Duhul Sfânt ne descoperă întreaga Sfântă Treime

Data: 09 Iunie 2014

În a doua zi a Pogorârii Sfântului Duh, când în Biserica Ortodoxă este prăznuită Sfânta Treime, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a participat la Sfânta Liturghie, săvârşită în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe“ din Reşedinţa patriarhală. Cu acest prilej, Preafericirea Sa a rostit un cuvânt de învăţătură în care a arătat că Duhul Sfânt face cunoscută prin prezenţa Sa întreaga Sfântă Treime.

Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că sărbătoarea Sfintei Treimi urmează după Pogorârea Duhului Sfânt, deoarece prin Duhul Sfânt se împărtăşeşte oamenilor prezenţa iubitoare, mântuitoare şi sfinţitoare a Preasfintei Treimi. Totodată, Preafericirea Sa a subliniat că niciodată Persoanele Sfintei Treimi nu sunt despărţite, deoarece Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul şi Dumnezeu Duhul Sfânt nu sunt trei Persoane una lângă alta, ci una în cealaltă. „Sfânta Treime este deofiinţă şi nedespărţită. Persoanele sunt distincte, dar nu separate. Atunci când ne întâlnim cu una dintre Persoanele Sfintei Treimi, ne întâlnim de fapt cu toate Persoanele Sfintei Treimi. Nu există o contradicţie în faptul că avem deodată sărbătoarea Duhului Sfânt însuşi şi sărbătoarea Preasfintei Treimi, deoarece sărbătoarea Duhului Sfânt este sărbătoarea întregii Sfinte Treimi, fiindcă Duhul Sfânt dăruieşte Bisericii harul Preasfintei Treimi. Această înţelegere duhovnicească vine şi din faptul că rugăciunile începătoare în Biserica Ortodoxă au ca primă rugăciune «Împărate ceresc», care este adresată Duhului Sfânt şi îndată după aceasta vine rugăciunea Preasfintei Treimi. Deci, după ce este invocat Duhul Sfânt să vină şi să sălăşluiască în noi, îndată simţim că prin venirea Lui avem prezentă, prin harul Duhului Sfânt, întreaga Sfântă Treime“, a spus Preafericirea Sa.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat că Biserica Ortodoxă, în special, respiră prezenţa harică a Sfintei Treimi în toate slujbele sale. „Toate slujbele se săvârşesc în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh şi spre slava celor trei Persoane ale Sfintei Treimi. Noi suntem chemaţi să aducem mulţumire, laudă şi slavă Preasfintei Treimi, acum şi pururi şi în vecii vecilor, adică nu doar în timpul vieţii pământeşti, ci şi după moarte. Deci, Biserica este plină de slava Preasfintei Treimi. Toată viaţa creştină este o intrare duhovnicească progresivă şi o înaintare a noastră în iubirea, slava, bucuria şi sfinţenia Sfintei Treimi. Atunci când spunem că Dumnezeu este iubire, înţelegem că El este o comuniune veşnică de Persoane. Dumnezeu nu ar putea fi iubire din veşnicie dacă ar fi o singură persoană, pentru că ar fi o singurătate veşnică, nu o comuniune veşnică. Icoana Sfintei Treimi este izvorul, modelul unităţii Bisericii, al familiei, al prieteniei, al convieţuirii oamenilor în societate, nu în uitare de ceilalţi, ci în ajutorarea celorlalţi“, a arătat Întâistătătorul Bisericii noastre. (Diac. Ştefan Sfarghie)