Fermierii se plâng că nu au acces la piață și la finanțare
România are 200 de mori mari care stau închise, „pentru că nu mai au posibilitatea de a accesa piaţa”, dominată de marile lanțuri de magazine, susține preşedintele Federaţiei Naţionale Pro Agro, Ionel Arion.
„Ce lipseşte fermierilor - şi nu doar lor - este accesul la piaţă şi la finanţare. Băncile nu au apetenţă să finanţeze business-ul mai mult de 4-5 ani. O investiţie în procesare, prelucrare, nu se amortizează în 2, 3, 5, 7 ani, ci în mult mai mult, pentru că piaţa oferă marje de profit mai mari decât îţi impun contractele cu retailul. Şi aici vorbesc în cunoştinţă de cauză, pentru că 80-85% din ceea ce înseamnă retailer din România este deţinut de multinaţionale, cu putere mare de negociere. (…) Azi, retailul, sub branduri proprii, aduce şi ambalează produse pe care noi le-am putea obţine aici. Este clar că nu putem concura cu propriul brand al supermarketului”, a afirmat Arion, într-o dezbatere de specialitate.
El s-a referit și la dificultatea de a accesa pieţele externe și la faptul că România „a uitat să mai facă diplomaţie agroalimentară”. „Exact aşa şi-a creat Olanda un lanţ trofic alimentar de a ajuns să aibă venituri pe hectar, de la producţie vegetală, zootehnie, produse procesate, între 10 şi 14.000 de euro, în timp ce România are între 200 şi 400 de euro”, a exemplificat, potrivit Agerpres, şeful Pro Agro.
La aceeași dezbatere, preşedintele Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România - LAPAR, Nicu Vasile, a deplâns lipsa unei strategii pe termen lung în agricultură și impasul în care s-a ajuns, având în vedere că deficitul de produse agroalimentare al României depăşea 5 miliarde de euro, în 2022, din care peste 2,6 miliarde de euro din importul de carne de porc. (C. Z.)