Discuții privind un fond de garantare a biletelor de avion
În ultima perioadă, mai multe companii aeriene au fost nevoite să anuleze sau să întârzie zboruri din motive cum ar fi lipsa sloturilor aeroportuare, condițiile meteorologice sau insuficienţa personalului. Deoarece în România nu există asigurări care să acopere integral anulările zborurilor, operatorii din turism cer Guvernului înființarea unui Fond de garantare a biletelor de avion și recomandă turiștilor să achiziţioneze biletele prin intermediul agenţiilor, care pot oferi un anumit grad de protecție și alternative în caz de anulare.
Problema asigurărilor din turism este de mai mult timp subiect de discuție între Guvern și actorii din industria turismului, care pledează pentru înființarea unor fonduri de garantare pentru pachetele aferente călătoriilor. Potrivit declarațiilor făcute recent de Alin Burcea, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT), actul normativ pentru înfiinţarea fondurilor de garantare ar putea ajunge pe masa Guvernului în septembrie.
„Noi, ca asociaţie, dorim să trecem la o formă mai corectă pentru turişti, de garantare, şi anume la fondurile de garantare. În momentul de faţă, de 15 ani mergem pe asigurări. Nu este o formulă rea, numai că acest calcul probabilistic al asigurărilor face ca turiştii să poată să-şi recupereze 8%, 10%, 15% din bani, niciodată 100%. Dacă vom face corect o lege a fondului de garantare în turism, oamenii, în caz de faliment al agenţiei, îşi vor recupera 100% banii”, a menţionat Burcea, la un seminar organizat de ANAT luna trecută.
El a explicat că banii vor fi colectaţi într-un cont, gestionat de Fondul Naţional de Garantare a IMM-urilor, care va urmări cazul și va da banii. „Ăsta este ţelul nostru, de fapt este şi directivă europeană, nici un client, nici un turist nu trebuie să piardă nici un ban dacă a avut bucuria să ne fie client sau turist”, a spus Burcea.
Legat de perturbările orarului de zbor al mai multor companii europene printre care și Wizz Air, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, i-a îndemnat, vineri, pe românii afectaţi să deschidă litigii pentru a solicita despăgubiri companiilor, subliniind că Executivul monitorizează anulările care au legătură cu aeroporturile româneşti.
Pe de altă parte, compania Wizz Air, care a transmis într-un comunicat că a avut în ultimele patru săptămâni peste 30.000 de minute suplimentare de întârziere în ceea ce priveşte alocarea sloturilor aeroportuare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, și-a cerut scuze pasagerilor, arătând că deficiențele se datorează sistemului de control al traficului aerian european Eurocontrol.
Potrivit Wizz Air, problema afectează mai multe companii aeriene, iar capacităţile hoteliere din întreaga Europă pot fi limitate. Iar în cazul pasagerilor cărora li se cere să îşi rezerve singuri cazarea, compania dă asigurări că va rambursa cheltuielile suportate, „într-o sumă rezonabilă, prin intermediul site-ului oficial al Wizz Air”. (C. Z.)