Credinţa adevărată - baza mântuirii omului

Data: 04 Noiembrie 2014

Adresăm salutul nostru fratern Înalt­preas­finţitului Pă­rinte Nicolae, Mi­tro­polit de Ftiotida, gazda acestei întâlniri, şi binecuvântăm cu părintească dragoste pe toţi participanţii la cea de-a XXVI-a Consfătuire Panortodoxă, cu tema Consideraţii necreştine, eretice şi oculte despre Hristos.

De asemenea, adresăm felicitări organizatorilor acestei întruniri interortodoxe având ca scop studierea şi abordarea problemelor pastorale faţă de fenomenele eretice şi oculte care au fost şi sunt foarte dăunătoare pentru societatea în care trăim.

Recunoaşterea existenţei istorice a Domnului nostru Iisus Hristos, ca fiind unul dintre profeţii lumii şi o mare persona­li­tate religioasă, dar negând mesianitatea şi dumnezeirea Lui, reprezintă raportări false la Persoana lui Iisus Hristos. Se pare azi că în doctrinele unor confesiuni, culte, secte şi mişcări religioase occidentale contemporane au reînviat, sub diverse forme, vechi erezii hristologice.  După ce a fost înşelat de promisiunile iluminismului raţionalist materialist, ateu şi totalitar, confruntat cu multe crize materiale şi spirituale, omul postmodern este tentat acum de sincretismul religios şi de superstiţii, fiind totodată dezorientat din cauza schim­bărilor rapide produse de feno­menul globa­li­zării. Astfel, el a devenit nepu­tincios să desco­pere sensul profund al vieţii şi să trăiască bucuria speranţei. De aceea, omul postmodern devine o pradă uşoară pentru doctrinele esoterice şi practicile magice ale ocultismului mo­dern. Este vorba de un ocultism în care Sfintele Scripturi sunt interpretate teo­sofic şi cabalistic, în care Hristos este văzut ca o „entitate cosmică“ însoţind „epocile evo­luţiei“ speciei uma­ne, cognoscibilă în „trup eteric“ prin practici esoterice şi în care se apelează chiar la simbolul Crucii, la sfinţi, ierurgii sau chiar Sfinte Taine. Este vorba de o religie difuză şi confuză, fascinantă şi derutantă în acelaşi timp.

Este evident că toate aceste credinţe false, concepţii confuze şi practici bizare cer un răspuns urgent din partea Bisericilor noastre. A discerne între credinţa falsă şi credinţa adevărată este o lucrare de importanţă capitală pentru viaţa şi mântuirea omului. „Învăţătura greşită“ duce la „pământul pustiu şi fără de apă“,  ne avertizează Clement Alexandrinul (Stromata, 1, 19). În acest context, trebuie să luptăm pentru a păstra credinţa dăruită sfinţilor „o dată pentru totdeauna“ (Iuda 1, 3), deoarece adevărata credinţă este baza comuniunii de iubire şi viaţa veşnică a oamenilor cu Dumnezeul Treimic, Care a făcut cerul şi pământul şi Care dăruieşte lumii viaţă şi fericire eternă, pentru că El Însuşi este comuniune de viaţă şi iubire eternă.

De aceea, suntem datori să urmăm atât îndemnului Sfântului Apostol Petru de a fi gata întotdeauna să dăm răspuns, cu sufletul curat, oricărui ne cere socoteală despre nădejdea noastră (cf. 1 Petru, 3, 15), cât şi chemării Sfântului Apostol Pavel de a umbla cu înţelepciune faţă de cei din afara Bisericii, „ca să ştim cum trebuie să răspundem fiecăruia“ (cf. Col. 4, 6). Toţi Sfinţii Părinţi ai Bisericii au apărat credinţa ortodoxă ca fiind baza mântuirii şi îndumnezeirii omului prin harul Preasfintei Treimi adus lumii de Iisus Hristos. Responsa­bili­tatea noastră astăzi, în des­făşurarea activităţii pastoral-misionare apologetice, este cu atât mai mare cu cât se constată relativizarea credinţei şi a moralei creştine, într-o societa­te în rapidă schimbare şi fără un ideal spiritual profund.

Ne rugăm sfinţilor apărători ai dreptei credinţe să lumineze pe toţi participanţii la lucrările acestei consfătuiri panortodoxe de la Lamia, ca să ajungă la concluzii folositoare Bisericii în activitatea sa pastorală şi misionară de astăzi.

Cu binecuvântare şi dragoste în Hristos, Domnul nostru,

† Daniel
Patriarhul României

Mesaj adresat participanţilor la cea de-a XXVI-a Consfătuire Pa­­­nortodoxă a Reprezentanţilor Bi­sericilor Ortodoxe şi ai Sfintelor Eparhii privind ereziile şi parare­li­giile, cu tema Consideraţii ne­creş­­tine, eretice şi oculte despre Hris­tos, Lamia, Grecia, 3-5 noiembrie 2014.