Cu cât scade taxa auto
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro.
Cota de reducere a timbrului de mediu va fi, în medie, de până la 90% pentru autovehiculele non-euro faţă de nivelul de taxare actual, dar va implica şi creşteri medii ale valorii taxei auto pentru maşinile cu motorizări Euro 3 şi Euro 4, a declarat, ieri, ministrul mediului şi schimbărilor climatice, Rovana Plumb.
Potrivit oficialului, reducerea de taxă va începe de la 60% pentru maşinile cu motorizare Euro 2, continuă cu 80% pentru Euro 1 şi 90% pentru non-euro.
Ministrul a arătat, săptămâna trecută, că noua taxă de mediu, ce va purta numele de „timbru de mediu“, va lua în calcul în întregime emisia de dioxid de carbon (CO2), fără a mai taxa şi capacitatea cilindrică a maşinii, şi se va aplica numai autovehiculelor cu până la opt locuri, pentru autovehiculele cu capacitate mai mare rămânând în vigoare actuala taxă. Forma iniţială a taxei auto, suspendată până la 31 decembrie 2012, a reintrat în vigoare de la 1 ianuarie a.c., aceasta fiind redusă cu 25% pentru autovehiculele cu motor Diesel prevăzute din construcţie cu filtru de particule. Contribuabilii care de la 1 iulie 2008 au plătit o taxă mai mare decât cea rezultată din aplicarea legii în vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită. Conform legii, care are la bază principiul „poluatorul plăteşte“, taxa de poluare va fi plătită o singură dată atât pentru autovehiculele noi, cât şi second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România.
Potrivit Ministerului Mediului, vechea taxă auto trebuia schimbată deoarece avea trei mari probleme: valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu ţineau cont de puterea de cumpărare a românilor; conţinea în calculul său, în afară de emisia de CO2, şi capacitatea cilindrică (în ciuda faptului că acest criteriu era deja taxat la impozitul pe maşină, plătit la administraţia locală); era discriminatorie şi atrăgea ameninţări cu infringementul din partea Uniunii Europene (pentru că includea criterii diferite pentru anumite categorii de maşini înmatriculate în România faţă de alte maşini).
Noi maşini vor putea fi casate prin programul „Rabla“
Maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 vor face obiectul noului program „Rabla“, iar valoarea voucherului ar putea ajunge, de la 3.800 de lei, la 1.500 euro, a mai declarat ministrul mediului. Oficialul a menţionat că, în prezent, se analizează posibilitatea ca tichetul valoric să ajungă direct la cetăţean, fără a mai fi nevoie de intermediari. În plus, se are în vedere renunţarea la ideea cu trei vouchere, iar o nouă etapă a programului „Rabla“ ar putea demara în luna martie.