Denia din Sfânta și Marea Joi la Catedrala Patriarhală
La Catedrala Patriarhală din București a fost săvârșită miercuri, 12 aprilie 2023, cea de‑a patra Denie a săptămânii Sfintelor Pătimiri ale Domnului, aferentă Sfintei Zi de Joi. Slujba a fost săvârșită de un sobor de preoți și diaconi, iar la final pr. prof. dr. Nicușor Beldiman de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București a rostit un cuvânt de învățătură.
Rânduielile speciale din Săptămâna Sfintelor Pătimiri au continuat miercuri seara cu Denia din Sfânta și Marea Joi. Textele liturgice ale acestei zile au amintit de patru evenimente deosebite din viaţa Mântuitorului: spălarea picioarelor ucenicilor, ca pildă de smerenie; Cina cea de Taină, la care Mântuitorul a instituit Taina Sfintei Euharistii; rugăciunea din Grădina Ghetsimani şi începutul Pătimirilor prin vinderea Domnului de către Iuda Iscarioteanul.
Referitor la aceste evenimente, părintele profesor dr. Nicușor Beldiman a prezentat câteva însemnări adaptate la viața creștinilor. În prima parte a cuvântului, a explicat semnificația spălării picioarelor ucenicilor și cea a Cinei celei de Taină. „Spălarea picioarelor ucenicilor de către Mântuitorul are și un înțeles adânc, și anume acela de a se curăți omul înainte de a se apropia de Sfânta Împărtășanie. Spălarea picioarelor înseamnă curățirea prin smerenia pe care ne-o dă taina pocăinței și, în același timp, este și o chemare la a vedea modul nostru de a umbla în lume, acela prin care nu am sfințit pământul, ci prin care l-am întinat. Picioarele spălate însemnează un drum nou, un început nou, o cale nouă, și anume calea către Dumnezeu. (...) Cina cea de Taină este pomenită în cântările din seara aceasta. În limba greacă aceasta înseamnă «cina mistică», este intrarea în mister, în taina mântuirii noastre. Cina cea de Taină este o cină în care Mântuitorul introduce taină nouă, taina Paștilor creștine. Care este deosebirea între Paștile vechi și cel nou? Cel vechi îl preînchipuiau pe El, însă cel nou este El Însuși, așa cum spune Sfântul Apostol Pavel: «(...) căci Paștile nostru Hristos S-a jertfit pentru noi». Paștile vechi însemna trecerea prin Marea Roșie, plecarea din Egipt și mergerea spre pământul făgăduinței. Paștile nou însemnează trecerea de la robia păcatului prin crucea lui Hristos. Trecerea nu se mai face de la un punct pământesc la un altul, tot pământesc, ci Paștile sau trecerea în Iisus Hristos, se face de la o stare la alta. De la starea vieții muritoare la starea de nemurire, la starea de viață veșnică, și acest Paști este Însuși Hristos. Această taină, a Paștelui nou, a fost instituită în Sfânta Euharistie. Pâinea și vinul pe care le binecuvântează Mântuitorul devin Trupul și Sângele Său ca să ne arate că noi nu putem să trăim veșnic decât dacă ne hrănim cu Dumnezeu”.
Părintele prof. dr. Nicușor Beldiman a continuat cu tâlcuirea celorlalte două evenimente pomenite în sinaxarul zilei. „Să remarcăm faptul că în timp ce se ruga, cu o dăruire și concentrare totală, sudoarea de pe fruntea și fața lui Iisus s-a transformat în picături de sânge care cădeau pe pământ. Din prevestirea jertfei Lui sângeroase pe cruce învățăm că și noi trebuie să ne rugăm cu luare aminte, cu stăruință în duh jertfelnic pentru semenii noștri. Vânzarea lui Iuda și lepădarea lui Petru arată slăbiciunea, vulnerabilitatea firii omenești. Petru s-a căit și a fost iertat, ceea ce s-ar fi întâmplat dacă s-ar fi căit și Iuda. Iuda a pierit nu atât pentru că a trădat pe Iisus, ci pentru că după ce a căzut în păcatul trădării a refuzat să creadă în posibilitatea iertării, mai mult, alegând spânzurarea, în locul pocăinței. Alegerea nefericită a lui Iuda a fost cauzată de patima iubirii de bani și a invidiei de care suferea. Acestea au fost atât de puternice în el încât s-a întunecat și îmbolnăvit cu ele și nu a mai arătat nici recunoștință și nici respect față de Învățătorul Iisus Hristos. Evanghelia ne-a înfățișat tragicul situației păcatului. Când patimile stăpânesc peste oameni, aceștia devin insensibili. Ei nu mai au simțul dreptății, al recunoștinței, și devin robi ai păcatului și ai întunericului. Cât de bine se evidențiază în Sinaxar pedagogia lui Iisus față de Petru: «Pentru aceasta Domnul i-a încredințat lui Petru lumea, ca să fie iertător cu cei păcătoși, odată ce el, prin el însuși, a cunoscut cât de ușor este plecată firea omenească spre păcat». De aici reținem că și noi, fiecare, trebuie să fim iertători față de semeni și slăbiciunile lor, având și noi atâtea slăbiciuni”, a reliefat părintele profesor dr. Nicușor Beldiman.
În seara zilei de joi, 13 aprilie 2023, la Catedrala Patriarhală va fi oficiată slujba Deniei din Sfânta și Marea Vineri, numită și Denia celor 12 Evanghelii.
Deniile sunt slujbele de seară din Postul Mare în cadrul cărora se săvârșește Utrenia zilei următoare, ca o formă de priveghere prelungită.
Răspunsurile la strană au fost oferite de slujitori ai Catedralei Patriarhale și membri ai Grupului psaltic „Tronos”.