„Financial Times“: Iraţionala piaţă a fotbalului

Data: 28 Iunie 2009

În plină criză, Manchester United a acceptat transferul jucătorului Cristiano Ronaldo la Real Madrid pentru suma record de 93 de milioane de euro. Dar aşa cum subliniază Simon Kuper în „Financial Times“, acest gen de transfer ameliorează arareori rezultatul echipei şi nu are decât un impact slab asupra profiturilor clubului. Transferurile pe piaţa fotbalului sunt iraţionale, rareori ajută echipele să câştige premii ori să facă profit. Cumpărarea lui Ronaldo este cea mai bună dovadă în acest sens. Suma pe care un club o cheltuie pentru transferuri nu are prea mare legatură cu succesul echipei. Stefan Szymanski, profesor de economie la Cass Business School din Londra, a analizat sumele cheltuite de 40 de cluburi engleze între 1978 şi 1997 şi a ajuns la concluzia că aceste sume cheltuite influenţează doar într-un procent de 6% poziţia cluburilor în Ligă. Pe de altă parte, aceste sume influenţează în proporţie de 92% variaţia salariilor. Cu cât un club îşi plăteşte mai mult jucătorii, cu atât mai mari sunt aşteptările. (...) Dar, Real Madrid nu se îngrijorează cu făcutul banilor. Băncile pot falimenta şi dispărea, însă nu marile cluburi de fotbal.