Cozonaci românești pe piețele europene și americane
Exporturile de produse de panificaţie au crescut cu 20% în acest an, cele mai apreciate produse în ţările Uniunii Europene, dar şi în SUA, Canada şi chiar Australia fiind cozonacii tradiţionali româneşti şi produsele congelate, potrivit preşedintelui ROMPAN.
Românii au cumpărat în această perioadă a sărbătorilor circa 7,5 milioane de cozonaci.
„Ne-a preocupat foarte mult să ducem produse procesate la export şi în acest an ne-a crescut foarte mult, cu circa 20%, exportul de cozonaci şi de produse congelate. Am ajuns să exportăm croasante în Belgia şi în Franţa, ceea ce este un lucru îmbucurător. Noi am intrat foarte puternic cu cozonacii tradiţionali româneşti pe zonele unde sunt comunităţi mari de români, respectiv în Spania, Italia, Germania, Anglia, dar şi în SUA, Canada şi chiar Australia, însă aceste produse au prins foarte bine şi la populaţia locală. (…) Eu apreciez că anul acesta au fost exportate aproape 50.000 de tone de produse procesate, cam 10% din producţia totală“, a declarat președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase - ROMPAN, Aurel Popescu.
Potrivit sursei citate, în această perioadă a sărbătorilor, românii au consumat în jur de 7,5 milioane de cozonaci, iar preţurile sunt cele din primăvara acestui an, când au suferit mici modificări, în medie cu circa 5%.
„Cozonacul românesc prinde rădăcini zdravene în detrimentul celui din import, cu un consum de peste 82% pe piaţa internă. (…) Pot spune că un cozonac simplu de 400 de grame poate fi cumpărat cu circa 5 lei, dar se poate ajunge şi până la 50 lei/kilogram dacă are diverse umpluturi“, a adăugat Popescu, citat de Agerpres.
În ceea ce priveşte problemele întâmpinate în 2019 de industria autohtonă de morărit şi panificaţie, Popescu afirmă că recolta de grâu din acest an, deşi este mai mare din punct de vedere cantitativ decât cea din 2018, calitatea grâului a avut de suferit din cauza ploilor, iar deficitul de forţă de muncă continuă să fie o problemă, sectorul fiind nevoit să lucreze cu muncitori din afară.
„Deficitul de forţă de muncă este la ora actuală de circa 5.000-6.000 de oameni. (…) Vom aduce în continuare muncitori din afară, pentru că oamenii în general sunt foarte serioşi în munca pe care o fac. Şi noi lucrăm cu nepalezi şi avem o impresie foarte bună, ei au venit să muncească, să câştige un ban şi să îşi vadă de treabă“, a mai spus Aurel Popescu.
Potrivit celui mai recent studiu de piaţă privind produsele de panificaţie, prezentat de ROMPAN, la finele anului 2018, consumul de pâine în România a scăzut în ultimul deceniu, de la 92 kg pe locuitor într-un an la puţin peste 82 kg, dar încă se menţine peste media europeană de 78 kg/locuitor/an.
Studiul arată că aproape 500.000 de tone de pâine, adică 23 kg/om, sunt nefiscalizate şi neînregistrate cu documente. Producţia anuală de pâine în România este de 1,5 milioane de tone.