Descentralizarea, una dintre țintele legii turismului

Un articol de: Cristina Zamfirescu - 08 Septembrie 2017

Ministerul de resort promo­vea­ză printr-o serie de dez­bateri proiectul legii turismului, care are ca principale noutăţi descen­tralizarea totală a autorizării şi clasificării unităţilor de turism şi introducerea unui Sistem Informatic de Evidenţă a Activităţii de Turism. O lege a turismului este absolut ne­ce­sară, susține ministrul Mircea Dobre, deoarece activitatea din turism este reglementată în prezent de o ordonanţă emisă acum 19 ani.

Până la sfârşitul lunii noiembrie va fi publicată în Monitorul Oficial legea turismului, afirmă ministrul Mircea Dobre, în contextul unor întâlniri, la Buşteni şi Braşov, cu reprezentanţii asociaţiilor şi patronatelor din turism.

„Adoptarea unei legi a turismului este un pas important. La ora actuală activitatea de turism în România este reglementată de o ordonanţă din anul 1998, deci aproximativ cu 10 ani înainte de a intra în Uniunea Europeană. De atunci s-au mai făcut mici modificări şi avem la ora actuală 75 de acte normative care reglementează activitatea în turism, în România”, a explicat Dobre.

Ca noutăţi, proiectul de lege prevede că autorizarea şi clasificarea unităţilor de turism vor fi făcute la nivel local, de consiliile judeţene, şi că operatorii din turism vor trebui să implementeze un Sistem Informatic de Evidenţă a Activităţii de Turism. În ceea ce priveşte descentralizarea serviciilor de autorizare şi clasificare a unităţilor de cazare, ministrul a ţinut să menţioneze că, pentru început, în primele 12 luni, aceste servicii vor fi efectuate în paralel cu Ministerul Turismului.

„Nu putem să lăsăm consiliile judeţene să desfăşoare o activitate pe care nu au mai făcut-o sau au făcut-o acum 12-13 ani, deci trebuie să-i ajutăm şi timp de 12 luni vor lucra în paralel cu ministerul pentru tot ce înseamnă clasificare”, a adăugat Dobre.

Autorităţile locale spun că, deocamdată, nu au primit nici o sugestie privind modul în care va fi organizată această activitate în teritoriu şi că speră să obţină în primul rând resurse financiare de la Bucureşti. „Sper să ne dea şi resursa, astfel încât să angajăm personal. Ministrul spune că în 180 de zile legea va fi publicată, asta înseamnă că în 30 de zile consiliile judeţene trebuie să ia măsuri pentru a crea structurile care se vor ocupa de clasificarea şi autorizarea unităţilor de cazare”, a declarat Adrian Gabor, vicepreşedintele CJ Braşov.

La dezbaterea publică de la Braşov au fost prezenţi operatori din turism şi membri ai asociaţiilor şi patronatelor din domeniu, care au criticat introducerea Sistemului Informatic de Evidenţă a Activităţii de Turism, pe care o consideră excesivă, mai ales întrucât în zona de turism rural şi agroturism sistemul se va implementa cu greutate.

„Din punctul de vedere al turismului rural, cred că prima problemă care o să apară este referitoare la acest sistem de înregistrare a turiştilor. (...) Va dura foarte mult implementarea sa în cadrul operatorilor din turismul rural, pentru că nu toţi au aparatura necesară, nu toţi au infrastructura necesară şi nici chiar cunoştinţele necesare să opereze cu el şi va dura foarte mult până va putea fi implementat. În acelaşi timp, este un lucru foarte bun că se vor descentraliza autorizarea şi clasificarea unităţilor de cazare”, a declarat, pentru Mediafax, Laurenţiu Drăgan, şeful Asociaţiei Bran-Moeciu-Fundata.