Doar 10% din români cumpără din mediul online
În acest moment, doar 10% din români achiziţionează servicii şi produse prin intermediul internetului, autorităţile anunţând că ţinta asumată prin Strategia Naţională pentru Agenda Digitală este de 30% până în anul 2020. Cu toate acestea, secretarul de stat în Ministerul pentru Societatea Informaţională (MSI) subliniază că „în acest moment nu se poate vorbi despre o reducere de taxe pe segmentul de e-Commerce“.
Numai 10% din populaţia României achiziţionează bunuri sau servicii din mediul online, iar ţinta autorităţilor asumată prin Strategia Naţională pentru Agenda Digitală este ca acest procentaj să crească de trei ori până în anul 2020. Obiectivul pare a fi greu de atins în condiţiile în care cel puţin pentru moment oficialii nu vorbesc despre posibilitatea reducerii unor taxe pentru acest tip de comerţ, ci doar despre 6 obiective majore promovate şi susţinute de Comisia Europeană, între care se regăseşte şi simplificarea normelor privind comerţul online. „Orice serviciu sau produs achiziţionat în mediul online trebuie să se alinieze la aceleaşi reguli fiscale şi nu cred că, în acest moment, se poate vorbi despre o reducere de taxe pe segmentul de e-Commerce. E-Commerce este parte a unei abordări moderne din partea României. Printre cele 6 obiective majore ale Comisiei Europene se regăseşte şi simplificarea normelor privind comerţul online. Probabil că serviciile, alimentele, indiferent cum le achiziţionezi, trebuie să se alinieze la reguli fiscale generale“, a afirmat secretarul de stat în Ministerul pentru Societatea Informaţională (MSI), Bebe-Viorel Ionică, citat de Agerpres.
În 2014, numărul reclamaţiilor înregistrate la Protecţia Consumatorilor pe segmentul achiziţiilor online a crescut cu peste 200%, până la 3.168, de la 1.000 cât erau consemnate în 2013, ceea ce arată şi o creştere a vânzărilor în mediul online. „Dacă în 2013 aveam înregistrate 1.000 de reclamaţii din partea consumatorilor pe achiziţiile online, anul trecut numărul acestora a ajuns la 3.168 de reclamaţii, ceea ce evidenţiază creşterea numărului de operatori economici şi a vânzărilor în mediul online. Din totalul sesizărilor, 90% sunt întemeiate, iar motivul acestora a vizat comportamentul incorect în relaţia consumator-operator economic, depăşirea termenului de livrare a produselor sau calitatea produselor livrate, adică una vedem pe online, alta ni se livrează. Multe sesizări sunt făcute în perioada de sărbători sau de Black Friday. Situaţia este mai gravă în mediul offline faţă de online. În offline avem peste 20.000 de reclamaţii, în 2014“, a spus preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, Marius Dunca. Strategia Naţională privind Agenda Digitală pentru România 2014-2020 vizează în mod direct sectorul TIC şi îşi propune să contribuie la dezvoltarea economică şi creşterea competitivităţii României. Documentul prevede că numărul angajaţilor din sectorul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor (TIC) ar putea ajunge în România la 250.000, în următorii şase ani, iar investiţia totală necesară în domeniu va depăşi 3,9 miliarde de euro. Documentul s-a aflat în circuitul de avizare pe ruta a 10 ministere şi a primit acordul din partea acestora. (Oana Nistor)