Drumul hârtiilor în Programul Rabla

Data: 19 Ianuarie 2009

▲ Posesorii de autoturisme mai vechi de 10 ani, dar care se află încă în stare de funcţionare, se pot înscrie în Programul Rabla 2009 ▲ În schimbul autoturismului vechi, românii primesc un avans de 3.800 de lei pentru achiziţia unei maşini noi ▲ Acţiunea face parte din Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, derulat de ministerul mediului ▲ Drumul hârtiilor în Programul rabla începe de la unul dintre producătorii validaţi de autorităţi, de unde proprietarul maşinii uzate va solicita o notă de acceptare, cu care va merge să caseze vechitura şi să o radieze ▲

Programul Rabla, de înnoire a parcului auto, continuă şi în acest an, însă cu câteva modificări importante. Astfel, prima de casare a autoturismului vechi s-a majorat de la 3.000 la 3.800 de lei, iar autoturismul poate să fie mai vechi de 10 ani faţă de 12 ani, cât a fost prevederea anul trecut. Condiţia pentru ca proprietarii unor astfel de autoturisme să primească banii este ca aceştia să constituie avansul pentru achiziţia unei maşini noi de la distribuitorii validaţi de minister. Sumele vor fi virate în contul producătorului validat şi se vor scădea ulterior din preţul de achiziţie al autoturismului. Anul acesta, autorităţile vor să înlocuiască 60 de mii de maşini vechi cu grad mare de poluare, pentru care se vor cheltui aproximativ 230 de milioane de lei. Programul de înnoire a parcului auto se va desfăşura în două etape şi va demara de la momentul în care va fi publicată lista cu producătorii sau importatorii autorizaţi. Veche, însă funcţională Pentru a se înscrie în program, persoanele fizice trebuie să fie posesoare a unui autoturism înmatriculat în România, să aibă domiciliul sau reşedinţa în ţara noastră şi să se înscrie la unul din producătorii validaţi pentru achiziţionarea autoturismului nou. Autoturismul care se vrea înlocuit trebuie să fie înmatriculat în ţara noastră şi să conţină cumulativ următoarele componente esenţiale: motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, şasiul, precum şi echipamentele electronice de gestionare a funcţiilor vehiculului şi dispozitivul catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricaţie. De asemenea, este obligatoriu ca maşina să aibă o vechime mai mare sau egală cu 10 ani de la data fabricaţiei şi să fie funcţională. Cum te înscrii în program După publicarea pe pagina de Internet (www.afm.ro şi www.mmediu.ro), la sediul Administraţiei Fondului de Mediu (AFM), a listei cu producătorii validaţi, potenţialii beneficiari trebuie să-şi aleagă un singur producător unde va merge să solicite nota de acceptare, care conţine o declaraţie pe propria răspundere potrivit căreia nu s-au înscris la un alt producător validat. Pentru completarea Notei de Acceptare, proprietarul autoturismului are nevoie de certificatul de înmatriculare al autoturismului uzat şi de actul de identitate. Nota de Acceptare are o valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data emiterii sale şi va fi eliberată în limita numărului de autoturisme aprobat pentru fiecare producător validat în parte. După obţinerea Notei de Acceptare, vizita la centrul de colectare Persoanele interesate de acest program, după ce vor fi obţinut Nota de Acceptare, vor parcurge vizita la un operator economic autorizat să desfăşoare activităţi de colectare a vehiculelor scoase din uz, de unde vor obţine certificatul de distrugere a maşinii vechi. Pentru acest lucru, proprietarul trebuie să prezinte actul de identitate al proprietarului/moştenitorului; certificatul de înmatriculare a autoturismului uzat, în copie legalizată; nota de acceptare eliberată de producătorul validat, original. De la autoturismul dus la casare vor fi păstrate doar plăcuţele de înmatriculare. După legalizarea certificatului de înmatriculare şi certificatului de distrugere a autoturismului uzat, proprietarul se va prezenta la serviciul de înmatriculări pe raza căruia este înscris în circulaţie autoturismul uzat, în vederea radierii acestuia. Documente pentru obţinerea certificatului de radiere: - cerere de radiere tipizată (de la un birou de copiat acte); - cartea de identitate a vehiculului (dacă există); - fişa de înmatriculare cu viza circumscripţiei financiare; - certificatul de distrugere a autoturismului uzat, în original (certificatul obţinut de la operatorul economic care a preluat autoturismul uzat); - trei exemplare completate ale certificatului de radiere; - actul de identitate a proprietarului, în original şi copie xerox; - certificatul de înmatriculare în original; - plăcile cu numere de înmatriculare. Documente ce vor fi prezentate producătorului validat: - actul de identitate a persoanei beneficiare, în copie; - certificatul de înmatriculare a autoturismului uzat, copie legalizată; - certificatul de distrugere a autoturismului uzat, copie legalizată; - certificatul de radiere a autoturismului uzat, în original; - certificatul de moştenitor, copie legalizată, pentru cazul în care persoana fizică beneficiară este moştenitoarea proprietarului (inclusiv, dacă este cazul, certificatele de căsătorie sau documentele de schimbare a numelui, în copii legalizate); - nota de acceptare eliberată de producătorul validat, în original. Autoturismul nou achiziţionat în cadrul programului poate fi plătit integral sau în rate, nefiind permisă achiziţionarea în sistem leasing. Legea prevede ca un proprietar să participe o singură dată în program, pentru un singur autoturism.