Drepturile consumatorului online
Consumatorii români sunt încă reticenţi la achiziţiile online, în ciuda creşterii din ultimii ani a comerţului electronic. Anul trecut, România se situa pe ultimul loc în UE, cu un comerţ online de doar 11%, cu mult sub media europeană. Există consumatori cărora le este teamă că nu vor putea returna produsul achiziţionat, ceea ce scoate în evidenţă o necunoaştere a drepturilor pe care le au potrivit legislaţiei în vigoare. Printre drepturile consumatorului online se numără acela de a returna produsul în 14 zile de la achiziţie, fără nici o motivaţie.
În 2015, România se situa pe ultimul loc în UE în ceea ce privește cumpărăturile online (11%), potrivit Oficiului European de Statistică (Eurostat), cel mai ridicat procent de cumpărători online fiind înregistrat în Marea Britanie (81% din totalul populației între 16 și 74 de ani). În UE, unul din doi consumatori a cumpărat cel puţin o dată de pe internet. Studiul Eurostat a mai arătat că dintre cei care nu cumpără online, cei mai mulţi preferă să meargă direct în magazin din obişnuinţă sau din dorinţa de a proba produsele, în timp ce alţi consumatori au anumite temeri cu privire la siguranţa datelor personale. De asemenea, unora le este teamă că vor primi alte produse pe care nu le vor putea returna, această temere fiind rezultată ca urmare a necunoaşterii legislaţiei privind protecţia consumatorului online. În România, legislaţia reglementează drepturile consumatorilor la achiziţiile online prin OUG 34/2014, actualizată potrivit normelor europene. Potrivit Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), în momentul deciziei de a cumpăra online produse sau servicii, consumatorul trebuie să se asigure că operatorul economic furnizează informaţii despre nume, adresă, telefon, adresa de e-mail, precum şi despre principalele caracteristici ale produselor şi serviciilor comercializate, inclusiv preţul total al acestora. „La achiziţia de conţinut digital (jocuri, cărţi, muzică, software), consumatorii trebuie să se asigure că primesc informaţii despre modul în care conținutul digital poate fi folosit, interoperabilitatea relevantă - mediul hardware și software standard cu care conținutul digital este compatibil, eventualele restricţii tehnice”, precizează ANPC într-un comunicat.
În ceea ce priveşte livrarea, comerciantul este obligat să informeze consumatorul cu privire la modalităţile de livrare disponibile şi preţul aferent acestora. Într-un interval de 14 zile, consumatorul are posibilitatea să se răzgândească asupra achiziţiei unui produs/ serviciu, fără a motiva returnarea produsului. Returnarea se face la o adresă indicată de comerciant, iar consumatorul va achita taxa de transport. „În cazul în care comerciantul nu a furnizat în mod clar informaţii despre dreptul de retragere din contract, perioada în care se poate returna produsul se prelungeşte la un an, aceasta calculându-se din momentul în care consumatorul primeşte produsele”, precizează ANPC. Consumatorul va primi banii pentru produsul returnat în 14 zile de la momentul retragerii. „Ţineţi cont că aveţi dreptul ca bunurile defecte să fie reparate sau înlocuite în termen de doi ani de la cumpărare în întreaga Uniune Europeană. Dacă repararea sau înlocuirea nu este posibilă, aveţi dreptul la o rambursare sau o reducere de preţ. Această garanţie legală este obligatorie şi comerciantul nu poate reduce durata acesteia”, subliniază ANPC.
În acelaşi timp însă, înainte de achiziţia unui produs sau serviciu, consumatorii trebuie să citească informaţiile conţinute în secţiunea „Termeni şi condiţii”.
Totuşi, în cazul în care apar neînţelegeri, consumatorii şi comercianţii au la dispoziţie o platformă lansată de Comisia Europeană prin intermediul căreia vor fi rezolvate online litigiile având ca obiect produse sau servicii achiziționate pe internet.