Române, ca o realizare a acestui an o considerăm creşterea colaborării dintre componentele Centrului cu mass-madia laică. Iar acest lucru a fost remarcat nu doar la marile sărbători creştine sau la marile evenimente din viaţa Patriarhiei Române, ci chiar în timpul activităţii obişnuite, pentru că Televiziunea TRINITAS colaborează în folosul Bisericii şi cu alte posturi de televiziune naţională, dar şi particulare. La fel, Radio TRINITAS colaborează foarte bine cu Societatea Română de Radiodifuziune şi cu redacţia «Viaţa Religioasă», iar publicaţiile „Lumina“ au, de asemenea, contacte cu publicaţii similare din presa laică, la acest lucru contribuind Biroul de Presă al Patriarhiei Române, care încearcă să stabilească, aşa cum este şi firesc, relaţii de colaborare între presa bisericească şi cea laică, reamintindu-ne ceea ce Părintele Patriarh Daniel a spus în momentul inaugurării Centrului BASILICA, şi anume faptul că presa bisericească nu este în competiţie cu presa laică, ci, dimpotrivă, într-o relaţie de colaborare, cooperare“, a mai spus pr. Constantin Stoica, consilier patriarhal.