Expoziţie de icoane despre „căutarea împărăţiei nevăzute“
Expoziţia iconografică şi de artă contemporană, intitulată „În căutarea împărăţiei nevăzute“ s-a deschis pe 5 februarie la teatrul moscovit „Şcoala de artă dramatică“, anunţă Blagovest-info.ru.
Proiectul expoziţional a fost organizat în cadrul seminarului întrunirii teatrelor Asociaţiei „De la mister spre avangardă“, întrunire ce se desfăşoară anual la teatrul central de pe Sretenka. În cuvântul de deschidere a expoziţiei, directorul teatrului, Alexei Malobrodski, a remarcat că scopul seminarului este acela de a cerceta conştiinţa de mister şi pe cea a diferitor forme teatrale, care îşi au sursa în slujbele bisericeşti. Expunând, în cadrul proiectului, „obiecte vizuale incompatibile, în mod intenţionat“ - icoanele şi operele de artă avangardistă -, organizatorii expoziţiei nu au putut să definească în mod clar conceptul acestei acţiuni culturale, hotărând că ultimul cuvânt trebuie să-l aibă vizitatorii. După spusele tutorelui acestei expoziţii, criticul de artă Irina Iazâkova, nu este uşor să tragi o linie clară de demarcaţie între lumea iconografiei şi cea a artei laice, cel puţin pentru că mulţi pictori laici sunt membri activi ai Bisericii, iar unii dintre iconari pictează şi în genuri laice. În ce priveşte criteriile de selecţie a icoanelor, organizatorii au ales operele acelor pictori care „nu sunt doar meseriaşi, ci au un stil propriu şi, cu toate acestea, acţionează în cadrul canoanelor de pictare a icoanelor“, a spus Iazâkova. Cel de-al doilea tutore al proiectului, Bogdan Mamonov, a subliniat că expoziţia actuală, în care sunt prezentate atât icoane, cât şi avangardă, poate fi, desigur, privită ca un fel de „scandal“. Dar scandalul este o astfel de categorie estetică, ce te ajută să conştientizezi criza artei. „Scandalul“ proiectului „În căutarea împărăţiei nevăzute“ este un „scandal inversat“, deoarece în cadrul expoziţiei s-au întâlnit arta actuală cu cea cultică. Arta contemporană şi Biserica au nevoie una de cealaltă, consideră Mamonov: prima trece astăzi printr-o „criză de intenţii“, iar a doua riscă să ajungă într-un ghetou faţă de societate. Expoziţia va fi deschisă până la 1 martie.