Est-europenii, tot mai interesaţi de produsele bio
▲ Deşi piaţa produselor organice (bio) înregistrează un trend ascendent în Europa de Est, această parte a continentului rămâne un consumator minor al produselor bio: cele 60 de milioane de euro, cifra de afaceri pe 2007 pentru produsele bio vândute în estul Europei, constituie doar 0,3% din totalul pieţei europene pentru aceste produse, estimată la 20 de miliarde de euro, conform ultimului studiu realizat de Organic Monitor ▲
Cafenelele şi restaurantele bio care s-au deschis în România şi Bulgaria, pieţele pentru produse bio care au apărut în Ungaria sau raioanele special dedicate acestor produse din supermarketurile poloneze semnalează faptul că şi estul Europei a început să fie interesat de alimente cât mai sănătoase, fără conservanţi, susţine AFP. „Tendinţa generală indică o creştere a vânzărilor de produse bio în ţările din fostul bloc comunist. Numeroase magazine şi lanţuri de supermarketuri, specializate în astfel de produse, au fost deschise recent în aceste ţări“, a declarat Amarjit Sahota, directorul ştiinţific al biroului de studiu britanic Organic Monitor, pentru agenţia franceză de presă. Creşterea nivelului de viaţă, pentru anumite categorii sociale, precum şi un interes crescut pentru adoptarea unui mod de viaţă cât mai sănătos, semnalat şi de apariţia unor pagini speciale dedicate sănătăţii şi modului de viaţă în mai toate publicaţiile est-europene, explică această tendinţă, susţin experţii chestionaţi de AFP. „În România exista o fascinaţie pentru McDonalds şi Coca-Cola, imediat după Revoluţie, din cauza lipsurilor înregistrate în perioada comunistă, însă în prezent oamenii au început să revină încet spre produsele bio“, a declarat Marian Cioceanu, preşedintele Asociaţiei Bio România. Cu siguranţă, Europa de Est rămâne un consumator minor al produselor bio: cele 60 de milioane de euro, cifra de afaceri pe 2007 pentru produsele bio vândute în estul Europei, constituie doar 0,3% din totalul pieţei europene pentru aceste produse, piaţă estimată la 20 de miliarde de euro, conform ultimului studiu realizat de Organic Monitor. Astfel, produsele bio nu reprezintă decât 1% din alimentele comercializate în România şi Bulgaria, cei mai mulţi consumatori ai acestor produse fiind concentraţi în capitale şi în câteva oraşe mari. Şi totuşi creşterea consumului de produse bio este susţinută, chiar şi în această perioadă de criză. Vânzările de produse bio în cele 21 de magazine Carrefour din România au crescut de 15 până la 20 de ori în primul semestru din 2009, în raport cu aceaşi perioadă din 2008, a precizat Andreea Mihai, directorul de marketing al grupului Carrefour din Bucureşti. Costurile produselor eco, un impediment pentru consumatori În Polonia, „de aproximativ un an, numărul clienţilor a crescut cu 200%-300%“, a declarat, pentru agenţia franceză de presă, Beata Mioduszewska, de la magazinul ecologic online Ecolive.pl. „Domeniul nostru de activitate nu a resimţit deloc criza, chiar dacă preţul mai ridicat al produselor bio rămâne o barieră pentru unele categorii sociale“, a mai adăugat ea. În Ungaria asociaţia Biokultura a participat la deschiderea de pieţe bio, iar Asociaţia Bio România a iniţiat o campanie prin care solicită statului român să aprovizioneze cu produse bio cantinele instituţiilor publice. Costurile acestor produse bio rămân însă o frână pentru mulţi dintre posibilii consumatori în ţările din estul Europei. În România, la un salariu mediu de 325 de euro, un litru de suc de mere bio costă 3,3 euro, de două ori mai scump decât produsele similare, cu conservanţi şi aditivi ce nu depăşesc preţul de 1,7 euro. În Polonia produsele bio sunt mai scumpe cu 30% (legume şi fructe crescute fără pesticide) până la 300% (pentru ouă sau brânză) faţă de celelate produse existente pe piaţă. În Bulgaria, de asemenea, produsele bio sunt mai scumpe cu 30% până la 50% faţă de celelalte produse.