Cum poate lua credit un rău-platnic
▲ Prima condiţie e să nu fi avut întârzieri mai mari de trei luni, iar dacă au fost, să ai o justificare plauzibilă pentru ele ▲ Şansele sunt mai mari pentru un datornic să ia un nou credit dacă discută deschis cu ofiţerul de credit despre motivele pentru care a întârziat cu plata ratelor ▲ Ofiţerii de credite vor avea în vedere valoarea şi vechimea sumei restante, dar şi motivaţia clientului ▲
În goana lor după clienţi, băncile comerciale din România încep să fie mai flexibile atunci când e vorba de acordarea unui credit. Astfel, chiar dacă ai ajuns din diferite motive în Biroul de Credit, instituţia cea mai urâtă de clienţii băncilor, totuşi, nu este pierdut chiar totul. Mai există şanse să primeşti un credit, chiar dacă ele sunt mici. Prima condiţie e să nu fi fost întârzieri mai mari de trei luni, iar dacă au fost, să ai o justificare plauzibilă pentru ele. Pentru a primi un nou credit, trebuie discutat în primul rând deschis cu ofiţerul de credite, de la început. Dacă îi explici care au fost problemele, de ce ai întârziat, deja ai o şansă în plus la luarea creditului. Apoi, trebuie mizat pe erorile sistemelor bancare. Întrucât la Biroul de Credit se raportează orice întârziere, poţi susţine că perioadele întârziere sunt mici şi că ai uitat când este scadenţa ratei, sau că ai avut unele probleme şi nu ai avut cum să ajungi în timp util la bancă pentru a achita rata. „Dacă persoană a fost înregistrată, dintr-o eroare, la Biroul de Credit, iar acest lucru a fost confirmat şi de banca de la care s-au furnizat datele, este firesc ca solicitantul să poată beneficia de un nou împrumut. De asemenea, este posibil ca persoana respectivă să fi fost plecată mai multe luni din ţară şi să nu fi avut posibilitatea să-şi plătească ratele, iar în baza analizei dosarului, solicitantul poate primi aprobarea pentru un nou credit. Sunt situaţii de excepţie când au existat cauze reale pentru care aceste persoane nu au reuşit să-şi achite restanţele, motiv pentru care nu pot reprezenta cauze de neacordare de noi credite“, a declarat Elena Mituş, consultant financiar. După cum susţin reprezentanţi din sistemul bancar, exista mai mulţi factori care stau la baza aprobării unui nou credit către restanţieri. Credite în funcţie de vechimea restanţelor Ofiţerii de credite vor avea în vedere trei elemente de analiză în ceea ce priveşte interpretarea istoricului de creditare al unui rău-platnic, respectiv valoarea şi vechimea sumei restante, dar şi motivaţia clientului referitor la restanţele înregistrate. „Posibilitatea acordării unui nou credit către persoanele înregistrate ca restanţieri la Biroul de Credit depinde foarte mult de valoarea restanţei înregistrate şi de vechimea acesteia. O persoană care are o restanţă de 6 lei, de exemplu, poate solicita un nou credit“, a precizat Vlad Bogdan Vitcu, directorul Băncii Comerciale Romane (Erste) Iaşi. Persoanele care au contractat deja un credit la o bancă comercială şi care au restanţe trebuie să ştie că raportările băncilor nu se referă doar la clienţii care înregistrează restanţe la creditele imobiliare, pentru achiziţionarea unui autoturism sau pentru nevoi personale. Acelaşi tratament în caz de întârziere la plată este aplicat şi pentru cardurile de credit şi chiar pentru cardurile de debit şi conturile curente. În cazul cardului de credit, băncile raportează o restanţă după ultima zi de plată a sumei minime obligatorii. Chiar şi un banal cont curent poate să îi creeze probleme unei persoane. Astfel, dacă acesta este inactiv o perioada mare de timp, soldul se diminuează prin comisioanele de administrare, până când clientul devine datornic. Restanţierii, indiferent dacă au fost înregistraţi ca datornici din cauza unui comision de administrare sau neplata unei rate, sunt la discreţia băncilor, care au putere absolută de decizie în cazul solicitanţilor de noi împrumuturi. Odată cu schimbarea regulilor de creditare, băncile sunt obligate să îşi anunţe clienţii, care întârzie cu plata ratelor, că vor fi raportaţi la Biroul de Credit. Aşa, şansele sunt mari ca respectivul client să îşi plătească datoria şi să nu mai ajungă în Biroul de Credit.