„Educaţia religioasă, o investiţie pe termen mediu şi lung“
Situaţia în care ne aflăm astăzi în ce priveşte învăţământul este cunoscută. Practic, peste 90% este instrucţie, informare, adică formare într-un anumit fel. Dar pe noi ne interesează personalitatea ca întreg. Şi putem vorbi de o dimensiune cognitivă a personalităţii, de una afectivă, de una socială, de una estetică, tehnologică… Toate acestea trebuie să fie într-o armonie, nu una să fie dominantă, iar alta cenuşăreasa. Iată doar câteva aspecte cu care se confruntă şcoala, elevii, părinţii şi profesorii. Despre ele, în interviul cu profesorul de psihologie Florin Micu.
Domnule profesor, e nevoie de un tip de educaţie şi pentru a îndruma ce să facă copiii în timpul liber. După 10 ore de atenţie şi concentrare, şase ore la şcoală şi patru ore acasă, pentru rezolvarea temelor, copilul iese în stradă şi de ce se apucă? Ce îmbrăţişează el?
Ce-i vine la îndemână. El nu poate face o selecţie, pentru că el nu are o gândire critică vizavi de propria persoană. Şcoala nu încurajează gândirea critică, constructivă, bazată pe rezolvare de probleme şi nu pe conflict. Legat de asta vă pot povesti o experienţă. Am avut la cabinetul de psihologie de la şcoală mulţi elevi, unii aduşi de părinţi, alţii veniţi din proprie iniţiativă. Mai mult decât atât, prin 1999, la nivelul Bucureştiului a existat o iniţiativă, acolo unde existau psihologi şcolari, o iniţiativă numită Şcoala părinţilor. Ea s-a desfăşurat în 70 de şcoli. Stăteam de vorbă cu părinţii.
În ce a constat acest proiect?
Practic eram 70 de psihologi care ne întâlneam cu părinţii şi abordam cu ei în mod concret probleme ivite în viaţa de zi cu zi. Probleme destul de grave. Şi-i puneam pe părinţi să se empatizeze, să se transpună, să vadă cum ar reacţiona dacă copiii lor s-ar afla într-o anume situaţie, ca studiu de caz. De exemplu: cum să ne comportăm cu personalităţile dificile? Chiar există o carte pe piaţă care se intitulează exact aşa: „Cum să ne comportăm cu personalităţile dificile“ scrisă de François Lelord şi Christoph André. Alte teme au fost: Comunicare şi conflict, Psihologia dezvoltării sau a stadialităţii, a etapelor de dezvoltare a personalităţii copilului.
Care era scopul acestor teme?
Rezolvarea unor situaţii aparent fără ieşire. Pentru că la un anumit nivel se pot trezi părinţii că propriii copii le răspund agresiv, că nu-i mai respectă. Or, noi trebuie să ne dăm seama că atunci se naşte în copil un anumit tip de identitate, un anumit tip de conştiinţă de sine. Părintele nu are de unde şti. Dacă acest fapt coincide şi cu o perioadă de examene pentru elev, intervine conflictul şi el poate să degenereze încât ajungem la vorba românească „eu te-am făcut, eu te omor“.
Cu ce ne confruntăm de fapt?
E un moment critic. Părinţii intră în panică în acest moment. Copiii trebuie să-şi satisfacă anumite nevoi structurale, pentru că asta e natura, firea umană. Profesorii îi bombardează cu informaţii, fac instrucţie cu ei la propriu şi la figurat, iar copiii se simt abandonaţi. E un sistem de abandon generalizat. Părinţii nu-i înţeleg, profesorii nu-i înţeleg. Singurul debuşeu este ora de religie, unde elevii mai discută cu profesorul sau preotul anumite lucruri, acolo unde este posibil. Încearcă să înţeleagă sensul vieţii, să răspundă la întrebări fundamentale, existenţiale. Dacă nici la ora de religie sau la dirigenţie nu se pot dezbate anumite probleme ale sufletului copilului, atunci unde?
Există o vulnerabilitate psihologică şi psihosocială a tânărului atât de mare, încât noi nu suntem conştienţi de ea… Investiţia pe care trebuie să o facem în educaţie astăzi trebuie să ne pună înaintea ochilor cum va fi acel tânăr peste 10-15-20 de ani. E nevoie de o idee foarte coerentă, foarte clară despre acest lucru, nu, pur şi simplu ne-am făcut datoria la şcoală şi gata, nu ne mai interesează.
Şi în cazul religiei ca disciplină ar trebui să fie la fel, nu?
Sigur că da. Sunt convins că educaţia religioasă este o investiţie pe termen mediu şi lung. Aici este vorba de sufletul pe care îl are în mână profesorul de religie la un moment dat. Trebuie să fie foarte responsabil de asta. Pentru că e ca şi cum ar ţine sufletul unui înger în mâinile sale.
Din punctul meu de vedere, verdictul dat de Curtea Constituţională în cazul orei de religie este nu numai nedrept, ci şi foarte periculos. Va avea consecinţe negative pe termen mediu şi lung. Aşa cum cred mulţi pedagogi, dacă nu ar exista educaţia religioasă în şcoală, nivelul de violenţă şi de comportament deviant în societate ar fi fost mult mai mare. Sunt studii care arată acest lucru. Chiar dacă unele încearcă să nu recunoască în mod vizibil acest fapt, vorbind mai mult de educaţie civică sau educaţie morală. Dominantă nu a fost nici prima, nici a doua, ci educaţia religioasă până acum. De aceea, practic, această decizie a Curţii Constituţionale echivalează cu a doua secularizare pentru Biserica Ortodoxă. Şi este mult mai periculoasă decât prima secularizare petrecută în timpul lui Cuza, care a confiscat proprietăţile fizice. Pe acestea le mai poţi recupera, le poţi reconstrui. Sufletul, niciodată, personalitatea, fiinţa cum spuneau grecii, sau conştiinţa, ca să vorbim modern şi european. Avem de-a face aici cu o pervertire a actului educaţional prin eliminarea religiei din şcoală. Societatea are nevoie de oameni sănătoşi fizic, psihic, moral şi religios. Or, aceasta se asigură şi prin studiul religiei.
Cum?
Un singur exemplu este foarte elocvent. Am avut la cabinet tineri care aveau în gând de foarte multe ori faptul că voiau să se sinucidă ca formă de contagiune, ca soluţie, văzând la alţi elevi făcând acest gest. Chiar am avut un caz la Liceul Pedagogic, un elev s-a sinucis pentru că părinţii au plecat în străinătate, iar el nu a mai putut suporta această traumă emoţională. Era foarte, foarte bun la învăţătură, dar acest lucru nu l-a ajutat cu nimic. Spuneţi-mi şi mie cine, care disciplină intervine, face educaţie în spiritul maturizării emoţionale şi sociale?
Religiei îi revine sarcina aceasta. Psihologi avem cu câteva sute sub nivelul de care este nevoie. Ar trebui un efort comun instituţional al psihologilor împreună cu Biserica, cu slujitorii ei în consilierea acestor tineri. Ştiţi ce mi-a spus un elev că l-a oprit de la săvârşirea gestului de a se sinucide? Faptul că se supără Dumnezeu pe el. El învăţase la religie lucrul acesta. Avea 14 ani. Am rămas şocat de răspunsul lui. Aceasta este definiţia în mod concret, ca exemplu, nu teoretizată, a celei de-a doua secularizări. Dacă Dumnezeu dispare din şcoală, ne putem trezi cu surprize mari şi neplăcute. Cu lucruri din acestea ne confruntăm. Nu cu teorii, metodologii, tipuri de învăţare ş.a.m.d.
Se poate redresa actuala situaţie din învăţământul de stat?
Da. Ne trebuie doar nişte minţi lucide care să lucreze în acest sens. Şi pot să vă dau două exemple în istoria educaţiei care au făcut reforme profunde în educaţie şi au creat premisele pentru o dezvoltare spirituală a personalităţii. Aici avem o dezvoltare ştiinţifică a personalităţii, una socială şi una spirituală. Cele două exemple sunt Spiru Haret şi Simion Mehedinţi. Au mai fost şi alţi miniştri care au făcut lucruri importante, dar aceştia doi pot fi repere pentru o reformă cu adevărat viabilă. De ce? Pentru că ei au pus la bazele educaţiei dezvoltarea personalităţii ca întreg, a unei personalităţi armonioase capabile de discernământ în tot ce face. Cei doi miniştri au creat cadrul instituţional unei bune activităţi educaţionale, au avut conştiinţa misiunii ministeriale. Sunt situaţii când anumite discipline au formă curriculară asemănătoare, ca mesaj, cu a unor ideologii. Atunci se pot crea destul de mari disonanţe şi cognitive, şi afective. De multe ori copilul este pus într-o situaţie destul de incertă. În acel moment el are nevoie de sprijin, de ajutor. Avem nevoie atât de o gândire discursivă, cât şi de o gândire intuitivă la copil, ceea ce înţelegeau vechii greci prin dianoesis şi noesis. Apoi cred că ceea ce ne lipseşte cu adevărat nouă este o responsabilitate faţă de cercetarea în educaţie. În domeniul cercetării în educaţie suntem încă departe de adevărata performanţă. Când faci o reformă, o implementezi după ce ai făcut o cercetare de câţiva ani buni pe sistemul respectiv.
Nu faci în fiecare an reformă, pentru că aceasta nu mai e reformă, ci doar schimbări care afectează structural şi bulversează mai mult decât aşază. Noi trebuie să ne aşezăm. Depinde ce vrem. Dacă vrem nişte roboţei care să meargă la serviciu, fără să aibă personalitate, fără să aibă atitudine, pe care noi să-i manipulăm, putem face şi asta.